Nawet do 12 procent pasażerów może nie być obsłużonych - prognozuje europejska agencja nadzorująca ruch lotniczy Eurocontrol. Ponury obraz unijnego nieba kreśli także ekspert do spraw lotnictwa Jacek Krawczyk z Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, który podkreśla, że do tego trzeba będzie jeszcze dodać gigantyczne opóźnienia, jeśli największe lotniska nie zostaną rozbudowane.

- Kilka europejskich lotnisk, gdyby rozwiązało problem nowych pasów startowych, nowych terminali, rozwiązałoby to problem przepustowości całej Unii - komentuje. Jego zdaniem, błędem jest obecne dofinansowanie lotnisk regionalnych, które nie mają dobrego planu rozwoju, koncepcji biznesowej z silnym popytem na usługi. - Należy zakazać budowania takich lotnisk - dodaje Krawczyk.

Zakorkowanym, unijnym niebem Komisja Europejska ma się zająć w przyszłym roku. Stąd apel do niej, by przychylniejszym okiem spojrzała na duże, przesiadkowe lotniska, które są węzłami komunikacyjnymi i złagodziła restrykcyjne reguły czy to środowiskowe, czy to dotyczące pomocy publicznej.