Lotnisko Centralne między Łodzią a Warszawą?

Pixabay

Centralny Port Lotniczy powinien powstać między Łodzią a Warszawą, blisko głównych szklaków komunikacyjnych – mówi minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk

Wczoraj Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów podjął decyzję o przygotowaniu kierunkowej uchwały w sprawie budowy Centralnego Portu Lotniczego (CPL), w celu przedłożenia jej Radzie Ministrów.

Szef MIB był pytany w TVP1 o to, gdzie powstanie Centralny Port Lotniczy. Jego zdaniem, lotnisko powinno być zlokalizowane między Łodzią a Warszawą. – Jeżeli mówimy o dobrym dostępie do szlaków kolejowych, z ewentualną ich częściową przebudową, do autostrady A2 i autostrady A1, to geograficznie między Łodzią a Warszawą; dzisiaj tyle można powiedzieć – odparł minister. Zaznaczył, że CPL powinien być dobrze skomunikowany z „głównymi trasami drogowymi” i być łatwo dostępny, „dzięki sprawnej komunikacji kolejowej dla wszystkich warszawiaków”.

Adamczyk ocenił, że realizacja tej inwestycji potrwa około dekady. – Proces realizacji takiego dużego przedsięwzięcia trwa około dziesięciu lat. Mówimy o rozpoczęciu przygotowań i realizacji, do momentu dopóty wystartuje pierwszy samolot, nie dopóty kiedy powstaną pasy startowe, dworce lotnicze, infrastruktura komunikacyjna – mówił.

Dodał, że nie wyobraża sobie sytuacji, w której po zmianie ekipy rządzącej, inwestycja jest blokowana. – Tego typu inwestycje to swoista sztafeta, gdyby na końcówce rządził ktoś inny, nie wyobrażam sobie, by zablokował taką inwestycję – powiedział minister. Podkreślił, że w przypadku CPL „nie powtórzy się sytuacja, która wydarzyła się w Modlinie przed kilkoma laty”.

W rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w działaniach do 2020 roku przewidziano „prowadzenie analiz dotyczących Centralnego Portu Lotniczego i ewentualne podjęcie decyzji o jego budowie lub zaadresowanie jego funkcji na podstawie rozbudowy już istniejącej infrastruktury portów lotniczych”.

Z kolei w ramach działań do 2030 roku zapisano „podejmowanie działań wspierających rozwój sektora transportu lotniczego w zakresie: polepszenia przepustowości nawigacyjnej, ochrony i bezpieczeństwa ruchu lotniczego, wskazanie sposobu powiązania z transportem publicznym (drogowym i kolejowym) portów lotniczych z miastami oraz ich obszarami funkcjonalnymi”.

W 2015 roku polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 30 mln pasażerów. Według szacunków Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2030 roku będzie to już 60 mln osób.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

MSWiA: Kontrola na granicy przedłużona do 12 czerwca

Polska zdecydowała o przedłużeniu kontroli granicznej o następne 30 dni, czyli do piątku 12 ...

Magda Plutecka na pokładzie Sun & Funa

Była rzeczniczka prasowa Neckermanna Magda Plutecka została w biurze podróży Sun & Fun menedżerem ...

Zostań ekspertem od Dubaju, wygraj nagrodę

Dubai Expert Programme to nazwa aplikacji, dzięki której polscy touroperatorzy i agenci turystyczni będą ...

Będą szybsze odprawy na Lotnisku Chopina

Warszawskie lotnisko rozbudowało strefę kontroli paszportowej. Od dziś na poziomie odlotów do dyspozycji podróżnych ...

Wypadek białoruskich turystów w Polsce

18 obywateli Białorusi zostało rannych po tym jak autobus, którym podróżowali, wjechał do rowu ...

Agenci turystyczni łatwiej załatwią sprawę z Thomasem Cookiem

Thomas Cook skraca czas obsługi agentów dzwoniących do telefonicznego centrum obsługi. Pierwsze testy nowego ...