Rząd przyjął projekt ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym

Bloomberg

Projekt ustawy mającej ułatwić proces inwestycyjny związany z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego przyjął dzisiaj rząd. Projekt zawiera między innymi zasady pozyskania ziemi pod inwestycję

Według Centrum Informacyjnego Rządu (CIR) dzięki Centralnemu Portowi Komunikacyjnemu Polska znajdzie się w pierwszej dziesiątce krajów z najlepszymi portami lotniczymi świata, a CPK doprowadzi do „intensywnego rozwoju pasażerskiego transportu kolejowego, stanowiącego atrakcyjną alternatywę dla transportu drogowego oraz zapewni trwałą integrację aglomeracji warszawskiej i łódzkiej”.

„Dzięki rozbudowie sieci kolejowej między Warszawą i Łodzią będzie to najlepiej skomunikowany obszar w Polsce” – czytamy w komunikacie CIR po posiedzeniu rządu.

Centralny Port Komunikacyjny przewiduje powiązanie transportu lotniczego, kolejowego i drogowego. Lista towarzyszących mu inwestycji ma być podana w rozporządzeniu do ustawy. „Ustalając tę listę rząd będzie brał pod uwagę znaczenie danego przedsięwzięcia dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania CPK, rozwoju krajowego systemu transportowego i przesyłowego, jak również rozwoju i integracji przylegających do CPK aglomeracji” – podaje CIR.

Nieruchomości rolne przeznaczone pod budowę CPK będą „nabywane (…) w ramach dobrowolnych negocjacji cenowych, które będą trwały do końca 2019 r. (…) Szacuje się, że w ten sposób zostanie nabyta zdecydowana większość nieruchomości i procedura odszkodowawcza będzie uruchomiona dopiero w ostateczności” – dodano.

Jednocześnie projekt przewiduje „rozszerzony katalog nieruchomości zamiennych” w całym kraju należących do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, Agencji Mienia Wojskowego, Lasów  Państwowych i Krajowego Zasobu Nieruchomości.

Rolnikom, którzy zakończą działalność rolniczą i sprzedadzą ziemię pod CPK prezes KRUS będzie zapewniał emerytury specjalne w pełnej lub większej wysokości, nawet jeśli będzie im brakowało wymaganego prawem stażu pracy. „Proponowane przepisy zagwarantują prawa mieszkańców i najlepsze warunki negocjacyjne ze wszystkich dotychczasowych specustaw” – twierdzi CIR.

Jak przekonuje rząd, projekt ustawy był konsultowany z samorządami i mieszkańcami terenów objętych planowaną inwestycją, a „w wyniku zgłoszonych uwag wprowadzono przepisy zwiększające możliwości prowadzenia przez mieszkańców dalszej działalności, w tym skrócono czas rezerwacji terenu z 4 do 2 lat oraz umożliwiono przejęcie przez spółkę celową zobowiązań wynikających z realizacji projektów współfinansowanych ze środków publicznych, w tym środków europejskich”.

CIR przypomina, że „nowe lotnisko, usytuowane między Łodzią a Warszawą, ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie”. „Początkowo ma obsługiwać do 45 milionów pasażerów rocznie, a docelowo nawet około 100 milionów. Lotnisko ma powstać na około trzech tysiącach hektarów gruntów. Do końca 2019 roku mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejnych 8 lat, czyli do końca 2027 roku.

Teraz projekt trafi do Sejmu.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Krakowskie lotnisko – prawie 20 procent wzrostu

W marcu z usług krakowskiego lotniska skorzystało 514 tysiące pasażerów, o 19 procent więcej ...

Accor chce wycofać Orbis z giełdy

Główny akcjonariusz hotelarskiej firmy, Grupa AccorHotels, ogłosiła wezwanie do sprzedaży wszystkich pozostających poza jej ...

W Tatrach wieje coraz mocniej

Huraganowy wiatr, osiągający w Tatrach prędkość do 150 km na godzinę, powala drzewa, zrywa ...

Qatar najlepszą linią lotniczą świata

Qatar Airways to, według serwisu Skytrax, najlepsze linie lotnicze świata. W Europie zwyciężyła Lufthansa. ...

Etna leje lawę, przyciąga turystów i zatrzymuje samoloty

Kolejny dzień trwa wzmożona aktywność wulkanu Etna na Sycylii, gdzie dochodzi do nowych erupcji ...

Hotelarze: Nad Bałtykiem zapowiada się dobry sezon

Zapowiada się kolejny bardzo dobry sezon – mówią hotelarze nad morzem. Zaczął się wcześnie, ...