Bruksela: Zmusić koleje do sprzedawania biletów przez agentów internetowych

Unia Europejska pracuje nad przepisami, dzięki którym łatwiej będzie zarezerwować podróż koleją - zobowiąże przewoźników do przekazywania danych platformom rezerwacyjnym – pisze „Die Welt” w elektronicznym wydaniu.

Publikacja: 17.08.2023 01:04

Przewoźnicy kolejowi powinni dzielić się danymi, dzięki którym można by sprzedawać ich bilety u inte

Przewoźnicy kolejowi powinni dzielić się danymi, dzięki którym można by sprzedawać ich bilety u internetowych agentów, jak bilety lotnicze

Foto: Bloomberg

Europarlamentarzystka Zielonych i członkini Komisji ds. Transportu Anna Deparnay-Grunenberg, mówiła w rozmowie z gazetą „Welt am Sonntag”, że należy wzmocnić platformy rezerwacyjne o zasięgu europejskim. – Dziś jeśli ktoś chce zarezerwować przez internet bilety na pociąg za granicę, często musi wchodzić na strony poszczególnych spółek kolejowych i samodzielnie wszystkiego szukać, często w obcym języku – wyjaśnia.

Czytaj więcej

Koleje Szwajcarskie: Niepunktualność Kolei Niemieckich nam szkodzi

Pośrednicy są, ale brakuje chęci

Linie lotnicze już od dawna przekazują swoje dane o produkcie platformom typu Skyscanner czy Opodo, dzięki czemu klienci mogą porównać ceny i kupić bilety do różnych krajów. Istnieją też portale wyspecjalizowane w sprzedawaniu biletów kolejowych takie jak Trainline, Omio czy Rail Europe. Jednak nie wszyscy przewoźnicy kolejowi chcą z nimi współpracować, nie podają im więc danych dotyczących cen, opóźnień, odwołanych połączeń czy zmiany peronu. – Obawiają się, że stracą udziały w rynku i nie będą mogli swobodne tworzyć ofert specjalnych – dodaje.

Komisja Europejska chce przedstawić projekt przepisów, które obligowałby spółki kolejowe do przekazywania danych niezależnym platformom rezerwacyjnym, działającym na skalę międzynarodową. Bruksela nie chciała wypowiadać się bliżej na ten temat – podaje gazeta.

Niemcy mówią "nein"

Koleje Niemieckie krytykują ten plan i tłumaczą, że współpracy z takimi usługodawcami jak Trainline, przypisuje się zbyt duże znaczenie. Tymczasem Deutsche Bahn współpracują na zasadzie uczciwych warunków i przekazują pośrednikowi wszystkie niezbędne informacje.

Przedstawiciele biznesu internetowego mają jednak nadzieję, że Unia Europejska wreszcie podejmie interwencję. Aleksander Ernert z portalu Trainline, który sprzedaje bilety 270 spółek kolejowych i przewoźników autokarowych w 45 krajach, twierdzi, że niektóre koleje narodowe nie chcą udostępniać swoich danych i płacić prowizji za sprzedane bilety. Pod tym względem najtrudniej dogadać się właśnie z olejami Niemieckimi.

Europarlamentarzystka Zielonych i członkini Komisji ds. Transportu Anna Deparnay-Grunenberg, mówiła w rozmowie z gazetą „Welt am Sonntag”, że należy wzmocnić platformy rezerwacyjne o zasięgu europejskim. – Dziś jeśli ktoś chce zarezerwować przez internet bilety na pociąg za granicę, często musi wchodzić na strony poszczególnych spółek kolejowych i samodzielnie wszystkiego szukać, często w obcym języku – wyjaśnia.

Pośrednicy są, ale brakuje chęci

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Przejazdy
Lotnisko Chopina – w lipcu najlepsze wyniki od początku pandemii
Przejazdy
Wizz Air: W sierpniu będziemy latać jak przed pandemią
Przejazdy
Lotnisko Chopina: W marcu czartery rosły nam najmocniej
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przejazdy
Zakaz lotów przedłużony do końca roku