ECTAA: Linie lotnicze upadają, a pasażerowie ciągle tracą pieniądze

W ciągu dwóch lat upadło już w Europie 36 linii lotniczych. Jej klienci tracą pieniądze, bo Unia Europejska nie zadbała, żeby byli chronieni – unijni touroperatorzy ponownie podnoszą problem

Publikacja: 10.09.2019 16:37

Jedną z największych linii lotniczych, jakie upadły w ostatnich latach w Europie były Air Berlin

Jedną z największych linii lotniczych, jakie upadły w ostatnich latach w Europie były Air Berlin

Foto: materiały prasowe Air Berlin

W związku z upadkiem francuskiej linii lotniczej Aigle Azur (czytaj: „Bankructwo Aigle Azur. Są chętni, żeby ją kupić”) Europejska Organizacja Związków Biur Podróży Unii Europejskiej (ECTAA) wydała oświadczenie, w którym przypomina, że już nie raz zwracała uwagę władzom Unii Europejskiej, że klienci przewoźników lotniczych są niezabezpieczeni w takich sytuacjach i tracą pieniądze. Tym razem z biletami zostało 13 tysięcy pasażerów. Zdaniem ECTAA linie lotnicze powinny być objęte systemem, jaki obowiązuje w wypadku biur podróży, które mają wykupione gwarancje lub płacą składki na fundusze. Dzięki temu w razie upadku touroperatora, jego klienci dostają z powrotem wpłacone ne wycieczki pieniądze lub kończą rozpoczęty z takim biurem wypoczynek.

Komunikat ECTAA cytuje swojego przewodniczącego, a zarazem prezesa Polskiej Izby Turystyki Pawła Niewiadomskiego. – Po każdej upadłości linii lotniczej sytuacja jest taka sama – pasażerowie pozostają za granicą bez żadnego wsparcia i na własną rękę muszą zaopatrzyć się w bilety powrotne, bez szans na zwrot pieniędzy za [bilety] niewykorzystane. Obecnie pasażerowie, wykupujący sam przelot, nie są odpowiednio chronieni – mówi Niewiadomski.

Struktura branży lotniczej w Europie wskazuje, że w nadchodzących latach będzie postępować konsolidacja rynku, co najprawdopodobniej spowoduje dalsze upadki linii lotniczych – przewiduje ECTAA w komunikacie. „ECTAA ubolewa, że ustawodawcy unijni i krajowi nie są na tyle zdeterminowani, by objąć ochroną swoich obywateli. Mimo przekonujących wyników dwóch dużych badań dotyczących upadłości europejskich linii lotniczych, które oceniały ich wpływ na pasażerów i wskazywały możliwe rozwiązania, europejscy ustawodawcy nie zdecydowali się na ustanowienie prawa chroniącego pasażerów. ECTAA przyjmuje to z rozczarowaniem, tym bardziej że badanie z 2011 r. jasno wykazało, że najbardziej skutecznym rozwiązaniem tego problemu będzie wprowadzenie ogólnego funduszu rezerwowego w celu ochrony pasażerów przed upadłościami linii lotniczych” – czytamy w komunikacie.

ECTAA przypomina, że od lat wzywa do utworzenia obowiązkowego mechanizmu chroniącego pasażerów, którego koszty ponosiliby sami przewoźnicy.- Potrzebujemy równych szans wszystkich pasażerów i zagwarantowania podróżującym rozwiązań, które w przypadku upadłości linii lotniczej umożliwią im bezpieczny powrót do kraju i zwrot kosztów – mówi Niewiadomski, cytowany w dokumencie.

Czytaj też: „Europejscy agenci walczą o równy dostęp do biletów lotniczych”.

ECTAA to stowarzyszenie zrzeszające samorządy gospodarcze 29 krajów europejskich. Reprezentuje około 80 tys. agentów turystycznych i organizatorów turystyki. Środowisko polskich touroperatorów i agentów turystycznych reprezentuje w ECTAA Polska Izba Turystyki.

W związku z upadkiem francuskiej linii lotniczej Aigle Azur (czytaj: „Bankructwo Aigle Azur. Są chętni, żeby ją kupić”) Europejska Organizacja Związków Biur Podróży Unii Europejskiej (ECTAA) wydała oświadczenie, w którym przypomina, że już nie raz zwracała uwagę władzom Unii Europejskiej, że klienci przewoźników lotniczych są niezabezpieczeni w takich sytuacjach i tracą pieniądze. Tym razem z biletami zostało 13 tysięcy pasażerów. Zdaniem ECTAA linie lotnicze powinny być objęte systemem, jaki obowiązuje w wypadku biur podróży, które mają wykupione gwarancje lub płacą składki na fundusze. Dzięki temu w razie upadku touroperatora, jego klienci dostają z powrotem wpłacone ne wycieczki pieniądze lub kończą rozpoczęty z takim biurem wypoczynek.

Przejazdy
Bruksela: Zmusić koleje do sprzedawania biletów przez agentów internetowych
Materiał Promocyjny
Podróżuj ekologicznie! Program Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności
Przejazdy
Lotnisko Chopina – w lipcu najlepsze wyniki od początku pandemii
Przejazdy
Wizz Air: W sierpniu będziemy latać jak przed pandemią
Przejazdy
Lotnisko Chopina: W marcu czartery rosły nam najmocniej
Materiał Promocyjny
„Skoro wiemy, że damy radę, to zróbmy to”. Oto ludzie, którzy tworzą Izerę
Przejazdy
Zakaz lotów przedłużony do końca roku
Przejazdy
Stany Zjednoczone zezwolą na podróże z Europy?