Sejm uchwalił ustawę o „Portach Lotniczych”

materiały prasowe

Sejm uchwalił ustawę autorstwa posłów PiS o Przedsiębiorstwie Państwowym „Porty Lotnicze”, zgodnie z którą dotychczasowe organy zarządzania – dyrektor, zebrania delegatów i rada pracownicza – zostaną zastąpione prezesem i radą nadzorczą

W głosowaniu udział wzięło 441 posłów, za opowiedziało się 230, przeciw było 185, a od głosu wstrzymało się 26 parlamentarzystów.

Wcześniej Sejm odrzucił wniosek PO o odrzucenie projektu w całości oraz wniosek mniejszości, w którym zaproponowano, aby do zadań rady nadzorczej należał stały nadzór nad działalnością PPL.

Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” zarządza największym w Polsce portem, czyli warszawskim Lotniskiem Chopina. Ma też udziały w portach regionalnych, np. w Krakowie, Rzeszowie, Modlinie i Poznaniu.

Zgodnie z ustawą z 1987 roku o Przedsiębiorstwie Państwowym „Porty Lotnicze” organami PPL są: naczelny dyrektor, zebranie delegatów i rada pracownicza. Naczelny dyrektor zarządza przedsiębiorstwem i je reprezentuje.

Posłowie PiS w nowej ustawie chcą „profesjonalizacji nadzoru nad działalnością PPL poprzez rezygnację z organów pracowniczych na rzecz rady nadzorczej powoływanej przez ministra właściwego do spraw transportu z osób spełniających standardowe wymagania stawiane członkom rad nadzorczych spółek Skarbu Państwa” – zapisano w uzasadnieniu do projektu. Równocześnie zachowana zostanie dotychczasowa forma działalności, czyli przedsiębiorstwo państwowe, „co pozwoli na utrzymanie funkcji nadzoru sprawowanego przez ministra właściwego do spraw transportu”.

W uzasadnieniu projektu napisano także, że uchwalenie nowej ustawy o Przedsiębiorstwie Państwowym „Porty Lotnicze” jest niezbędne przede wszystkim ze względu na konieczność zaktualizowania podstaw prawnych działania tego przedsiębiorstwa i wprowadzi przejrzyste zasady nadzoru i zarządzania.

„Utrzymana zostaje forma prawna działalności PPL jako przedsiębiorstwa państwowego, posiadającego osobowość prawną, działającego jako samodzielna i samofinansująca się jednostka organizacyjna. PPL po zmianie ustawy będzie kontynuował swoją dotychczasową działalność, utrzymane zostają wszystkie przepisy regulujące podstawy działalności PPL, tak w zakresie uczestniczenia w obrocie gospodarczym, odpowiedzialności za swoje zobowiązania oraz wyłączenia odpowiedzialności za zobowiązania Skarbu Państwa, przy zachowaniu braku odpowiedzialności Skarbu Państwa za zobowiązania PPL” – czytamy w uzasadnieniu.

Jak napisano, dotychczasowe organy zarządzania, czyli naczelny dyrektor, zebrania delegatów i rada pracownicza – zostaną zastąpione prezesem PPL oraz radą nadzorczą. Ma to zbliżyć PPL pod względem struktury organizacyjnej do współczesnych regulacji.

Autorzy proponują, aby rada nadzorcza była organem kolegialnym, o precyzyjnie określonych kompetencjach, w tym między innymi sprawowania nadzoru nad gospodarką finansową PPL. Zachowany został nadzór ministra właściwego do spraw transportu nad działalnością PPL. Utrzymane zostały dotychczasowe regulacje dotyczące uprawnień nadzorczych ministra, w tym kontroli i oceny działalności PPL, nakładania obowiązku wprowadzenia do planów określonych zadań oraz wstrzymywania decyzji prezesa Portów Lotniczych.

Teraz ustawa trafi do Senatu.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

W biurach podróży: Mniejsza sprzedaż, większe ceny

O 11,6 procent spadła w stosunku do sytuacji sprzed roku sprzedaż wycieczek lotniczych w ...

Do Kazachstanu bez wizy

Kazachstan zniósł wizy dla obywateli kilkudziesięciu krajów świata, w tym dla Polaków. Decyzja rządu ...

Mikosz: Z zazdrością patrzę na rozwój LOT

W liniach lotniczych zepsuć wszystko można bardzo szybko, a restrukturyzacja to nigdy nie jest ...

OSAT: Wzmacniamy pozycję agentów

Wspólne szkolenia, promocja, porady, nowe narzędzia informatyczne – OSAT staje się coraz bardziej atrakcyjny ...

Świętokrzyskie inwestuje w przyrodę i zabytki

Na ponad 42 miliony złotych opiewają kosztorysy czterech inwestycji służących turystyce w województwie świętokrzyskim. ...

Troje narciarzy zginęło w lawinie w Alpach

Troje narciarzy wysokogórskich zginęło wskutek zejścia lawiny w rejonie szczytu Albaron (3638 m n.p.m.) ...