Lublin nie zwróci dotacji do lotniska

Nie będzie zwrotu części unijnej dotacji do oddanego do użytku w końcu 2012 roku portu lotniczego Lublin. Korekty dofinansowania domagała się Komisja Europejska z powodu mniejszej niż planowano liczby pasażerów korzystających z lotniska

Publikacja: 10.03.2017 20:37

fot. airport.lublin.pl

fot. airport.lublin.pl

Foto: Materiały promocyjne

Ministerstwo Rozwoju potwierdziło dziś, że nie ma konieczności dokonywania żadnego zwrotu pieniędzy, ani przez lotnisko, ani przez samorządy – mówi rzeczniczka marszałka województwa lubelskiego Beata Górka.

Budowa lubelskiego lotniska kosztowała ogółem 476 mln złotych, a dotacja z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007-2013 wyniosła 144,5 mln złotych.

Od 2014 roku trwały rozmowy samorządu województwa z Komisją Europejską, która chciała zmniejszyć udzieloną dotację o 40 mln złotych. Korekta była spowodowana niewykonaniem zakładanych wcześniej wskaźników dotyczących liczby pasażerów i zbyt rozbudowaną infrastrukturą portu lotniczego. W 2014 roku lotnisko obsłużyło 187,5 tys. pasażerów, a według deklaracji miało ich być 270 tysięcy.

Po negocjacjach zapadła decyzja, że dotacja na lotnisko zostanie zmniejszona o 23,66 mln złotych, przy tym te pieniądze będą rozliczone jako dofinansowanie do innych projektów transportowych w regionie, sfinansowanych przy udziale RPO. To rozwiązanie zostało ostatecznie zaakceptowane 2 marca tego roku w Brukseli na spotkaniu przedstawicieli Komisji Europejskiej, Ministerstwa Rozwoju oraz zarządu województwa lubelskiego.

– Nie powoduje to konieczności zwrotu środków i tym samym żądania tych środków od lotniska. W toku realizacji Programu Operacyjnego udało nam się nazbierać pieniędzy z wydatków kwalifikowanych ze wszystkich projektów i w ramach tej puli zostanie dokonane pomniejszenie, które nie odbije się negatywnie na finansach żadnego z beneficjentów – opisuje marszałek województwa lubelskiego Sławomir Sosnowski.

Port Lotniczy Lublin zajmuje obszar 300 ha. Pas startowy ma 2,5 km długości. Terminal o powierzchni 11 tys. metrów kwadratowych jest przystosowany do obsługi pół miliona pasażerów rocznie. W tym roku ma się rozpocząć jego rozbudowa, hala odlotów ma być powiększona o 1,8 tys. metrów kwadratowych.

W pierwotnych planach terminal lotniska miał mieć 23 tys. metrów kwadratowych. W 2010 roku w trakcie projektowania terminala zapadła decyzja o jego zmniejszeniu o połowę. Zmiana spowodowana została zaleceniami ekspertów z organizacji JASPERS współpracujących z Komisją Europejską, która zatwierdzała przyznanie środków unijnych na sfinansowanie budowy lotniska. Według ekspertów JASPERS planowany początkowo terminal był za duży w stosunku do spodziewanego ruchu na lotnisku.

Liczba pasażerów korzystających z lotniska systematycznie rośnie. W 2014 r. było 187,5 tys. podróżnych; w 2015 r. – 265 tys. osób, zaś w ubiegłym roku – 377 tysięcy. Z lubelskiego lotniska przewoźnicy oferują połączenia m.in. do Londynu, Oslo, Dublina, Monachium, Sztokholmu, Barcelony i Tel Awiwu.

Udziały w spółce Port Lotniczy Lublin należą do samorządów Lublina, Świdnika, województwa lubelskiego i powiatu świdnickiego.

Ministerstwo Rozwoju potwierdziło dziś, że nie ma konieczności dokonywania żadnego zwrotu pieniędzy, ani przez lotnisko, ani przez samorządy – mówi rzeczniczka marszałka województwa lubelskiego Beata Górka.

Budowa lubelskiego lotniska kosztowała ogółem 476 mln złotych, a dotacja z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007-2013 wyniosła 144,5 mln złotych.

Pozostało 87% artykułu
Przejazdy
Bruksela: Zmusić koleje do sprzedawania biletów przez agentów internetowych
Przejazdy
Lotnisko Chopina – w lipcu najlepsze wyniki od początku pandemii
Przejazdy
Wizz Air: W sierpniu będziemy latać jak przed pandemią
Przejazdy
Lotnisko Chopina: W marcu czartery rosły nam najmocniej
Przejazdy
Zakaz lotów przedłużony do końca roku