Ryanair zapowiada ekspansję we Francji

Ryanair chce tworzyć we Francji bazy i podwoić liczbę pasażerów. Jako rewolucyjną prasa francuska odnotowała zapowiedź zatrudniania przez przewoźnika personelu zgodnie z francuskim prawem pracy

Publikacja: 21.01.2018 17:25

Do Paryża na rozmowy z lotniskami przyjechał dyrektor handlowy Ryanaira David O’Brien

Do Paryża na rozmowy z lotniskami przyjechał dyrektor handlowy Ryanaira David O’Brien

Foto: AFP

Dyrektor handlowy Ryanaira David O’Brien rozmawiał w Paryżu z przedstawicielami organizacji pilotów francuskich SNPL. Poinformował między innymi, że jego linia chce uruchomić we Francji cztery bazy w sezonie zimowym 2018/2019 lub, co bardziej prawdopodobne, w sezonie letnim 2019 roku. — Przewidujemy stopniowe bazowanie 30 samolotów z 300 pilotami i 700 pracownikami pokładowymi — powiedział. Przyznał, że spotkał się w Paryżu z przedstawicielami kilku lotnisk dla omówienia stworzenia baz.

Wśród kandydatów znajduje się podparyskie lotnisko Orly. — Ma ono jeszcze duży potencjał wzrostu. Lotnisko jest sztucznie ograniczone do 250 tysięcy slotów rocznie, a mogłoby obsługiwać 400 tysięcy. Zachęcamy rząd francuski do sprzedania lotnisk CDG i Orly odrębnym podmiotom, co zwiększyłoby konkurencję Paryża, z korzyścią dla obywateli, turystów i pracowników francuskich — powiedział O’Brien.

Zapytany, czy w razie wyboru Orly na bazę dla Ryanaira nie będzie ono konkurowało z lotniskiem w Beauvais, historyczną bazą Ryanaira odpowiedział: Wręcz przeciwnie, chcemy wykorzystać komplementarność. W licznych miastach mamy już po kilka platform. Ryanair nie wybrał jeszcze swych baz, ale w grę wchodzą Beauvais, Nantes, Tuluza, Lyon i Marsylia.

— Nie możemy jeszcze powiedzieć dokładnie, kiedy i gdzie, będzie to zależeć od popytu, ale zrobimy to — powiedział dyrektor handlowy na konferencji prasowej. — Oceniamy, że możemy w ciągu trzech, czterech lat zwiększyć dwukrotnie liczbę pasażerów (na francuskim rynku) z 10 do 20 milionów rocznie, wykorzystując 30 samolotów w czterech bazach regionalnych.

Irlandczycy nie mają stałej bazy we Francji od 2011 roku, czyli od wyjścia z lotniska Marsylia-Provence. Linia ma za to 87 baz w Europie, w tym 72 w kontynentalnej części.

Irlandczycy zapowiadają też, że we Francji będą zatrudniać pracowników według francuskiego prawa pracy. Wcześniej toczyły się o to spory władz i pracowników francuskich z przewoźnikiem (czytaj: „Francuski sąd: Ryanair łamie prawo pracy”).

W październiku 2013 r. linia została skazana za nieprzestrzeganie francuskiego kodeksu pracy w latach 2007-2010. W styczniu 2017 wszczęto wobec niej śledztwo w związku z podejrzeniem o zatrudnianie w latach 2011-2014 pracowników według prawa irlandzkiego, z naruszeniem francuskiego.

Na razie linia ogłosiła uruchomienie od przyszłego sezonu zimowego dziesięciu nowych połączeń z Beauvais (do Bratysławy, Pragi, Salonik, na Maltę), Marsylii (do Budapesztu, Bukaresztu, Faro), Nantes (do Londynu-Stansted, Sewilli) i Bordeaux (do Walencji).

Przejazdy
Bruksela: Zmusić koleje do sprzedawania biletów przez agentów internetowych
Przejazdy
Lotnisko Chopina – w lipcu najlepsze wyniki od początku pandemii
Przejazdy
Wizz Air: W sierpniu będziemy latać jak przed pandemią
Przejazdy
Lotnisko Chopina: W marcu czartery rosły nam najmocniej
Przejazdy
Zakaz lotów przedłużony do końca roku