Wycieczkowce pozwolą zarobić polskim portom

Trójmiejskie porty zwiększą przychody z obsługi statków pasażerskich. Skorzystają też miasta: każdy z pasażerów zostawi w Gdańsku i Gdyni około 80 euro

Publikacja: 11.04.2018 08:23

Norwegian Getaway, który w czerwcu 2017 roku odwiedził Gdynię, to największy statek pasażerski, jaki

Norwegian Getaway, który w czerwcu 2017 roku odwiedził Gdynię, to największy statek pasażerski, jaki wpłynął do polskich portów. Ma długość 325 m, ponad 2 tysiące kabin dla niemal 4 tysięcy pasażerów oraz załogę liczącą 1,5 tysiąca ludzi.

Foto: Fotorzepa, Tadeusz Urbaniak Tadeusz Urbaniak

Po największych w historii przeładunkach towarów porty w Gdańsku i Gdyni szykują się do rekordowych wyników w obsłudze statków pasażerskich. Gdynia rozpoczyna tegoroczny sezon wycieczkowców z początkiem przyszłego miesiąca: 9 maja wpłynie do portu prawie 300-metrowej długości Orchestra, a trzy dni później 135-metrowy Ocean Majesty. Wydarzeniem ma być też wizyta 21 czerwca słynnej Queen Elizabeth. Największym statkiem wycieczkowym w tym roku będzie jednak Mein Schiff 1, mierzący 316 m, który pierwszy raz przypłynie 21 maja, a w całym sezonie odwiedzi gdyński port sześć razy. W sumie do 19 października Gdynię odwiedzą 54 statki wycieczkowe.

Jeszcze większej liczby statków pasażerskich, choć nie tak spektakularnych, jak te, które odwiedzają Gdynię, spodziewa się Port Gdańsk. Zaplanowano aż 74 wizyty. To rekordowa liczba w historii gdańskiego portu. Już 18 kwietnia spodziewana jest 160-metrowa Astoria, pływająca pod banderą Portugalii, a w końcu kwietnia przypłynie kolejna jednostka – Hanseatic pod banderą wysp Bahama.

Morski ruch turystyczny stanowi coraz ważniejsze źródło przychodów trójmiejskich portów. Dla portu w Gdańsku przyniósł w 2017 roku ponad milion złotych przychodów.

Ale zyskują także miasta. W sumie na pokładzie 63 wycieczkowców przypłynęło w ubiegłym roku do Gdańska ponad 31 tysięcy ludzi. Ocenia się, że mogli oni łącznie wydać co najmniej 2,5 mln euro. Według danych Cruise Baltic średnie wydatki pasażera w porcie wynoszą bowiem ok. 80 euro. Przeznaczane są one głównie na zwiedzanie, transport, pamiątki i inne zakupy.

Według danych Gdańskiej Organizacji Turystycznej w ubiegłorocznym sezonie letnim (od czerwca do sierpnia) Gdańsk odwiedziło ponad 236 tys. zagranicznych turystów. W tym samym czasie do Portu Gdańsk zawinęły statki przewożące łącznie ponad 22 tys. pasażerów.

– Zestawienie tych liczb pokazuje istotną rolę, jaką odgrywa Port Gdańsk w obsłudze zagranicznego ruchu turystycznego – podkreślają przedstawiciele władz gdańskiego portu.

Gdański port stara się zwiększać przepustowość portu wewnętrznego. Zwiększenie liczby przyjmowanych statków w 2017 i 2018 roku zawdzięcza też lepszym działaniom marketingowym i handlowym. Wcześniej do portu wpływało rocznie ok. 30 statków pasażerskich. Kolejny wzrost ma przynieść m.in. wprowadzenie przez Polską Żeglugę Bałtycką drugiego promu na linii Gdańsk – Nynashamn. Jednostka jest jeszcze w stoczni, ale po oddaniu jej do użytku liczba pasażerów wzrośnie.

Porty starają się też pozyskiwać nowych partnerów biznesowych z branży turystyki morskiej na międzynarodowych imprezach targowych. Podczas ubiegłorocznych targów Seatrade Europe w Hamburgu rozmowy w sprawie pozyskania nowych kontrahentów prowadzili m.in. przedstawiciele portu w Gdyni.

