Sądowi administratorzy Alitalii dostali 10 wstępnych ofert przejęcia tej upadającej linii lotniczej w części lub w całości — podaje włoska prasa. Wśród oferentów są Etihad i Ryanair
Pojawienie się przewoźnika z Abu Zabi w gronie kandydatów świadczy, że nadal jest on zainteresowany włoską linią. Niewiążąca oferta sugeruje jednak, że Etihad nie jest jeszcze gotowy do zmiany strategii. Tydzień temu arabski przewoźnik sprzedał udziały w szwajcarskiej linii Darwin Airline.
Włoska prasa podała podczas weekendu, że Etihad, podobnie jak irlandzki Ryanair, złożył niewiążącą ofertę przejęcia części lub całości Alitalii. Osoba znająca procedurę potwierdziła dziennikowi „The National”, że Etihad jest w gronie kandydatów.
– Nadal istnieją silne powiązania między Alitalią i Etihad Aviation Group. Pozostajemy otwarci na sprawdzenie różnych rozwiązań, które te powiązania utrzymają lub pogłębią — oświadczył rzecznik przewoźnika.
Trzy miesiące temu – po wprowadzeniu w Alitalii zarządu komisarycznego, gdy jej załoga odrzuciła plan zasilenia kapitałowego 2 mld euro – wyglądało na to, że Etihad jest gotowy pozbyć się swoich 49 procent w tej linii. — Bez poparcia restrukturyzacji przez wszystkich udziałowców nie jesteśmy gotowi, by nadal inwestować — stwierdził wówczas prezes Etihadu John Hogan.
Wyrażenie przez Etihad i innych zainteresowania nie oznacza pragnienia przejęcia całej linii — uważa analityk lotnictwa w londyńskiej JLS Consulting John Strickland. — Linei lotnicze mogą składać oferty w celach obronnych, aby uzyskać informacje o części procedury, a następnie ubiegać się o tę część, którą są zainteresowane. Jest zaś mało prawdopodobne, by jakaś linia była zainteresowana całą Alitalią, z którą jest mnóstwo problemów — powiedział.
Etihad kupił 49 procent udziałów Alitalii w 2014 roku i chciał uczynić ja zyskowną w roku 2017. Liczba przewozów malała jednak z powodu ostrej konkurencji tanich linii i superszybkiej kolei. W maju rząd Włoch wystawił Alitalię na sprzedaż, by uniknąć jej likwidacji.
Kiepskie wyniki włoskiej linii, a także słabnąca pozycja innych przewoźników grupy, w tyn Air Berlina, skłoniły Etihad do rozpoczęcia w 2016 roku przeglądu międzynarodowej strategii inwestycyjnej. Zwolennik dotychczasowej strategii John Hogan został zwolniony w lipcu.
W czerwcu Etihad wycofał się z negocjowania z TUI Group zawiązania spółki joint venture z TUI Fly i Niki. Sprzedał też udziały w Darwin Airline, przemianowanej na Etihad Regional.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.