Urząd marszałkowski do turystów: Nie dać się zastraszyć hotelarzowi

Wczoraj przyjechało z wypoczynku około 500 klientów biura podróży Neckermann Polska. Dziś planowany jest powrót kolejnych 230 osób, a jutro zgodnie z planem powinno wrócić jeszcze około 350 turystów

Publikacja: 26.09.2019 16:13

Izabela Stelmańska koordynuje w urzędzie mazowieckim sprowadzanie polskich turystów z zagranicy

Izabela Stelmańska koordynuje w urzędzie mazowieckim sprowadzanie polskich turystów z zagranicy

Foto: materiały prasowe

Powroty Polaków koordynują urzędnicy mazowieckiego urzędu marszałkowskiego. Jak zapewnia urząd, sytuacja we wszystkich miejscach, w których są Polacy, jest opanowana. Do niedzieli w kraju znajdą się już wszyscy klienci Neckermanna z 3600 którzy byli za granicą wczoraj, czyli w momencie gdy biuro ogłosiło niewypłacalność.

Pierwsi turyści wrócili z Turcji i Grecji. Dzisiaj przylatują z Tunezji, Hiszpanii i Egiptu. Powrócą m.in. do Gdańska, Katowic, Poznania, Wrocławia i Warszawy. W sumie będzie to dziewięć lotów czarterowych. Będą to rejsy zaplanowane wcześniej.

Jak podkreśla zastępca dyrektora departamentu kultury, promocji i turystki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego Izabela Stelmańska, nie ma potrzeby awaryjnego sprowadzania Polaków z wakacji. - Wszyscy turyści dokończą urlopy i spokojnie wrócą w planowanych terminach, tak jak mieli to zagwarantowane przez Neckermanna - mówi.

Zdarzało się jednak, że hotelarze przetrzymywali turystów i żądali od nich pieniędzy za pobyt, czasem grożąc wyrzuceniem z hotelu lub wręcz przeciwnie - zaaresztowaniem ich w hotelu. - To nielegalne, turyści którym się grozi powinni skontaktować się z polskim konsulem i miejscową policją - namawia Stelmańska.

Czytaj: "Hotel w Tunezji zaaresztował klientów Thomasa Cooka".

- Jest to zachowanie bezprawne i nieetyczne, jeśli chodzi o sam biznes. Klient nie jest stroną umowy. Stroną umowy jest Neckermann czy Thomas Cook, w zależności od tego, kto realizował zamówienia na hotele - wyjaśnia Stelmańska.

Marszałek województwa dysponuje gwarancją biura podróży, która opiewa na 25 milionów złotych. Pokrywa z niej koszty pobytu Polaków, tam gdzie jest to niezbędne.

Jeśli jednak turyści z własnych pieniędzy zapłacili za pobyt w hotelu, mogą ubiegać się o ich zwrot z gwarancji. Urząd Marszałkowski uruchomił dla zainteresowanych specjalną infolinię. Numery telefonów oraz inne ważne informacje dla klientów Neckermanna można znaleźć na stronie internetowej urzędu www.mazovia.pl.

Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek