W niedzielę, 2 października, weszła w życie Ustawa o usprawnieniu procesu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego, która rozpoczyna proces przekształcenia PPL w spółkę akcyjną Polskie Porty Lotnicze, a następnie przyłączenia jej do Grupy Kapitałowej CPK – informuje w komunikacie biuro prasowe CPK.

CPK to spółka przygotowująca m.in. budowę portu lotniczego Solidarność. Ma już plan generalny i wykupuje nieruchomości pod to lotnisko. Do zadań CPK należy też przygotowanie budowy około 2 tys. kilometrów nowych linii kolejowych, łączących lotnisko z najważniejszymi miastami w kraju. Z kolei PPL jest właścicielem i zarządcą m.in. Lotniska Chopina w Warszawie, Lotniska Warszawa Radom i portu Zielona Góra Babimost. Ma też udziały w większości portów regionalnych.

– Tylko silna grupa kapitałowa będzie mogła sprostać wymaganiom rynku, a w czasach kryzysu być oparciem dla całego sektora – tłumaczy centralizację wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała, cytowany w komunikacie. – Dzięki konsolidacji PPL i CPK powstanie podmiot, który w pełni wykorzysta położenie geograficzne Polski i potencjał rozwijającego się rynku lotnictwa w tej części Europy. Mamy szansę na stworzenie najsilniejszej grupy lotniskowej w Europie Środkowo-Wschodniej i istotnego podmiotu na lotniskowej arenie europejskiej.

Pierwszą z zaplanowanych zmian będzie przekształcenie PPL – obecnie przedsiębiorstwa państwowego – w jednoosobową spółkę akcyjną. Ten etap ma się zakończyć do 2 kwietnia 2023 r. Zmiana ta umożliwi PPL funkcjonowanie na rynku usług lotniczych w formie spółki prawa handlowego, w jakiej działa większość zarządców portów lotniczych w Europie, a tym samym odejdzie od archaicznej formy prawnej przedsiębiorstwa państwowego (obecnie w Polsce istnieje jedynie 10 aktywnych podmiotów tego typu, ale tylko PPL o tak dużej skali działalności) – czytamy w komunikacie.

Drugim krokiem będzie wniesienie przez pełnomocnika rządu ds. CPK akcji nowej spółki PPL do spółki celowej CPK (jako wkład niepieniężny na podwyższenie kapitału zakładowego CPK), co powinno się wydarzyć maksymalnie do końca III kwartału 2023 roku.

„Skutkiem tych zmian będzie dołączenie PPL do grupy kapitałowej CPK skupiającej największe aktywa i procesy inwestycyjne w zakresie infrastruktury lotniskowej. Będzie ona odpowiedzialna za pozyskiwanie finansowania dla zadań inwestycyjnych CPK, koordynację realizacji inwestycji i integrację zasobów państwa wokół programu CPK”.

– Włączenie PPL w struktury CPK to dobra wiadomość dla polskiego rynku lotniczego – przekonuje cytowany w komunikacie prezes spółki CPK Mikołaj Wild. – Dla inwestorów to klarowne potwierdzenie decyzji o przeniesieniu całości ruchu cywilnego z Lotniska Chopina do Portu Solidarność. Dla pracowników CPK to dostęp do doświadczenia i wiedzy o zarządzaniu jedynym w Polsce lotniskiem przesiadkowym. Dla pracowników Lotniska Chopina to zaproszenie do włączenia się w realizację CPK i tworzenie jednego z najlepszych lotnisk w Europie. Nie byłoby to możliwe bez skupienia w jednej organizacji strategicznego planowania i zarządzania krajową infrastrukturą lotniskową.

Według CPK konsolidacja wpłynie pozytywnie na lotniska regionalne. „Nowoczesne technologie opracowane na potrzeby CPK będą wdrażane w całej grupie kapitałowej”.

– To dla nas historyczne wydarzenie. PPL jako przedsiębiorstwo ma niezwykłe doświadczenie i know how, które powinno być wykorzystane do realizacji najambitniejszego projektu ostatnich trzech dekad – przekonuje prezes PPL Stanisław Wojtera. – PPL zyska dużo większe możliwości na rynku usług lotniczych, podobnie jak liczne spółki prawa handlowego za granicą zarządzające portami lotniczymi. Utworzenie wspólnej grupy z CPK to krok racjonalny i potrzebny, jeśli poważnie myślimy o tworzeniu warunków do rozwoju polskiego sektora lotniczego, a wręcz całego systemu transportowego w Polsce.