W biurach podróży 60 procent więcej klientów

Nie tylko nie maleje zainteresowanie zakupem wyjazdów z biurami podróży, ale wręcz rośnie. Ostatni raport PZOT przynosi nadzwyczaj optymistyczne informacje w tej mierze

Publikacja: 16.01.2018 22:21

W biurach podróży 60 procent więcej klientów

Foto: PZOT

Polski Związek Organizatorów Turystyki sięgnął do danych z systemu rezerwacyjnego MerlinX i okazało się, że w drugim tygodniu tego roku* sprzedaż w biurach podróży przewyższyła tę z zeszłego roku o tej porze o 61 procent, a w kategorii podróży lotniczych nawet o 69,6 procent. Apetyt turystów na wyjazdy autokarowe rósł rok do roku o 42,6 procent, a na same noclegi (tzw. wyjazd z dojazdem własnym) o 13,8 procent.

Jak zmieniała się sprzedaż w biurach podróży - ostatnie tygodnie, w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku.

Te wyniki poprawiły także wyniki skumulowanego wzrostu jaki od początku sprzedaży sezonu 2017/2018 uzyskali touroperatorzy – w świetle danych z MerlinaX . I tak ogólny wzrost wynosił na koniec drugiego tygodnia tego roku 32,9 procent (tydzień temu było to 30 procent), a wzrost popularności imprez samolotowych 37,23 procent (33,78 procent).

Najpopularniejsze kierunki to: Grecja, Turcja, Egipt, Hiszpania, Bułgaria, Włochy, Albania, Chorwacja, Portugalia i Malta. Trzecie miejsce Egiptu może być zapowiedzią jego wzmocnienia się na mapie najpopularniejszych kierunków. Nie tylko w tym roku, ale i w zeszłym nie był tak wysoko widziany.

Dużego wzrostu sprzedaży w stosunku do sytuacji z początku roku 2017 nie da się wytłumaczyć szczególnymi obniżkami. W stosunku do cen z pierwszego tygodnia te z tygodnia drugiego w większości niemal nie drgnęły (zmiany w przedziale plus minus 1,5 procent). Odnotować na tym tle można 8-procentowy skok średniej ceny jaką płacili klienci za wyjazd na Gran Canarię. O tyle ciekawy to ruch, że wyspa ta drożała także tydzień wcześniej – o 5,6 procent. Z kolei wakacje na Majorce można było kupić o 7,3 procent taniej. O 5 procent potaniał też wypoczynek w Bodrum.

Zmiana średniej ceny wyjazdów - wybrane kierunki, ostatnie tygodnie.

Źródło wykresów: PZOT

Na koniec warto odnotować „ostrzeżenie" jakim ostatni raport opatrzył autor raportów PZOT, prezes tej organizacji Krzysztof Piątek. Tekst zamieścił w dwóch wersjach językowych – polskiej i angielskiej. Niewątpliwie dotyczą one komentarzy prezesa Instytutu Rynku Turystycznego Traveldata Andrzeja Belteja, który co tydzień, omawiając sytuację na rynku turystyki wyjazdowej, wspomina też o wynikach sprzedaży w systemie MerlinX, czasem poddając je krytycznemu oglądowi (jak np. ostatnio "Betlej: Historyczny rekord Rainbow").

Ostrzeżenie

PZOT nie ponosi odpowiedzialności za komentarze publikowane w oparciu o dane zawarte w tym raporcie.

W mediach branżowych, portalach turystycznych i blogach tzw. ekspertów od turystyki można znaleźć, każdorazowo po publikacji kolejnego raportu tygodniowego, komentarze w których autorzy podejmują próby interpretowania treści raportu.

Autorom komentarzy bardzo dziękujemy za ich zainteresowanie raportami PZOT. Często publikowane opinie dalece odbiegają od rzeczywistości prezentowanej w raporcie.

PZOT gwarantuje, że dane zawarte w raporcie tygodniowym są wiernym odzwierciedleniem stanu bazy danych systemu MerlinX w dniu publikacji raportu.

*Raport obejmuje 2. tydzień roku, czyli okres od 8 do 14 stycznia 2018 roku i dotyczy sprzedaży wyjazdów na sezon zaczynający się 1 listopada 2017 roku, a kończący się 31 października 2018 roku. Polski Związek Organizatorów Turystyki przygotował go na podstawie informacji z systemu rezerwacyjnego MerlinX, przez który przechodzi prawdopodobnie ponad połowa sprzedaży wyjazdów organizowanych przez polskie biura podróży.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10