Szpikowski: Znieśmy jednomyślność w Modlinie

Znieśmy zasadę jednomyślności w decydowaniu o losach lotniska w Modlinie i przerwijmy impas w sprawie jego przyszłości – proponuje marszałkowi województwa mazowieckiego Adamowi Struzikowi prezes Portów Lotniczych Mariusz Szpikowski

Publikacja: 23.04.2018 23:34

Mariusz Szpikowski proponuje zrezygnowanie z jednomyślności we władzach lotniska w Modlinie

Mariusz Szpikowski proponuje zrezygnowanie z jednomyślności we władzach lotniska w Modlinie

Foto: Materiały prasowe

Prezes PPL Porty Lotnicze Mariusz Szpikowski napisał list do marszałka Mazowsza Adama Struzika w którym apeluje do niego, aby zmienić statut spółki zarządzającej lotniskiem w Modlinie, której samorząd wojewódzki i PPL są udziałowcami. Według statutu w zgromadzeniu wspólników przy podejmowaniu decyzji musi panować jednomyślność. Teraz, kiedy wspólnicy spierają się o przyszłość Modlina, jedność jest niemożliwa. Dlatego Szpikowski proponuje zasadę zwykłej większości głosów.

Ta propozycja jest jego zdaniem „oczywistym dowodem czystych intencji przedsiębiorstwa w zakresie rozwoju PL Modlin, a jednocześnie pozwoli każdemu ze wspólników, w sposób nieskrępowany, głosować zgodnie ze stanowiskiem wypracowanym przez każdą z naszych organizacji”.

Jeśli marszałek i inni wspólnicy sie zgodzą, Szpikowski wystąpi do zarządu z wnioskiem o zwołanie Nadzwyczajnego Zgromadzenia, by przedyskutować „zasady i tryb procedowania zmiany umowy spółki, między innymi w zakresie zniesienia zasady jednomyślności obowiązującej na zgromadzeniach wspólników”.

Właścicielami spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin są: Agencja Mienia Wojskowego (34,43 proc. udziałów), województwo mazowieckie (30,37 proc. udziałów), Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” (30,39 proc. udziałów) oraz miasto Nowy Dwór Mazowiecki (4,81 proc. udziałów).

W liście do Struzika Szpikowski przypomniał, że PPL w ostatnich latach sam wychodził z inicjatywami mającymi na celu „racjonalny” rozwój lotniska w Modlinie, którego jest udziałowcem. „Racjonalny, to znaczy oparty na zdrowych założeniach rynkowych i gospodarczych, w optymalnym modelu funkcjonowania, przynoszący korzyści ekonomiczne dla PL Modlin, a nie służący jedynie interesom jedynego przewoźnika operującego z PL Modlin kosztem tego Portu. Warto chociażby wskazać propozycje z grudnia 2016 roku, składane przez Przedsiębiorstwo pozostałym udziałowcom, a polegające na podniesieniu kapitału zakładowego spółki przez PPL o kwotę 140 mln zł i jednoczesnym zniesieniu zasady jednomyślności przy podejmowaniu uchwał przez Zgromadzenie Wspólników Spółki. Umożliwiłoby to wówczas PPL przejęcie kontroli nad PL Modlin oraz kształtowanie polityki rozwoju (w tym handlowej oraz rozbudowy Portu)” – wyjaśnia.

Jak podkreśla, PPL nie może się zgodzić na finansowanie rozwoju lotniska, w sytuacji gdy zarabia na tym jeden przewoźnik, a samo lotnisko ponosi straty.To byłoby niezgodne z interesem PPL, samego lotniska i podatników.

Ostatnio Szpikowski stara się o znalezienie lotniska, na które mógłby przenieść ruch samolotów czarterowych i tanich linii lotniczych z Lotniska Chopina. Jego wybór padł na lotnisko w Radomiu, które rekomendowała mu po analizie firma Arup („PPL: Wybieramy Radom jako lotnisko komplementarne dla Lotniska Chopina”).

Przeciwko temu występuje zarząd województwa mazowieckiego, który twierdzi, że to Modlin jest naturalnym portem, z którego powinni korzystać ci przewoźnicy i że inwestycje w Modlinie byłby tańsze niż w Radomiu („Modlin: Nasze lotnisko będzie tańsze”, „Modlin: Jesteśmy naturalnym lotniskiem dla Warszawy”).

W zeszłym tygodniu Szpikowski powiedział, że choć decyzja o wyborze Radomia, jako portu komplementarnego dla Lotniska Chopina, „zapadła i tej decyzji, jako PPL nie będziemy zmieniać”, to jednak nie oznacza ona, że „będziemy zamykać Modlin, albo, że będziemy dążyć do przeniesienia jakiegoś ruchu z Modlina do Radomia. Wręcz przeciwnie”.

Prezes PPL Porty Lotnicze Mariusz Szpikowski napisał list do marszałka Mazowsza Adama Struzika w którym apeluje do niego, aby zmienić statut spółki zarządzającej lotniskiem w Modlinie, której samorząd wojewódzki i PPL są udziałowcami. Według statutu w zgromadzeniu wspólników przy podejmowaniu decyzji musi panować jednomyślność. Teraz, kiedy wspólnicy spierają się o przyszłość Modlina, jedność jest niemożliwa. Dlatego Szpikowski proponuje zasadę zwykłej większości głosów.

Pozostało 85% artykułu
Przejazdy
Bruksela: Zmusić koleje do sprzedawania biletów przez agentów internetowych
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?
Przejazdy
Lotnisko Chopina – w lipcu najlepsze wyniki od początku pandemii
Przejazdy
Wizz Air: W sierpniu będziemy latać jak przed pandemią
Przejazdy
Lotnisko Chopina: W marcu czartery rosły nam najmocniej
Przejazdy
Zakaz lotów przedłużony do końca roku