Linie lotnicze powinny mieć gwarancje na wypadek bankructw

Filip Frydrykiewicz

Niemieccy przedsiębiorcy turystyczni domagają się wprowadzenia w przepisach zabezpieczeń dla wpłat klientów za kupione bilety lotnicze

Niemiecka organizacja branżowa ASR (Allianz Selbständiger Reiseunternehmen, Stowarzyszenie Niezależnych Przedsiębiorców Turystycznych) przypomniała przy okazji zamieszania wokół finansów Air Berlin o konieczności wprowadzenia zabezpieczeń finansowych dla klientów linii lotniczych. Powinny one gwarantować zwrot pieniędzy klientom za bilety w razie bankructwa przewoźnika.

Klienci linii lotniczych często kupują bilety nawet z wielomiesięcznym wyprzedzeniem, w dodatku muszą od razu zapłacić pełną stawkę. ASR przypomina, że touroperatorzy muszą mieć gwarancje lub inne zabezpieczenia na poczet ewentualnych odszkodowań dla klientów. A kiedy zaczną obowiązywać nowe przepisy implementujące dyrektywę unijną, takie zabezpieczenia będą musieli mieć też niektórzy agenci turystyczni.

Wiele biur agencyjnych zastanawia się, czy powinny ryzykować i sprzedawać bilety linii lotniczej Air Berlin, która ma kłopoty finansowe (czytaj: „Air Berlin lata z dużą stratą”). Jeśli przewoźnik splajtuje, może być zagrożona również egzystencja małych i średnich agentów.

– W wypadku wielu kierunków nie ma alternatywy dla połączeń regularnych. Jeśli touroperator lub agent pakietuje ofertę w połączeniu z przelotem, to odpowiada przed klientem finansowo, a w razie wątpliwości musi zagwarantować usługę zastępczą, która często nie istnieje – tłumaczy Jochen Szech, prezes ASR.

Organizacja zwraca uwagę na lukę w przepisach, która naraża na ryzyko zarówno przedsiębiorstwa turystyczne, jak i samych klientów. Zdaniem ASR należy znaleźć rozwiązanie tego problemu we współpracy z politykami, ustawodawcą i branżą ubezpieczeniową. Szech proponuje, żeby przy opłacie za bilet pobierana była kaucja na wzór rozwiązania stosowanego przy wynajmie samochodów – należność za bilet lotniczy byłaby blokowana na karcie kredytowej i ściągana dopiero po realizacji usługi.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Kraków Airport z 25-procentowym wzrostem

W lutym z usług krakowskiego lotniska skorzystało 451,6 tysiąca pasażerów. To o 89 tysięcy ...

Mediterraneum upadło, 160 klientów za granicą

Z przykrością informujemy, że w związku z utratą płynności finansowej nie mamy możliwości wywiązania ...

Orbis sprostał oczekiwaniom

Wyniki kwartalne hotelarskiej grupy okazały się zbieżne z oczekiwaniami rynku EBITDA grupy w pierwszym ...

Rosja nieprzygotowana na przyjazd kibiców

Rosja nie jest przygotowana na przyjęcie kibiców piłkarskich mistrzostw świata – uważa szefowa Stowarzyszenia ...

Rosjanie zdefiniowali all inclusive

Kiedy standard jest all inclusive, a kiedy już ultra all inclusive? Władze Krasnodaru postanowiły ...

Holenderska turystyka nie potrzebuje promocji, tylko zarządzania

Holenderska Organizacja Turystyczna nie będzie już promować Holandii jako kierunku turystycznego, ponieważ krajowi grozi ...