Senat przyjął specjalną ustawę o Centralnym Porcie Komunikacyjnym

Senatorowie przegłosowali specjalną ustawę o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego między Łodzią i Warszawą. Nie zgłosili poprawek do niej. Teraz ustawa czekać będzie na podpis prezydenta

Publikacja: 17.05.2018 00:53

Senat przyjął specjalną ustawę o Centralnym Porcie Komunikacyjnym

Foto: Bloomberg

Za podjęciem uchwały o przyjęciu ustawy bez poprawek głosowało 54 senatorów, 19 było przeciw, a jeden wstrzymał się od głosu.

Specustawa reguluje zasady przygotowania, finansowania i realizacji CPK. W tym warunki przejmowania terenu pod lotnisko. Nie rozstrzyga ona, gdzie powstanie nowe lotnisko. Jak wyjaśniał senatorom wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild „w najbliższych dniach będzie przedstawiona analiza lokalizacyjna” nowego portu.

– Ustawa przewiduje trzystopniowe dochodzenie do decyzji lokalizacyjno-środowiskowej na podstawie, której Skarb Państwa nabędzie grunty potrzebne do realizacji inwestycji – mówił Wild. Na początek rząd wyda rozporządzenie, które określi maksymalny teren, na którym CPK może powstać. Potem wojewoda swoim zarządzeniem ograniczy sposób gospodarowania na terenach objętych zarządzeniem rządu. – Chodzi o ograniczenie działalności zmierzającej do podwyższenia wartości gruntów, które w przyszłości mogą ulec wywłaszczeniu – tłumaczył Wild.

Trzecim etapem będzie decyzja środowiskowo-lokalizacyjna. – W momencie ukończenia badań środowiskowych nastąpi przejście własności gruntów na Skarb Państwa. Ustawa zapewnia zatem czas na negocjacje z mieszkańcami, aby w jak największym stopniu nabywać grunty w drodze konsensu, w drodze indywidualnych umów kupna – tłumaczył.

Zapowiedział, że w najbliższych dniach przedstawi analizę lokalizacyjną. – Staraliśmy się wyważyć dwie wartości. Po jednej stronie oczywiście jest kwestia możliwości bezkosztowego nabycia nieruchomości od Skarbu Państwa, bo sytuacja, w której Skarb Państwa wnosi nieruchomości jest atrakcyjna. Ale z drugiej strony tereny Skarbu Państwa często leżą „w nieoptymalnych miejscach z punktu widzenia realizacji inwestycji”. Dociągnięcie infrastruktury kolejowej, co spowoduje, że CPK będzie nie tylko największym lotniskiem w Polsce, ale też głównym węzłem kolejowym kraju, może kosztować znacznie więcej niż nabycia gruntów.

Nowy port lotniczy ma powstać w Stanisławowie, w gminie Baranów, niedaleko Grodziska Mazowieckiego. teren wybrano między innymi dlatego, że leży przy autostradzie A2, a w pobliżu przebiega ważna trasa kolejowa łącząca Warszawę z Łodzią. Lotnisko będzie oddalone od stolicy o ponad 40 kilometrów. W pierwszym etapie ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet 100 milionów. Byłoby to więc według dzisiejszych kryteriów największe lotnisko w Europie.

Za podjęciem uchwały o przyjęciu ustawy bez poprawek głosowało 54 senatorów, 19 było przeciw, a jeden wstrzymał się od głosu.

Specustawa reguluje zasady przygotowania, finansowania i realizacji CPK. W tym warunki przejmowania terenu pod lotnisko. Nie rozstrzyga ona, gdzie powstanie nowe lotnisko. Jak wyjaśniał senatorom wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild „w najbliższych dniach będzie przedstawiona analiza lokalizacyjna” nowego portu.

Pozostało 82% artykułu
Przejazdy
Bruksela: Zmusić koleje do sprzedawania biletów przez agentów internetowych
Przejazdy
Lotnisko Chopina – w lipcu najlepsze wyniki od początku pandemii
Przejazdy
Wizz Air: W sierpniu będziemy latać jak przed pandemią
Przejazdy
Lotnisko Chopina: W marcu czartery rosły nam najmocniej
Przejazdy
Zakaz lotów przedłużony do końca roku