Rząd przyjął projekt ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym

Bloomberg

Projekt ustawy mającej ułatwić proces inwestycyjny związany z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego przyjął dzisiaj rząd. Projekt zawiera między innymi zasady pozyskania ziemi pod inwestycję

Według Centrum Informacyjnego Rządu (CIR) dzięki Centralnemu Portowi Komunikacyjnemu Polska znajdzie się w pierwszej dziesiątce krajów z najlepszymi portami lotniczymi świata, a CPK doprowadzi do „intensywnego rozwoju pasażerskiego transportu kolejowego, stanowiącego atrakcyjną alternatywę dla transportu drogowego oraz zapewni trwałą integrację aglomeracji warszawskiej i łódzkiej”.

„Dzięki rozbudowie sieci kolejowej między Warszawą i Łodzią będzie to najlepiej skomunikowany obszar w Polsce” – czytamy w komunikacie CIR po posiedzeniu rządu.

Centralny Port Komunikacyjny przewiduje powiązanie transportu lotniczego, kolejowego i drogowego. Lista towarzyszących mu inwestycji ma być podana w rozporządzeniu do ustawy. „Ustalając tę listę rząd będzie brał pod uwagę znaczenie danego przedsięwzięcia dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania CPK, rozwoju krajowego systemu transportowego i przesyłowego, jak również rozwoju i integracji przylegających do CPK aglomeracji” – podaje CIR.

Nieruchomości rolne przeznaczone pod budowę CPK będą „nabywane (…) w ramach dobrowolnych negocjacji cenowych, które będą trwały do końca 2019 r. (…) Szacuje się, że w ten sposób zostanie nabyta zdecydowana większość nieruchomości i procedura odszkodowawcza będzie uruchomiona dopiero w ostateczności” – dodano.

Jednocześnie projekt przewiduje „rozszerzony katalog nieruchomości zamiennych” w całym kraju należących do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, Agencji Mienia Wojskowego, Lasów  Państwowych i Krajowego Zasobu Nieruchomości.

Rolnikom, którzy zakończą działalność rolniczą i sprzedadzą ziemię pod CPK prezes KRUS będzie zapewniał emerytury specjalne w pełnej lub większej wysokości, nawet jeśli będzie im brakowało wymaganego prawem stażu pracy. „Proponowane przepisy zagwarantują prawa mieszkańców i najlepsze warunki negocjacyjne ze wszystkich dotychczasowych specustaw” – twierdzi CIR.

Jak przekonuje rząd, projekt ustawy był konsultowany z samorządami i mieszkańcami terenów objętych planowaną inwestycją, a „w wyniku zgłoszonych uwag wprowadzono przepisy zwiększające możliwości prowadzenia przez mieszkańców dalszej działalności, w tym skrócono czas rezerwacji terenu z 4 do 2 lat oraz umożliwiono przejęcie przez spółkę celową zobowiązań wynikających z realizacji projektów współfinansowanych ze środków publicznych, w tym środków europejskich”.

CIR przypomina, że „nowe lotnisko, usytuowane między Łodzią a Warszawą, ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie”. „Początkowo ma obsługiwać do 45 milionów pasażerów rocznie, a docelowo nawet około 100 milionów. Lotnisko ma powstać na około trzech tysiącach hektarów gruntów. Do końca 2019 roku mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejnych 8 lat, czyli do końca 2027 roku.

Teraz projekt trafi do Sejmu.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Niemiecki TUI zamyka biura na lotniskach

Niemiecki TUI likwiduje wszystkie punkty obsługi na lotniskach w Niemczech. Mowa o 18 biurach, ...

Dwie znane menedżerki na czele sprzedaży i produktu w Wakacje.pl

Wakacje.pl zmieniają dyrektorów. Wioletta Zarzycka, związana z firmą od lat, została dyrektorem sprzedaży. Zastąpi ...

Novaturas opuszcza cenę

Nie 56,11 złotego, ale 44,13 złotego będzie ostatecznie kosztować jedna akcja wchodzącej na warszawską ...

Grobowiec Tutanchamona w pełnym blasku

Masowe zwiedzanie źle wpłynęło na grobowiec Tutanchamona w Dolinie Królów. Przez dziewięć lat międzynarodowy ...

Betlej: Wakacje tanieją rekordowo

W ostatnim tygodniu ceny wyjazdów na wakacje w biurach podróży były niższe od zeszłorocznych ...

Turystyczny Fundusz Gwarancyjny: Czartery rosły w tempie 38 procent

W pierwszym półroczu polskie biura podróży miały 3,94 miliona klientów. To o 14 procent ...