Niemiecki Small Planet niewypłacalny

Filip Frydrykiewicz

Spółka Small Planet w Niemczech złożyła wniosek do sądu o ogłoszenie niewypłacalności. Centrala holdingu zapewnia, że nie odbije się to na jego działalności w Polsce

Prezesi niemieckiego Small Planet Airlines złożyli dziś wniosek do sądu w Berlinie o ogłoszenie niewypłacalności. Jak informuje dyrektor marketingu w Grupie Small Planet Simonas Bartkus, firma zamierza przeprowadzić proces restrukturyzacji spółki. Tamtejszy Urząd Lotnictwa Cywilnego nie zgłasza uwag co do ważności licencji operatora lotniczego, a to oznacza, że wszystkie zaplanowane rejsy będą realizowane zgodnie z planem.

Small Planet Airlines w Niemczech powstał w 2015 roku, wiosną 2016 roku otrzymał certyfikat dla operatora lotniczego. W tym roku spółka postawiła na szybką ekspansję, która nie poszła zgodnie z planem. – Po upadku Air Berlina w zeszłym roku, na rynku pojawiła się nisza dla innych przewoźników, a Small Planet Germany zdecydował o powiększeniu floty niemal dwukrotnie, by wykorzystać szansę – mówi cytowany w komunikacie firmy prezes Grupy Small Planet Vytautas Kaikaris. Dodaje, że firmie nie powiodło się z kilku powodów, po pierwsze jeden samolot został dostarczony zbyt późno przed rozpoczęciem sezonu letniego, na rynku brakowało załóg, wzięty w leasing samolot okazał się zawodny, doszło też do nieprzewidzianych zdarzeń technicznych, które miały bardzo niekorzystny wpływ na gęstą siatkę rejsów, co przełożyło się na nieregularność rejsów i wzrost kosztów. Straty finansowe spowodowały, że niemiecka spółka musiała wdrożyć proces restrukturyzacji zgodnie z niemieckimi przepisami.

Jak informuje holding, sytuacja w Niemczech nie będzie miała znaczenia dla działalności pozostałych spółek – na Litwie, w Polsce i w Kambodży. W ramach współpracy z touroperatorami mają one wozić klientów do popularnych miejsc turystycznych. Litewska i polska spółka będą zimą latać w Azji dla tamtejszych klientów, dzięki czemu samoloty będą lepiej wykorzystane, a efekt sezonowości złagodzony.

Do końca tego roku Small Planet Airlines planuje przewieźć 3,9 miliona pasażerów, czyli o 29 procent więcej niż przed rokiem. Obecnie flota holdingu składa się z 29 airbusów A320 i A321. Przewoźnik realizuje rejsy do około 240 wakacyjnych miejsc z 15 baz w Europie.

Bartkus informuje, że niemiecka spółka będzie latała nawet 10 samolotami, realizując wcześniej zaplanowany program z Niemiec i Holandii. – Wszystkie loty zamówione przez touroperatorów będą wykonane. Rozkłady lotów i bilety wystawione przez touroperatorów zachowują ważność. Bieżący program będzie realizowany pod kodem 5Pxxxx zgodnie z umową z niemieckim Urzędem Lotnictwa Cywilnego, dotyczącą kontynuacji operacji lotniczych – mówi Bartkus.

Dyrektor odmawia komentarza odnośnie planu restrukturyzacji spółki, wyjaśnia jedynie, że może on zostać ogłoszony przez oddział w Niemczech w momencie, kiedy jego szczegóły będą już jasno określone.

Przypomnijmy, że podobne jak wymienione w wypadku niemieckiej spółki problemy dotknęły Small Planet w Polsce. Przewoźnik musiał w środku sezonu letniego jedną awaryjną maszynę zastąpić drugą, a inną w ogóle wycofać z ruchu.

Czytaj: „Small Planet – pechowy początek wakacji”.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Nowy Radisson stanie nad jeziorem

Radisson zawarł umowę z polskim inwestorem hotelowym Europlan na budowę hotelu Radisson Blu Resort ...

Wizz Air lata już na nowych trasach z Polski

W połowie czerwca węgierski przewoźnik uruchomił zapowiadane wcześniej połączenia z Polski do Londynu-Gatwick, Santander ...

Turecki touroperator kupi niemieckiego Neckermanna

Turecki Anex Tour przejął Thomasa Cooka w Rosji i podpisał wstępną umowę na kupno ...

Wizz Air ogłasza dwie nowe trasy z Hiszpanii

Od czerwca węgierskie tanie linie lotnicze latać będą dwa razy w tygodniu z Castellón ...

FlixBus przetestuje wodorowe autobusy dalekobieżne

Operator połączeń sutobusowych FlixBus planuje wprowadzenie dalekobieżnych autobusów zasilanych ogniwami paliwowymi. Spółka FlixMobility ogłosiła ...

Polskie kongresy mają 17 nowych ambasadorów

Najwyższej klasy specjaliści z tytułami profesorów, reprezentujący takie dziedziny nauki jak medycyna, informatyka, ekonomia ...