Lufthansa: Zysk zmaleje, bo paliwo jest droższe

AFP

W 2016 roku Lufthansa wypracowała wyniki zgodne z przewidywaniami, ale w tym spodziewa się mniejszego zysku z powodu droższego paliwa i większej konkurencji w cenach biletów

Roczny zysk operacyjny EBIT wyniósł 1,75 mld euro (spadek o 3,6 procent,) wliczając w to koszty strajków 100 mln euro, zysk netto 1,78 mld euro (wzrost o 4,6 procent) i obroty 31,66 mld euro (spadek 1,2 procent). Głównym źródłem tego zysku był przewóz pasażerów, który zapewnił Lufthansie 1,5 mld euro i marżę 6,4 procent. Linia zmniejszyła koszt jednostkowy (nie licząc paliwa i wahań kursowych) o 2,5 procent. W tym roku zamierza osiągnąć taki sam wynik. Dyrekcja proponuje dywidendę 0,5 euro, choć analitycy liczyli na 0,51.

– Główne wskaźniki finansowe dowodzą naszej solidności finansowej i zdrowych osiągnięć w biznesie — stwierdził dyrektor finansowy Ulrik Svensson.

– W 2017 roku musimy nadal zmniejszać koszty. To jedyny sposób opanowania spadku przychodu jednostkowego i rosnących wydatków na paliwo, z jednoczesnym utrzymaniem i wzmacnianiem naszej stabilizacji finansowej i zdolności inwestycyjnych — oświadczył prezes Carsten Spohr. — Nasz cel jest jasny. Chcemy, by Grupa Lufthansy była w 2017 roku jeszcze lepsza i miała większe sukcesy – dodał.

Podkreślił, że tegoroczna konferencja o wynikach odbywa się po raz pierwszy na lotnisku w Monachium, bo „nigdzie indziej nie widać lepiej strategicznego postępu dokonanego przez grupę Lufthansy. Kilka dni wcześniej Terminal 2, rozbudowany w ubiegłym roku, zarządzany wspólnie przez Lufthansę i firmę lotniskową FMG, został uznany za najlepszy na świecie”.

W tym roku niemiecki przewoźnik spodziewa się jednak nieco mniejszego zysku operacyjnego. Dyrektor Svensson stwierdził, że choć rok zapowiada się dobrze, bo w Azji zwiększył się przychód jednostkowy, to w Europie sytuacja zmienia się na niekorzyść. — Skupiamy się na zwiększaniu naszych marż i dojściu w kosztach do konkurencyjnego poziomu, bo możemy rosnąć tylko na tych rynkach i w tych segmentach, gdzie mamy właściwe koszty — powiedział.

Lufthansa zapowiedziała zwiększenie mocy przewozowych o 12 procent, licząc w tym 8 procent przejętej Brussels Airlines i 38 samolotów Air Berlin wynajętych wraz z załogami.

Grupa przewiduje, że rachunek za paliwo wzrośnie o 350 mln euro do 5,2 mld (wcześniej zakładała 5,3 mld), ale działania zmniejszające koszty nie wystarczą dla wyrównania tego wzrostu zakupu paliwa i presji konkurencji na ceny biletów.

Wielu analityków obawia się, że europejskie linie mogą podjąć wojnę ze szkodą dla konsumentów, oferując więcej mocy przewozowych niż potrzeba.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Rekordowy rok krajowych lotnisk

Polskie lotniska notują dwukrotnie wyższą dynamikę wzrostu niż europejska średnia. Według Urzędu Lotnictwa Cywilnego ...

Booking.com zwolni kilkuset pracowników

Booking.com łączy dwa biura działające w Berlinie. Skutek? Prawie 350 osób, które miały umowy ...

100 airbusów A380 w służbie Emirates

Linie Emirates odebrały dziś swojego 100. airbusa A380. Uroczystość odbyła się centrum dostaw producenta ...

Upały zmniejszyły zysk Thomasa Cooka

280 milionów, a nie jak zakładano wcześniej 323 miliony funtów, zarobi w tym roku ...

Emirates wznowią połączenia do kolejnych miast

Od 15 czerwca linia lotnicza z Dubaju wznowi połączenia do 16 miast, po tym ...