Koniec umowy Intercity z T-Mobile

Adobe Stock

Po około 4 latach wygasła umowa T-Mobile Polska z PKP Intercity, na mocy której komórkowa sieć udostępniała usługę Wi-Fi w 300 wagonach pasażerskich. Firmy jeszcze rozmawiają, ale przewoźnik uruchomił już własną sieć przesyłu danych

W styczniu tego roku wygasła kilkuletnia umowa zawarta przez PKP Intercity (grupa PKP) z T-Mobile Polska na dostarczenie i obsługę sieci Wi-Fi w pociągach tego przewoźnika. W ramach umowy komórkowa sieć zainstalowała w części wagonów urządzenia sieciowe i oferowała usługę nazwaną „Hot Spot T-Mobile”. Według naszych informacji ostatnio liczba wagonów z Wi-Fi sięgnęła 300.

Według zapowiedzi przewoźnika hot spoty miały zapewnić darmowy internet wszystkim podróżującym. T-Mobile widział w usłudze dodatkowy bonus dla swoich użytkowników i marketingową przewagę: w pociągach oprócz Wi-Fi miała działać biblioteka VOD. Ta część projektu nie udała się. Nie obyło się też bez innych problemów. Wizerunek telekomu i PKP nadszarpnął też brak Wi-Fi w pociągach pendolino (w uproszczeniu, na przeszkodzie stanęły warunki umów z dostawcą składu – grupą Alstom).

Mimo tego, z danych, które otrzymaliśmy od T-Mobile wynika, że sieć Wi-Fi działała. W trakcie kontraktu łączącego PKP Intercity i tego operatora z usługi Wi-Fi skorzystano 2 mln razy, średni czas sesji trwał 131 minut, przesłano około 300 terabajtów danych (liczba nie obejmuje transferu biblioteki filmowej).

Jak poinformowało w odpowiedzi na nasze pytania PKP Intercity, obecnie trwają rozmowy z T-Mobile na temat dalszych losów infrastruktury. Przewoźnik nie był bowiem jej właścicielem. Nie jest wykluczone, że teraz przejmie ją na własność, ale nie wiemy na jakich warunkach.

– W związku z zakończeniem umowy z T-Mobile, PKP Intercity uruchomiło własny system umożliwiający dostęp do internetu. Na tę chwilę Wi-Fi dostępne jest w około 150 wagonach – podaje Anna Zakrzewska, rzeczniczka PKP Intercity.

– W obecnych uwarunkowaniach technologicznych jest możliwość rozdziału kwestii własności sprzętu i podmiotu zarządzającego kwestiami telekomunikacyjnymi. Taki kierunek wybraliśmy tym razem – mówi Zakrzewska.

To, na jakich trasach spotkać można dziś wagony z internetem, wynika z dzisiejszego komunikatu PKP Telkol, firmy z grupy PKP powstałej z połączenia PKP Budownictwo i PKP Utrzymanie.

PKP Telkol poinformował z jednej strony, że „przejmuje obsługę” sieci Wi-Fi w 150 wagonach przewoźnika, w związku z tym, że 23 stycznia wygasła umowa z dotychczasowym dostawcą. Nie chodzi tu jednak raczej o T-Mobile, a być może o sieć dostarczoną przez warszawską firmę Ledatel.

Wagony z Wi-Fi obsługiwanym przez Telkol są częścią składów realizujących obiegi głównie na trasach: Przemyśl – Szczecin, Przemyśl – Kołobrzeg, Przemyśl – Świnoujście, Przemyśl – Wrocław, Przemyśl – Poznań, Szczecin – Gdynia, Szczecin – Katowice, Szczecin – Wrocław, Kołobrzeg – Katowice, Kraków – Wrocław, Gdynia – Wrocław oraz wybrane wagony na trasach: Gdynia – Warszawa, Warszawa – Frankfurt nad Odrą, Gdynia – Petrovice, Warszawa – Frankfurt nad Odrą, Warszawa – Zakopane.

Wagony z hot spotami T-Mobile miały jeździć na nieco innych trasach: Trójmiasto – Warszawa – Kraków/ Katowice, Szczecin – Poznań – Warszawa, Poznań – Wrocław – Katowice – Bielsko-Biała oraz Warszawa – Wiedeń – Villach czy Warszawa – Berlin.

– Spółka zdaje sobie sprawę, że dla pasażerów bezawaryjne korzystanie w podróży z internetu jest bardzo ważne, dlatego, będąc świadomym swoich kompetencji, będzie zapewniać poprawne funkcjonowanie sieci. Dostęp do darmowego Wi-Fi znajdzie się w każdym zmodernizowanym i nowym pociągu, który pojawi się na torach w ramach przyjętej w grudniu zeszłego roku strategii taborowej – podaje PKP Telkol.

Zapytaliśmy też, czy i kiedy wybrany ma zostać dostawca łączy dosyłowych, czyli radiowych, bez których kolejowe W-iFi nie może sprawnie działać. – W przypadku taboru na tę chwilę nie występuje taki problem. Wykorzystujemy umowy (karty SIM) od operatorów komórkowych – podaje rzeczniczka PKP Intercity. Na podstawie ogłoszenia przewoźnika z zeszłego roku można wnioskować, że są to karty Orange i Plusa.

Według danych Urzędu Transportu Kolejowego w końcu 2016 roku w Polsce w internet wyposażonych było łącznie 310 elektrycznych zespołów trakcyjnych i elektrycznych autobusów szynowych oraz 323 wagony osobowe.

Dostęp do sieci nie jest największym problemem pasażerów kolei w kraju – wynika przy tym z udostępnionych nam danych UTK. Na ponad 1,15 tys. skarg skierowanych do UTK w 2017 roku przez pasażerów tylko 1 procent dotyczył dostępu do internetu w pociągach – przekazał nam Maciej Bębenek, ekspert w biurze prasowym UTK.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Royal Caribbean zawiesza rejsy do 11 kwietnia

Największy na świecie armator rejsów wycieczkowych Royal Caribbean Cruises poinformował, że zawiesza wszystkie rejsy ...

Praca pełna wyzwań dla dyrektorów ZOPOT-ów

Polska Organizacja Turystyczna ogłosiła konkurs na dyrektorów swoich zagranicznych ośrodków w Wiedniu i Tokio. ...

DER Touristik przejmuje dwie marki Thomasa Cooka

Sieć hoteli Sentido i salony sprzedaży działające pod nazwą Holiday Land – DER Touristik ...

Zamawiasz hotel? Spytaj, czy jest bezpieczny

Turyści powinni być informowani o tym, w jaki sposób hotel jest zabezpieczony przed atakiem ...

Koreańczycy z Północy płyną na rosyjskie wakacje

Rosja rozszerza współpracę z Koreą Północną. Według agencji Interfax uruchomione zostało bezpośrednie połączenie morskie ...

Laur dla Orbisu za inwestycje

Za wybudowanie Mercure’a w Krakowie, ibisa w Gdańsku i przekształcenie hotelu we Wrocławiu w ...