Niedziela: Pomysł na megalotnisko jest dobry

tv.rp.pl

Pomysł na lotnisko jest usprawiedliwiony. Jeżeli ruch będzie rósł to za kilka lat na samym Okęciu już byśmy nie dali rady – mówi Janusz Niedziela, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej

Gość programu Pawła Rożyńskiego „Rzecz o biznesie” przyznał, że polski rynek lotniczy ma bardzo dobre perspektywy. – Widać intensywne wzrosty ruchu, a agresywna polityka LOT-u przyczynia się do tego, że połączeń jest coraz więcej – mówił.

Niedziela przypomniał, że niestety ruch tranzytowy, który z Europy kieruje się do Azji, znacznie spadł kilka lat temu, a skutki finansowe odczuwamy do tej pory.

Gość przewidywał w najbliższych latach wzrost liczby pasażerów na polskich lotniskach. – Na rynkach europejskich wzrost 1-2 procent jest uznawany za godny, a u nas jest to ponad 8 procent w ostatnim roku. Perspektywy na najbliższe lata są podobne – prognozował.

Przyznał, że na Brexicie mogą ucierpieć lokalne lotniska. Tłumaczył, że najlepsze perspektywy w tej chwili ma Warszawa, gdzie ruch skokowo rośnie. – Bardzo silne ośrodki są w Krakowie i Katowicach. Katowice mają doskonałe warunki terenowe i tam będzie się rozwijał również ruch cargo. Dobrze wygląda też Gdańsk i Wrocław – wyliczał. – Są też ośrodki w których ruch maleje, jak Łódź czy Bydgoszcz – dodał.

Niedziela stwierdził, że nie ma sensu uruchamiania kolejnych lotnisk. – Jeżeli miałyby być to lotniska dla awionetek, to zapewni to łączność mniejszych ośrodków z centrami w Europie. Natomiast byłaby to działalność handlowo wątpliwa. Może ktoś zainwestować w lotnisko, a potem przez wiele lat dokładać do utrzymania. Taką sytuację mamy w wielu mniejszych ośrodkach, gdzie samorząd lokalny sponsoruje linie lotnicze za to, że przylatują do danego ośrodka – tłumaczył.

Gość zaznaczył, że są bardzo bliskie perspektywy wyczerpania się pojemności lotniska w Warszawie. – LOT, żeby przeżyć musi inwestować i się rozwijać. Albo można było rozwijać jeszcze Okęcie i Modlin, albo skoncentrować się i tworzyć nowe lotnisko – mówił.

Wyjaśnił, że w wielu państwach europejskich miks lotnisk dla linii premium i niskokosztowych z reguły się sprawdza. – Nawet powstanie CPL nie oznacza koniecznie zamknięcia Modlina. Doświadczenia paru krajów wskazują, że należałoby wtedy Okęcie zamknąć – mówił.

Przyznał, że prognozy mówiące, iż nowy port może obsługiwać nawet 150 mln pasażerów to bardzo optymistyczna wersja. – Nasz rynek takiej ilości pasażerów nie wygeneruje – ocenił. – Pomysł na lotnisko jest usprawiedliwiony. Jeżeli ruch będzie rósł to za kilka lat na samym Okęciu już byśmy nie dali rady – dodał.

Niedziela zaznaczył, że CPL nie jest zagrożeniem dla wszystkich portów w Polsce. – Lotniska w centralnej Polsce mogą być zagrożone, ale nie będzie to stanowić zagrożenia ani dla Katowic, ani dla Krakowa, Poznania czy Gdańska – stwierdził.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Dominikana: Miejscowości turystyczne działają bez zmian

Huragan Irma nie miał wpływu na ruch turystyczny na Dominikanie. Miejscowości turystyczne działają bez ...

Eurostar połączy Amsterdam z Londynem

Trzy godziny i czterdzieści minut będzie trwał przejazd pociągiem szybkich prędkości z Amsterdamu do ...

Grecja walczy z nielegalnym wynajmem mieszkań

Właściciele greckich lokali przeznaczonych na wynajem krótkoterminowy dla turystów będą musieli rejestrować się na ...

Premier Szydło jedzie do Chin po lotnisko

Potwierdziły się nieoficjalne informacje „Rzeczpospolitej” – premier Beata Szydło podała, że pełnomocnikiem rządu ds. ...

Awantura o bagaż w Ryanairze

Hiszpański sąd stwierdził, że polityka bagażowa Ryanaira jest niezgodna z prawem. I zakazał pobierania ...

Egipt – kolejne trzy miesiące stanu wyjątkowego

Prezydent Abd el-Fatah es-Sisi przedłużył o trzy miesiące stan wyjątkowy w Egipcie. Powołał się ...