Z kolei w marcu tego roku Gdynia i Gdańsk wspólnie wzięły udział w targach Seatrade Cruise Global Miami. To największe na świecie spotkanie branży wycieczkowej, a jego lokalizacja nie jest przypadkowa – to region Karaibów, gdzie najważniejsi armatorzy mają swoje centrale. Jest to też miejsce operowania największej liczby wycieczkowców na świecie. Obydwa trójmiejskie porty na wspólnym stoisku prezentowały Polskę pod hasłem „Destination Poland”.

– W ostatnim czasie zwiększa się zainteresowanie turystów podróżami morskimi na akwenach, które dotychczas miały niewielkie znaczenie w obsłudze turystyki morskiej, w tym w regionie Morza Bałtyckiego – mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Jego zdaniem sektor morskiej turystyki wycieczkowej pozwala wykorzystać duży potencjał miast i obszarów nadmorskich. – Ważne jest rozwijanie specyficznej oferty ukierunkowanej na pasażerów statków wycieczkowych. Duża ich część wraca w kolejnych latach, oczekując nowych doświadczeń – podkreśla Meller.

Dla zwiększenia ruchu pasażerskiego ważne będą nowe inwestycje. W Gdyni w ramach planowanej budowy portu zewnętrznego rozważane jest m.in. stworzenie stanowiska dla cruizerów, dużych statków pasażerskich, które obecnie cumują przy Nabrzeżu Francuskim.

Z kolei w Gdańsku planowany jest terminal pasażerski, który mógłby przyjmować jeszcze większe jednostki niż dotychczas. Usprawniłby także prowadzenie odpraw pasażerów.

– Chcemy wykorzystać walory turystyczne regionu i gdańskie lotnisko, aby uczynić port jeszcze bardziej atrakcyjnym – zapowiadają przedstawiciele gdańskiego portu.

Inwestycja ma otworzyć nowe możliwości biznesowe dla firm działających na terenie portu, które zajmują się np. zaopatrzeniem. Nowoczesny terminal pozwoliłby na prowadzenie prac serwisowych na statkach i ich kompleksowe naprawy.

Rozpoczęcie budowy planowane jest na 2020 rok. W jej ramach zmodernizowane zostaną drogi i linie kolejowe w porcie. Natomiast w gdańskiej dzielnicy Stogi, sąsiadującej z portem od strony wschodniej, rozwinie się baza noclegowa i gastronomiczna.

Łukasz Greinke, prezes Morskiego Portu Gdańsk

Planujemy m.in. rozwijać infrastrukturę portu właśnie pod kątem obsługi turystów. W ramach budowy Portu Centralnego chcielibyśmy zlokalizować terminal umożliwiający prowadzenie odpraw zagranicznych i awizację jeszcze większych niż dotychczas jednostek. Te „pływające miasteczka” trzeba przecież zaopatrzyć w różne towary i zasilić w paliwo. Profesjonalny terminal umożliwia również wymianę załogi i pasażerów. Znaczne poszerzenie oferty dla wycieczkowców będzie też oznaczać potrzebę poszerzenia bazy noclegowej, dzięki czemu rozwijać się będą mogły dzielnice przyległe do portu.

Po największych w historii przeładunkach towarów porty w Gdańsku i Gdyni szykują się do rekordowych wyników w obsłudze statków pasażerskich. Gdynia rozpoczyna tegoroczny sezon wycieczkowców z początkiem przyszłego miesiąca: 9 maja wpłynie do portu prawie 300-metrowej długości Orchestra, a trzy dni później 135-metrowy Ocean Majesty. Wydarzeniem ma być też wizyta 21 czerwca słynnej Queen Elizabeth. Największym statkiem wycieczkowym w tym roku będzie jednak Mein Schiff 1, mierzący 316 m, który pierwszy raz przypłynie 21 maja, a w całym sezonie odwiedzi gdyński port sześć razy. W sumie do 19 października Gdynię odwiedzą 54 statki wycieczkowe.

Pozostało 87% artykułu
Przejazdy
Bruksela: Zmusić koleje do sprzedawania biletów przez agentów internetowych
Przejazdy
Lotnisko Chopina – w lipcu najlepsze wyniki od początku pandemii
Przejazdy
Wizz Air: W sierpniu będziemy latać jak przed pandemią
Przejazdy
Lotnisko Chopina: W marcu czartery rosły nam najmocniej
Przejazdy
Zakaz lotów przedłużony do końca roku