LEO Express bliżej połączenia Kraków - Praga

Czeski prywatny przewoźnik LEO Express dostał od Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego decyzję o przyznaniu otwartego dostępu na trasie kolejowej Praga – Kraków. Może więc ubiegać się o dostęp do polskiej infrastruktury

Aktualizacja: 13.10.2017 11:57 Publikacja: 13.10.2017 11:28

fot. le.cz

fot. le.cz

Foto: Materiały promocyjne

Jak poinformował UTK, prezes urzędu wydał decyzję o przyznaniu otwartego dostępu na trasie Praga – Kraków spółce LEO Express, co oznacza, że czeski przewoźnik będzie mógł złożyć odpowiedni wniosek do zarządcy polskiej infrastruktury - PKP PLK - i rozpocząć przewozy od 10 grudnia.

Jak przypomniał UTK w komunikacie, wniosek o otwarty dostęp w relacji Praha Hlavní Nádraží – Kraków Główny czeski przewoźnik złożył w czerwcu, ale we wrześniu go zmodyfikował. - Po zmianie wniosku nie zgłoszono potrzeby badania wpływu na połączenia dofinansowane ze środków publicznych. Brak tez było zastrzeżeń co do głównego celu połączenia – czyli przewozu osób między państwami - zaznaczył regulator kolejowe rynku. W związku z tym Prezes UTK mógł wydać decyzję o otwartym dostępie bez obowiązku wszczynania dodatkowych procedur.

- Konkurencja na torach zwiększa szansę, że pasażer otrzyma atrakcyjną ofertę: wymusza rywalizację w zakresie cen przejazdu, komfortu i jakości obsługi - ocenił prezes UTK Ignacy Góra. Jak zastrzegł, ważne jest też, aby konkurencja odbywała się w ramach wyznaczonych przepisami prawa. - Tak, by poprawiała sytuację podróżnych. Nie chcemy dopuścić do tego, aby na przykład w dłuższej perspektywie pogorszyła się częstotliwość połączeń - wyjaśnił.

Zgodnie ze swoim wnioskiem LEO Express chce uruchomić codziennie jedną parę pociągów między Pragą a Krakowem. Według informacji UTK, przewoźnik zgłosił trzy alternatywne trasy i rozkłady jazdy. W każdej z opcji pociąg miałby jechać w Polsce przez Zebrzydowice, Pszczynę, Tychy, Katowice i Mysłowice. W pierwszym wariancie pojedzie również przez Jaworzno, Trzebinię i Krzeszowice. W drugim kolejne stacje to Jaworzno, Olkusz, Tunel i Miechów. Trzeci wariant przewiduje przejazd przez Oświęcim, Zator i Skawinę. Planowane godziny kursowania to wyjazd z Pragi o 16.10 i przyjazd do Krakowa około 23.30. W kierunku powrotnym wyjazd około 4.30 i przyjazd o 11.39.

Aby przewoźnik z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej mógł świadczyć usługi w Polsce musi posiadać licencję, certyfikaty bezpieczeństwa część A i B oraz decyzję o otwartym dostępie. Licencja i certyfikat bezpieczeństwa część A wydane w dowolnym kraju unijnym zachowują ważność na terenie całej Unii bez dodatkowych formalności. Część B certyfikatu bezpieczeństwa potwierdza spełnienia wymagań niezbędnych do bezpiecznego wykonywania przewozów kolejowych na danej sieci kolejowej i jest ważna tylko w kraju wydania. UTK przypomniał, że LEO Express otrzymał ten certyfikat 20 kwietnia 2017 roku. Kolejnym dokumentem potrzebnym zagranicznemu przewoźnikowi na przejazd jest decyzja w sprawie otwartego dostępu na trasie międzynarodowej. Dopiero dysponując nią przewoźnik może wystąpić do zarządcy infrastruktury, czyli PKP PLK z wnioskiem o przydzielenie trasy, jednak nie ma gwarancji jej przydzielenia.

LEO Express a.s. to czeski prywatny przewoźnik kolejowy. Firma została założona w 2010 roku i weszła na czeski rynek w listopadzie 2012 roku, rozpoczynając jazdy na 364-kilometrowej trasie Praga – Bogumin. Obecnie pociągi przewoźnika jeżdżą też po Słowacji i w Niemczech.

Jak poinformował UTK, prezes urzędu wydał decyzję o przyznaniu otwartego dostępu na trasie Praga – Kraków spółce LEO Express, co oznacza, że czeski przewoźnik będzie mógł złożyć odpowiedni wniosek do zarządcy polskiej infrastruktury - PKP PLK - i rozpocząć przewozy od 10 grudnia.

Jak przypomniał UTK w komunikacie, wniosek o otwarty dostęp w relacji Praha Hlavní Nádraží – Kraków Główny czeski przewoźnik złożył w czerwcu, ale we wrześniu go zmodyfikował. - Po zmianie wniosku nie zgłoszono potrzeby badania wpływu na połączenia dofinansowane ze środków publicznych. Brak tez było zastrzeżeń co do głównego celu połączenia – czyli przewozu osób między państwami - zaznaczył regulator kolejowe rynku. W związku z tym Prezes UTK mógł wydać decyzję o otwartym dostępie bez obowiązku wszczynania dodatkowych procedur.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży