Lotnisko Centralne między Łodzią a Warszawą?

Pixabay

Centralny Port Lotniczy powinien powstać między Łodzią a Warszawą, blisko głównych szklaków komunikacyjnych – mówi minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk

Wczoraj Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów podjął decyzję o przygotowaniu kierunkowej uchwały w sprawie budowy Centralnego Portu Lotniczego (CPL), w celu przedłożenia jej Radzie Ministrów.

Szef MIB był pytany w TVP1 o to, gdzie powstanie Centralny Port Lotniczy. Jego zdaniem, lotnisko powinno być zlokalizowane między Łodzią a Warszawą. – Jeżeli mówimy o dobrym dostępie do szlaków kolejowych, z ewentualną ich częściową przebudową, do autostrady A2 i autostrady A1, to geograficznie między Łodzią a Warszawą; dzisiaj tyle można powiedzieć – odparł minister. Zaznaczył, że CPL powinien być dobrze skomunikowany z „głównymi trasami drogowymi” i być łatwo dostępny, „dzięki sprawnej komunikacji kolejowej dla wszystkich warszawiaków”.

Adamczyk ocenił, że realizacja tej inwestycji potrwa około dekady. – Proces realizacji takiego dużego przedsięwzięcia trwa około dziesięciu lat. Mówimy o rozpoczęciu przygotowań i realizacji, do momentu dopóty wystartuje pierwszy samolot, nie dopóty kiedy powstaną pasy startowe, dworce lotnicze, infrastruktura komunikacyjna – mówił.

Dodał, że nie wyobraża sobie sytuacji, w której po zmianie ekipy rządzącej, inwestycja jest blokowana. – Tego typu inwestycje to swoista sztafeta, gdyby na końcówce rządził ktoś inny, nie wyobrażam sobie, by zablokował taką inwestycję – powiedział minister. Podkreślił, że w przypadku CPL „nie powtórzy się sytuacja, która wydarzyła się w Modlinie przed kilkoma laty”.

W rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w działaniach do 2020 roku przewidziano „prowadzenie analiz dotyczących Centralnego Portu Lotniczego i ewentualne podjęcie decyzji o jego budowie lub zaadresowanie jego funkcji na podstawie rozbudowy już istniejącej infrastruktury portów lotniczych”.

Z kolei w ramach działań do 2030 roku zapisano „podejmowanie działań wspierających rozwój sektora transportu lotniczego w zakresie: polepszenia przepustowości nawigacyjnej, ochrony i bezpieczeństwa ruchu lotniczego, wskazanie sposobu powiązania z transportem publicznym (drogowym i kolejowym) portów lotniczych z miastami oraz ich obszarami funkcjonalnymi”.

W 2015 roku polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 30 mln pasażerów. Według szacunków Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2030 roku będzie to już 60 mln osób.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Grecja ma nowe kategorie dla pokojów na wynajem

Z czterech do pięciu rozszerzyło ministerstwo turystyki Grecji system kategoryzacji pokojów do wynajęcia, informują ...

Oxford Street dla turystów, a nie dla samochodów

Burmistrz Londynu Sadiq Khan zapowiada wyłączenie z ruchu kołowego przed końcem 2019 roku odcinka ...

Podkarpacie daje się odkryć się w internecie

Podkarpacka Regionalna Organizacja Turystyczna startuje z akcją w mediach społecznościowych pod hasłem „Podkarpackie odkrywam. ...

Ryanair Holidays znów wraca do gry

Ryanair Holidays, touroperator stworzony przez irlandzkiego przewoźnika, zawiesił działalność na prawie cały luty. Teraz ...

Accor inwestuje na Krecie

Jeszcze tego lata na Krecie działalność rozpocznie pierwszy hotel sieci ibis Styles, należącej do ...

Katowice zyskają lotnicze połączenie z Mediolanem

Ryanair ogłosił nową trasę na sezon zimowy 2017/2018 z Katowic do Mediolanu, na lotnisko ...