Lufthansa: Zysk zmaleje, bo paliwo jest droższe

AFP

W 2016 roku Lufthansa wypracowała wyniki zgodne z przewidywaniami, ale w tym spodziewa się mniejszego zysku z powodu droższego paliwa i większej konkurencji w cenach biletów

Roczny zysk operacyjny EBIT wyniósł 1,75 mld euro (spadek o 3,6 procent,) wliczając w to koszty strajków 100 mln euro, zysk netto 1,78 mld euro (wzrost o 4,6 procent) i obroty 31,66 mld euro (spadek 1,2 procent). Głównym źródłem tego zysku był przewóz pasażerów, który zapewnił Lufthansie 1,5 mld euro i marżę 6,4 procent. Linia zmniejszyła koszt jednostkowy (nie licząc paliwa i wahań kursowych) o 2,5 procent. W tym roku zamierza osiągnąć taki sam wynik. Dyrekcja proponuje dywidendę 0,5 euro, choć analitycy liczyli na 0,51.

– Główne wskaźniki finansowe dowodzą naszej solidności finansowej i zdrowych osiągnięć w biznesie — stwierdził dyrektor finansowy Ulrik Svensson.

– W 2017 roku musimy nadal zmniejszać koszty. To jedyny sposób opanowania spadku przychodu jednostkowego i rosnących wydatków na paliwo, z jednoczesnym utrzymaniem i wzmacnianiem naszej stabilizacji finansowej i zdolności inwestycyjnych — oświadczył prezes Carsten Spohr. — Nasz cel jest jasny. Chcemy, by Grupa Lufthansy była w 2017 roku jeszcze lepsza i miała większe sukcesy – dodał.

Podkreślił, że tegoroczna konferencja o wynikach odbywa się po raz pierwszy na lotnisku w Monachium, bo „nigdzie indziej nie widać lepiej strategicznego postępu dokonanego przez grupę Lufthansy. Kilka dni wcześniej Terminal 2, rozbudowany w ubiegłym roku, zarządzany wspólnie przez Lufthansę i firmę lotniskową FMG, został uznany za najlepszy na świecie”.

W tym roku niemiecki przewoźnik spodziewa się jednak nieco mniejszego zysku operacyjnego. Dyrektor Svensson stwierdził, że choć rok zapowiada się dobrze, bo w Azji zwiększył się przychód jednostkowy, to w Europie sytuacja zmienia się na niekorzyść. — Skupiamy się na zwiększaniu naszych marż i dojściu w kosztach do konkurencyjnego poziomu, bo możemy rosnąć tylko na tych rynkach i w tych segmentach, gdzie mamy właściwe koszty — powiedział.

Lufthansa zapowiedziała zwiększenie mocy przewozowych o 12 procent, licząc w tym 8 procent przejętej Brussels Airlines i 38 samolotów Air Berlin wynajętych wraz z załogami.

Grupa przewiduje, że rachunek za paliwo wzrośnie o 350 mln euro do 5,2 mld (wcześniej zakładała 5,3 mld), ale działania zmniejszające koszty nie wystarczą dla wyrównania tego wzrostu zakupu paliwa i presji konkurencji na ceny biletów.

Wielu analityków obawia się, że europejskie linie mogą podjąć wojnę ze szkodą dla konsumentów, oferując więcej mocy przewozowych niż potrzeba.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Exim Tours: Rośniemy 30 procent

Biuro podróży Exim Tours rozpoczęło coroczny objazd większych miast w kraju i spotkania ze ...

Czerwiec nie poprawił humoru niemieckim agentom

O 5,4 procent spadły przychody niemieckich agentów w czerwcu tego roku w porównaniu z ...

Skyscanner: Nowy rok pełny innowacji

Wi-Fi na pokładzie, metamorfoza klas i nowe technologie czuwające nad tym, by bagaż trafił ...

Enter Air wypuści nowe akcje na nowe samoloty

Enter Air planuje publiczną emisję do 2,3 miliona akcji. Pieniądze z nich przeznaczy na ...

Hurghada w oku kamery

420 kamer rozmieszczą na ulicach i głównych placach Hurghady władze regionu Morza Czerwonego. Całodobowy ...

Mrzeżyno i Jarosławiec w siatce Polskiego Busa

Na platformie Polski Bus pojawiły się dwie nowe linie: z Wrocławia do Mrzeżyna i ...