Centralny Port Lotniczy – projekt cywilizacyjny

Bloomberg

Centralny Port Lotniczy może być komunikacyjnym sercem Polski, a jego realizacja dużym projektem rozwojowym – mówi wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki. – To będzie projekt cywilizacyjny

Na konferencji prasowej w Ministerstwie Finansów Morawiecki przypomniał, że we wtorek Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów przeprowadził podsumowującą debatę dotyczącą Centralnego Portu Lotniczego i pozytywnie zaopiniował projekt. – Jednogłośnie wszyscy bardzo zdecydowanie określiliśmy, że jest to potrzebne – zaznaczył.

Morawiecki zapewnił, że decyzja została podjęta na podstawie wieloletnich analiz. – Te analizy sprowadzają się do tego, że tu, w tym miejscu, między Warszawą a Łodzią powinno być duże lotnisko międzynarodowe, które ma szanse nie tylko obsługiwać loty, nazwijmy to, lokalne czy regionalne, ale również być wielkim hubem międzynarodowym” – powiedział Morawiecki.

– Zaczynamy to nazywać centralnym portem komunikacyjnym, ponieważ to nie jest tylko port lotniczy, choć rzeczywiście, jak pokazują analizy, w pierwszej fazie 10 – 15 lat przez lotnisko przewinie się nawet 50 milionów pasażerów rocznie – dodał.

Jak zauważył, analizy oceniają, że lotnisko mogłoby obsługiwać region zamieszkany przez 180 milionów mieszkańców takich państw jak Ukraina, Białoruś, część Rosji, kraje nadbałtyckie, kraje graniczące z Polską od południa.

– Może łączyć Polskę z Jedwabnym Szlakiem, może rzeczywiście być wielką jednostką, ośrodkiem, który stanowi na szlaku wschód – zachód bardzo ważne miejsce – mówił wicepremier. – Również na szlaku północ – południe. Wczoraj te drogi były analizowane od Gdańska. Terminal w Gdańsku staje się jednym z bardziej liczących się nad Bałtykiem – dodał.

Według niego, CPL może stać się „współczesnym dużym projektem infrastrukturalnym, logistycznym, rozwojowym”.

Wskazuje też, że finansowanie projektu ma opierać się na inżynierii finansowej, bez środków budżetowych lub z bardzo niewielkim udziałem środków budżetowych, żeby zapewnić inwestycji profil komercyjny. – Co do finansowania, będziemy w najbliższych miesiącach nad tym pracować. Ale jestem spokojny, że podołamy temu wysiłkowi finansowemu – podkreśla Morawiecki.

W rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w działaniach do 2020 r. przewidziano „prowadzenie analiz dotyczących Centralnego Portu Lotniczego i ewentualne podjęcie decyzji o jego budowie lub zaadresowanie jego funkcji na podstawie rozbudowy już istniejącej infrastruktury portów lotniczych”.

Z kolei w ramach działań do 2030 r. zapisano „podejmowanie działań wspierających rozwój sektora transportu lotniczego w zakresie: polepszenia przepustowości nawigacyjnej, ochrony i bezpieczeństwa ruchu lotniczego, wskazanie sposobu powiązania z transportem publicznym (drogowym i kolejowym) portów lotniczych z miastami oraz ich obszarami funkcjonalnymi”.

W 2015 r. polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 30 mln pasażerów. Według szacunków Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2030 r. będzie to już 60 mln ludzi.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Kobiety poprowadzą nowy hotel w Dubaju

80 procent pracowników nowego hotelu sieci Time Hotels będą stanowiły kobiety, a w obiekcie ...

Air China polecą z Pekinu do Astany i Zurychu

Nowe trasy Air China, które linia lotnicza uruchomi w czerwcu, zapewnią bezpośrednie połączenia między ...

W biurach podróży kończą się oferty, ale nie kolejki

Niskie ceny wycieczek spowodowały, że pierwszy tydzień września stał w biurach podróży pod znakiem ...

Samorząd hotelarzy coraz mocniejszy

Prawie 50 nowych członków dołączyło od początku roku do Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego. Teraz ...

FTI szkoli młodych agentów

Niemiecki touroperator FTI organizuje w jeden z lipcowych weekendów szkolenie tylko dla młodych agentów. ...

Z Itaką na wakacje bez przeszkód

Czy marzenia ludzi niepełnosprawnych o wakacjach za granicą muszą pozostać jedynie marzeniami? Czy wózek ...