Lotnisko Chopina szykuje się na więcej samolotów i pasażerów

Do czasu otwarcia Centralnego Portu Komunikacyjnego, warszawskie Lotnisko Chopina przeprowadzi inwestycje zwiększające jego przepustowość zarówno dla pasażerów, jak i samolotów

Publikacja: 24.09.2017 11:28

Fot. D. Kłosiński

Fot. D. Kłosiński

Foto: materiały prasowe

– Zanim powstanie Centralny Port Komunikacyjny, co według szacunków ma potrwać 10 lat, jako zarządzający Lotniskiem Chopina, musiałem znaleźć odpowiedź na pytanie, jaka w tym czasie jest misja i rola warszawskiego portu. Po analizach wiem, że port ten musi zbudować odpowiedni potencjał ruchu przesiadkowego, który następnie przejmie CPK – mówi dyrektor naczelny Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” (PPL) zarządzającego m.in. Lotniskiem Chopina Mariusz Szpikowski.

– To wiąże się z konkretnymi wyzwaniami, głównie zwiększającymi przepustowość portu, która zbliża się do swoich możliwości – wskazuje.

Warszawskie Lotnisko Chopina – największy port w kraju, obsługuje ok. 38 procent ruchu pasażerskiego w Polsce.

Jak mówi Szpikowski, w tym roku PPL podjął współpracę z firmą doradczą Ove Arup & Partners, której efektem ma być opracowanie „Kompleksowa analiza przepustowości Lotniska Chopina w Warszawie wraz z planem rozwoju oraz harmonogram realizacji inwestycji infrastrukturalnych”. Dokument ma określić maksymalną przepustowość Lotniska Chopina z uwzględnieniem możliwości jego maksymalnej rozbudowy. Chodzi również o opracowanie rozwiązań rozwoju infrastruktury wraz z określeniem harmonogramu zadań.

– PPL od wielu lat prowadzi bardzo intensywne działania rozwojowe Lotniska Chopina w Warszawie poprzez przemyślaną realizację założeń planu inwestycyjnego, takie jak, budownictwo czy zakupy inwestycyjne w ujęciu krótkoterminowym i długoterminowym – mówi szef PPL. Dodaje, że „musimy ściśle określić profil Lotniska Chopina w Warszawie”.

Analizowane są także inne projekty inwestycyjne dotyczące Lotniska Chopina – np. północnej części lotniska z rękawami pasażerskimi oraz nowy heliport. – Kompleksowy program rozbudowy lotniska zakłada zwiększenie przepustowości godzinowej i dobowej, biorąc pod uwagę realne fale przylotów i odlotów samolotów, ale również przepustowość dróg startowych portu – wyjaśnia Szpikowski. Obecnie na warszawskim lotnisku wykonywanych jest 38 operacji lotniczych na godzinę, a czasami 42. – Naszym celem jest, aby dojść do około 50 operacji lotniczych na godzinę, może do 52 – wskazuje.

– Ze względu na obecność lotniska wojskowego na naszym terenie, dyskutujemy z wojskiem o potencjalnych ruchach na płycie wojskowej – mówi. W zależności od ustaleń, PPL może przeprowadzić konieczne inwestycje w jednym sezonie budowlanym.

Plany inwestycyjne Lotniska Chopina zakładają m.in. obsługiwanie wszystkich samolotów szerokokadłubowych w pirsie północnym, w strefie non-Schengen. Mniejsze maszyny zostałyby przeniesione do pirsu południowego. Wymagałoby to – jak podkreśla Szpikowski – rozbudowania części południowej i przearanżowania pirsu północnego.

– W tym roku w budżecie mieliśmy 226 mln złotych na inwestycje. Pieniądze były przeznaczone m.in. na dokończenie budowy hotelu i kolejowego frontu rozładunkowego. Ale ze względu na to, że stworzyliśmy nową koncepcje przepustowości godzinowej i dobowej, część z nich przesuniemy na inwestycje w przyszłym roku – wyjaśnia Szpikowski.

Przypomina, że w tym roku są prowadzone inwestycje związane m.in. z modernizacją tzw. wąskich gardeł, jeśli chodzi o strefę kontroli bezpieczeństwa, zwiększając liczbę stanowisk.

– Zanim powstanie Centralny Port Komunikacyjny, co według szacunków ma potrwać 10 lat, jako zarządzający Lotniskiem Chopina, musiałem znaleźć odpowiedź na pytanie, jaka w tym czasie jest misja i rola warszawskiego portu. Po analizach wiem, że port ten musi zbudować odpowiedni potencjał ruchu przesiadkowego, który następnie przejmie CPK – mówi dyrektor naczelny Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” (PPL) zarządzającego m.in. Lotniskiem Chopina Mariusz Szpikowski.

– To wiąże się z konkretnymi wyzwaniami, głównie zwiększającymi przepustowość portu, która zbliża się do swoich możliwości – wskazuje.

Pozostało 81% artykułu
Przejazdy
Bruksela: Zmusić koleje do sprzedawania biletów przez agentów internetowych
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Przejazdy
Lotnisko Chopina – w lipcu najlepsze wyniki od początku pandemii
Przejazdy
Wizz Air: W sierpniu będziemy latać jak przed pandemią
Przejazdy
Lotnisko Chopina: W marcu czartery rosły nam najmocniej
Przejazdy
Zakaz lotów przedłużony do końca roku