Lotnisko Centralne między Łodzią a Warszawą?

Pixabay

Centralny Port Lotniczy powinien powstać między Łodzią a Warszawą, blisko głównych szklaków komunikacyjnych – mówi minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk

Wczoraj Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów podjął decyzję o przygotowaniu kierunkowej uchwały w sprawie budowy Centralnego Portu Lotniczego (CPL), w celu przedłożenia jej Radzie Ministrów.

Szef MIB był pytany w TVP1 o to, gdzie powstanie Centralny Port Lotniczy. Jego zdaniem, lotnisko powinno być zlokalizowane między Łodzią a Warszawą. – Jeżeli mówimy o dobrym dostępie do szlaków kolejowych, z ewentualną ich częściową przebudową, do autostrady A2 i autostrady A1, to geograficznie między Łodzią a Warszawą; dzisiaj tyle można powiedzieć – odparł minister. Zaznaczył, że CPL powinien być dobrze skomunikowany z „głównymi trasami drogowymi” i być łatwo dostępny, „dzięki sprawnej komunikacji kolejowej dla wszystkich warszawiaków”.

Adamczyk ocenił, że realizacja tej inwestycji potrwa około dekady. – Proces realizacji takiego dużego przedsięwzięcia trwa około dziesięciu lat. Mówimy o rozpoczęciu przygotowań i realizacji, do momentu dopóty wystartuje pierwszy samolot, nie dopóty kiedy powstaną pasy startowe, dworce lotnicze, infrastruktura komunikacyjna – mówił.

Dodał, że nie wyobraża sobie sytuacji, w której po zmianie ekipy rządzącej, inwestycja jest blokowana. – Tego typu inwestycje to swoista sztafeta, gdyby na końcówce rządził ktoś inny, nie wyobrażam sobie, by zablokował taką inwestycję – powiedział minister. Podkreślił, że w przypadku CPL „nie powtórzy się sytuacja, która wydarzyła się w Modlinie przed kilkoma laty”.

W rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w działaniach do 2020 roku przewidziano „prowadzenie analiz dotyczących Centralnego Portu Lotniczego i ewentualne podjęcie decyzji o jego budowie lub zaadresowanie jego funkcji na podstawie rozbudowy już istniejącej infrastruktury portów lotniczych”.

Z kolei w ramach działań do 2030 roku zapisano „podejmowanie działań wspierających rozwój sektora transportu lotniczego w zakresie: polepszenia przepustowości nawigacyjnej, ochrony i bezpieczeństwa ruchu lotniczego, wskazanie sposobu powiązania z transportem publicznym (drogowym i kolejowym) portów lotniczych z miastami oraz ich obszarami funkcjonalnymi”.

W 2015 roku polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 30 mln pasażerów. Według szacunków Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2030 roku będzie to już 60 mln osób.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

LOT będzie miał cztery większe dreamlinery

PLL LOT weźmie w leasing cztery nowe boeingi 787-9 Dreamlinery – zapowiada prezes spółki ...

Grupa TUI koryguje w dół letni plan wyjazdów. Przez pandemię

75 procent programu zrealizowanego w 2019 roku, a nie jak początkowo zakładano 80 procent, ...

Chorwacja: W tym roku Polacy pobiją u nas rekord

Według przewidywań Ministerstwa Turystyki i Sportu Chorwacji kraj ten odwiedzi w tym roku 1,1 ...

Brytyjczycy napędzają cypryjską turystykę

O prawie 15 procent wzrosła liczba przyjazdów zagranicznych na Cypr w pierwszych siedmiu miesiącach ...

Tajlandia: Nasza turystyka po covidzie będzie SEXY

Narodowa organizacja turystyczna Tajlandii ogłosiła strategię odbudowy turystyki po pandemii. W skrócie określa ją ...

Śnieżyca unieruchomiła lotnisko w Genewie

Z powodu gwałtownych opadów śniegu lotnisko w Genewie jest zamknięte Kierownictwo portu informuje na ...