Lotnictwo czeka era konsolidacji

Pixabay

Sytuacja na rynku lotniczym, jaka wytworzyła się po upadku linii Monarch i Air Berlin, może być początkiem ery konsolidacji – przewidują analitycy PwC

Z analizy przygotowanej przez firmę konsultingową PwC wynika, że europejski rynek lotniczy jest nadal bardzo rozdrobniony. „O ile w Stanach Zjednoczonych proces konsolidacji w segmencie pasażerskiego ruchu lotniczego można uznać za zakończony, o tyle europejski rynek jest ciągle rozdrobniony” – czytamy w materiale PwC. Na Starym Kontynencie łączny udział w rynku pięciu największych przewoźników wynosi 44 procent, a w USA – 85 procent (dane na podstawie wskaźnika ASK, czyli liczby oferowanych pasażerokilometrów).

PwC przypomina, że europejskie linie lotnicze działają w bardzo konkurencyjnym środowisku i osiągają niewielkie marże. Sytuacja po upadku Monarch Airlines i Air Berlina, może być więc początkiem konsolidacji. Zdaniem analityków przedłużające się negocjacje odnośnie Nikiego (obecnie wiadomo już, że linia trafi do rąk jej założyciela Nikiego Laudy) pokazują, że urzędy antymonopolowe mocno przyglądają się tej branży. To, że konkurencja nadal będzie duża, potwierdzają też decyzje biznesowe tanich przewoźników lotniczych – Wizz Aira i easyJeta. Ten pierwszy umacnia swoją pozycję w Austrii, drugi – w Niemczech (easyJet przejął od Air Berlina 25 samolotów łącznie z ich slotami).

PwC podkreśla, że obecnie zanika granica między tradycyjnymi, tanimi i ultratanimi liniami lotniczymi. Ci przedostatni coraz częściej wchodzą bowiem na rynek podróży do dalekich krajów, który tradycyjnie obsługiwany był przez droższych przewoźników.

PwC przypomina też, że w ostatnich trzech latach sektor lotniczy powiększył się o 15 kolejnych graczy. IAG, firma, do której należy między innymi British Airways, stworzyła tanią linię Level, a Norwegian przejął firmę Scoot.

Z danych PwC wynika, że w 2017 roku doszło do 40 dużych transakcji na rynku lotniczym. Ich łączna wartość sięgnęła 21 miliardów dolarów, co oznacza wzrost o 50 procent rok do roku. Największa fuzja objęła duńskie lotniska w Kopenhadze i Kastrup.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Tanieją noclegi w hotelach bez gwiazdek

W czerwcu średnia cena za nocleg w hotelu wyniosła 186,19 złotych. To o 7,24 ...

Amerykanie kupują udział w China Southern Airlines, chcą kooperować

Grupa American Airlines kupi za 200 milionów dolarów 2,68 procent udziałów w największej chińskiej ...

Travelplanet sprzedał 30 procent więcej wakacji

O 30 procent wzrosła sprzedaż wyjazdów z biurami podróży w porównaniu z zeszłym rokiem. ...

Novaturas opuszcza cenę

Nie 56,11 złotego, ale 44,13 złotego będzie ostatecznie kosztować jedna akcja wchodzącej na warszawską ...

To będą drogie ferie. Najwięcej zapłaci Warszawa

Ceny noclegów w czasie ferii w niektórych miejscowościach już są większe od zeszłorocznych i ...

Jeszcze więcej Tunezji w TUI

Dobra sprzedaż wyjazdów do Tunezji skłoniła brytyjskie TUI do zwiększenia oferty wyjazdów do tego ...