Mazowieccy działacze: Usterkami samolotów LOT-u powinno zająć się ABW

Bloomberg

Tak uważają członkowie mazowieckiej Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego. Zamierzają oni zawiadomić Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego o problemie usterek technicznych w samolotach narodowego przewoźnika

Podczas dzisiejszego posiedzenia rady, przedstawiciele związków zawodowych działających w PLL LOT mówili o warunkach pracy u państwowego przewoźnika. Marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik zapowiedział, że stenogram z obrad trafi do premiera i ABW. Zdaniem związkowców spółka nie usuwa usterek na czas, a niektóre elementy z przeglądu samolotów są wykreślane. – To stąd biorą się awarie – mówiła Monika Żelazik, szefowa jednego ze związków uczestniczących w spotkaniu. – Po ostatnich lądowaniach awaryjnych to jest już kwestia bezpieczeństwa wewnętrznego – oceniła.

Od początku tego roku, obsługujące połączenia krajowe bombardiery lądowały awaryjnie cztery razy. Za każdym razem był problem z podwoziem.

Rzecznik LOT-u Adrian Kubicki odpowiada, że w Locie było już wiele kontroli, inicjowanych również przez związki zawodowe. – Żadna z tych kontroli nie wykazała nieprawidłowości, które miałyby poskutkować utratą licencji przez Polskie Linie Lotnicze LOT czy pociągnięciem kogoś do odpowiedzialności – podkreśla.

Spółka tłumaczy, że w każdym z czterech wypadków usterka nie była poważna i zadziałały systemy bezpieczeństwa w samolotach. Według władz przewoźnika awarie zdarzają się rzadko, jeśli wziąć pod uwagę liczbę lotów. Bombardiery obsługują połączenia krajowe, startują i lądują po kilkanaście razy dziennie. Najstarszy z kanadyjskich samolotów we flocie polskiego przewoźnika ma sześć lat.

Przed spotkaniem rady przedstawiciele LOT-u zapowiedzieli, że nie wezmą udziału w jej posiedzeniu, mimo że związkowcy zapowiedzieli w mediach społecznościowych, że traktują je jako spotkanie ostatniej szansy przed zapowiadamy na wrzesień strajkiem.

Na rozmowy zaprosili też premiera Mateusza Morawieckiego.

Kubicki powiedział, że dialog ze związkowcami jest cały czas prowadzony i że związkowcom przedstawione zostały dwa projekty nowego regulaminu wynagradzania i oba zostały przez nich odrzucone.

Związkowcy żądają przywrócenia regulaminu wynagrodzeń z 2010 roku, który z powodu oszczędności został zawieszony w 2013 roku. Chcą też odwołania prezesa firmy Rafała Milczarskiego, który ich zdaniem źle rządzi firmą.

Rzecznik spółki ostrzegł związkowców przed podejmowaniem akcji strajkowej. Podkreśla, że jeden dzień przestoju kosztowałby LOT 20 milionów złotych. Zwraca uwagę, że związki zawodowe nie byłyby w stanie zrekompensować tych strat, gdyby okazało się, że protest jest nielegalny. Zarząd firmy stoi na stanowisku, że związkowcy nie mają prawa protestować.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Amadeus: Demokratyzujemy dostęp do sztucznej inteligencji w turystyce

Amadeus, twórca technologii dla branży turystycznej, stworzył zestaw interfejsów programowania aplikacji, tak zwanych API, ...

Niemieccy touroperatorzy rosną w siłę

W zeszłym roku w Niemczech średniej wielkości biura podróży rosły jednocyfrowo, choć było kilka ...

W biurach podróży Egipt i Turcja na czele

3 procent – tyle wyniosła różnica między liczbą sprzedanych wyjazdów przed rokiem i w ...

Betlej: Za mało ekonomii w turystyce

Dokładniejsze śledzenie procesów ekonomicznych i społecznych pozwoliłoby branży touroperatorskiej lepiej przewidywać koniunkturę na zagraniczne ...

Hotele we wrześniu wszystkie w górę

269,74 złotych to średnia cena noclegu we wrześniu w polskich hotelach – podaje portal ...

Francja – wykoleił się szybki pociąg TGV

Na wschodzie Francji wykoleił się superszybki pociąg TGV. Rannych zostało ponad 20 osób, ciężkie ...