Powstała polska sieć krajowych połączeń autobusowych

Ośmiu krajowych przewoźników powołało Polonus Partner, sieć krajowych połączeń do 250 miejscowości. Do dyspozycji pasażerów jest razem 130 autokarów kursujących na 50 liniach

Publikacja: 12.06.2018 19:43

Powstała polska sieć krajowych połączeń autobusowych

Foto: Materiały prasowe

– Łączymy polski rynek przewozów pasażerskich pod marką Polonus Partner, podpisaliśmy porozumienie z wiodącymi w każdym regionie operatorami autobusowymi – przekonuje prezes spółki Polonus Maciej Acedański.

Tak wygląda siatka połączeń platformy Polonus Partner

Polonus (woj. mazowieckie) jest największym przewoźnikiem w sieci, on daje nazwę i wspólny system biletowy, który pozwala kupić jeden bilet na połączenia realizowane przez kilku przewoźników. Wkład Polonusa to 45 autokarów i 23 linie. Kolejny duży gracz, Neobus (woj. podkarpackie) zaoferował 23 autokary i 7 linii. W koalicji znalazły się także: Żak Express (woj. podlaskie) z 20 autokarami i 3 liniami, PKS Elbląg (woj. warmińsko-mazurskie) z 8 pojazdami i 4 liniami, PKS Szczecin (woj. zachodniopomorskie) z 8 autobusami i 3 liniami, AlbatrosBUS (woj. podkarpackie) z 4 autobusami i jedną linią, Contbus (woj. lubelskie) z 23 autobusami i jedną linią, Garden Express (także woj. lubelskie) z 6 autokarami i trzema liniami.

Inicjatywie patronuje Ministerstwo Infrastruktury. – Polonus jest najmocniejszą państwową spółką transportu drogowego. Jako marka konsolidująca rynek jest przyszłością polskiego transportu publicznego – uważa szef gabinetu politycznego ministra infrastruktury Łukasz Smółka.

Jeden standard

Dyrektor Polonus Partner Piotr Pogonowski zapewnia, że do inicjatywy przyłączą się kolejni przewoźnicy, dzięki czemu uda się objąć siecią cały kraj. Dodaje, że poza siatką zintegrowanych połączeń porozumienie zapewni jeden standard podróży, w tym geolokalizację, przewóz dwóch bagaży o objętości 150 litrów i wadze do 25 kg, WiFi, gniazdko lub USB i rezerwację miejsc. Na pokładzie można też przewozić małe zwierzęta.

Na trasach, na których przejazd trwa ponad trzy godziny autobusy mają toalety. – Przygotowaliśmy także program lojalnościowy, dający 5 procent zniżki na kolejny bilet. Honorujemy też Kartę Dużej Rodziny z 20-procentową zniżką – opisuje Pogonowski.

Autobusy kursujące w ramach porozumienia Polonus Partner oklejone są logotypem projektu i nazwą przewoźnika. Acedański podkreśla, że nie jest to przejęcie, tylko partnerska koalicja. Każdy z partnerów bez zmian obsługuje swoje trasy, ale dzięki sieci zyska pasażerów z innych części kraju. – W sezonie letnim liczymy na duży potencjał przesiadkowy, tym bardziej, że na Podkarpaciu działają liczne uzdrowiska jak Iwonicz, Rymanów i Polańczyk – wskazuje prezes Neobusa Paweł Czurczak. Podkreśla, że na pokładach jego autokarów przez cały rok serwowana jest woda źródlana z Rymanowa. – Nie jest to mały koszt, bo wozimy rocznie 600 tys. pasażerów – dodaje.

Więcej pasażerów

Ten rok jest dobry dla przewoźników autobusowych. Prezes Neobusa szacuje, że liczba pasażerów wzrosła o 10 procent. – To wynik otwarcia nowych linii i lepszego wypełnienia autokarów na starych połączeniach – tłumaczy.

Także prezes Żak Express Jerzy Biedulewicz spodziewa się dodatkowych pasażerów dzięki większej dostępności biletów na wspólnym portalu. Przewoźnicy korzystają z rosnącego popytu i inwestują w tabor. Polonus kupuje osiem turystycznych Scanii za 7 mln złotych.

Neobus w ostatnich osiemnastu miesiącach wymienił 70 procent floty, średnia wieku jego autokarów nie przekracza 2,5 roku, a planowane są kolejne zakupy.

Lubelski Contbus rok temu kupił cztery autokary 13-metrowe. Prezes tej firmy, Stanisław Olszak, tłumaczy, że remont linii kolejowej Lublin-Warszawa zwiększył ruch pasażerów. – Zapewne wzrośnie on jeszcze dzięki kooperacji, ale największą korzyścią będzie informacja dla moich pasażerów, że mogą dojechać z jednym biletem do 250 miast – przekonuje.

W marcu Polonus i Sindbad podpisali porozumienie ze specjalizującym się w przewozach międzynarodowych Sindbadem, które daje pasażerom łatwy dostęp do połączeń z 700 miastami za granicą.

– Łączymy polski rynek przewozów pasażerskich pod marką Polonus Partner, podpisaliśmy porozumienie z wiodącymi w każdym regionie operatorami autobusowymi – przekonuje prezes spółki Polonus Maciej Acedański.

Tak wygląda siatka połączeń platformy Polonus Partner

Pozostało 94% artykułu
Przejazdy
Bruksela: Zmusić koleje do sprzedawania biletów przez agentów internetowych
Przejazdy
Lotnisko Chopina – w lipcu najlepsze wyniki od początku pandemii
Przejazdy
Wizz Air: W sierpniu będziemy latać jak przed pandemią
Przejazdy
Lotnisko Chopina: W marcu czartery rosły nam najmocniej
Przejazdy
Zakaz lotów przedłużony do końca roku