Sasin: Mamy miliardy złotych na pomoc dla LOT-u

Przygotowaliśmy potężny pakiet wsparcia dla LOT-u, zakładający udzielenie wielomiliardowej pomocy publicznej tej firmie – ujawnił wicepremier i minister aktywów państwowych Jacek Sasin.

Publikacja: 15.11.2020 22:45

Sasin: Mamy miliardy złotych na pomoc dla LOT-u

Foto: Fot. materiały prasowe Lotniska Chopina, D.Kłosiński

Sasin był gościem Radia Maryja i Telewizji Trwam. Jego zdaniem LOT znalazł się w sytuacji bardzo trudnej, bo „nie ma dzisiaj praktycznie połączeń lotniczych”. Firma nie zarabia, ale ma koszty, chociaż mocno je ograniczyła. Musi płacić pracownikom, musi płacić opłaty leasingowe za samoloty, to jest wiele milionów każdego miesiąca. – Perspektywa wznowienia połączeń jest bardzo odległa. Dlatego przygotowaliśmy w Ministerstwie Aktywów Państwowych potężny pakiet wsparcia dla LOT, zakładający udzielenie wielomiliardowej pomocy publicznej tej firmie – wyjaśniał Sasin.

CZYTAJ TEŻ: Rząd uwalnia od zakazu lotów Chicago i Nowy Jork

Jak pisały media, zarząd narodowego przewoźnika wystąpił o pomoc rzędu 4 – 5 miliardów złotych, uzasadniając to stratami, poniesionymi w wyniku kryzysu w lotnictwie, wywołanego pandemią koronawirusa.

Według wicepremiera PLL LOT jest firmą szczególną. Oskarżył on rząd Donalda Tuska, że doprowadził ją do ruiny. – Były zakusy, żeby któraś z zagranicznych linii lotniczych przejęła LOT i żeby ta marka zniknęła – mówił. Nie wspominając, że to za czasów Tuska rząd ratował linię lotniczą, udzielając jej ogromnej na ówczesne czasy pomocy w wysokości 400 milionów złotych, co Komisja Europejska uznała później za nadużycie.

– My odbudowaliśmy potęgę LOT-u do tego stopnia, że tuż przed wybuchem epidemii koronawirusa LOT był już na tyle mocny, że mógł sobie pozwolić na rozpoczęcie procesu zakupu niemieckiej linii lotniczej Condor. Ten proces był bardzo zaawansowany i był na ostatnim etapie realizacji. Niestety, wybuch epidemii spowodował, że nie tylko musieliśmy wycofać się z tego procesu, zresztą z powodu niedotrzymania warunków umowy przez stronę niemiecką, ale LOT znalazł się w sytuacji bardzo trudnej – tłumaczył Sasin.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Berlińskie lotnisko Brandenburg ruszyło pełną parą. Tegel zamknięte

Nie podał jednak, jakich warunków mieli nie dotrzymać Niemcy. Jak wyszło niedawno na jaw, przy okazji opublikowania sprawozdania finansowego przez Polską Grupę Lotniczą, do której należy LOT, strona niemiecka podała PGL do sądu za zerwanie umowy przejęcia Condora. Wyliczyła swoje roszczenie na 50 milionów euro, czyli prawie 230 milionów złotych.

Sasin był gościem Radia Maryja i Telewizji Trwam. Jego zdaniem LOT znalazł się w sytuacji bardzo trudnej, bo „nie ma dzisiaj praktycznie połączeń lotniczych”. Firma nie zarabia, ale ma koszty, chociaż mocno je ograniczyła. Musi płacić pracownikom, musi płacić opłaty leasingowe za samoloty, to jest wiele milionów każdego miesiąca. – Perspektywa wznowienia połączeń jest bardzo odległa. Dlatego przygotowaliśmy w Ministerstwie Aktywów Państwowych potężny pakiet wsparcia dla LOT, zakładający udzielenie wielomiliardowej pomocy publicznej tej firmie – wyjaśniał Sasin.

Linie Lotnicze
Wizz Air: Abonament na loty na stałe w ofercie i z dłuższym okresem subskrypcji
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Linie Lotnicze
Dokąd Polacy polecą na majówkę? Ryanair: Prym wiodą trzy kraje
Linie Lotnicze
Podróże lotnicze za granicę. Najwięcej latają Amerykanie
Linie Lotnicze
Linie lotnicze chwalą się, że są „eko”, a dwutlenku węgla wytwarzają coraz więcej
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Linie Lotnicze
Ryanair kolejny raz wznawia loty do Izraela. Ale jeszcze nie z Polski