50 ofiar katastrofy lotniczej w Rosji

Boeing 737-500 należący do linii lotniczych Tatarstan rozbił się w niedzielę wieczorem podczas lądowania w Kazaniu, stolicy Tatarstanu. Zginęli wszyscy na pokładzie - 44 pasażerów i 6 członków załogi

Publikacja: 17.11.2013 21:40

To ten samolot spadł na ziemię i się zapalił

To ten samolot spadł na ziemię i się zapalił

Foto: AFP

Według przedstawicieli władz lotnictwa cywilnego samolot utracił wysokość i uderzył w płytę lotniska przy próbie odejścia na drugi krąg. Po zderzeniu z ziemią nastąpiła eksplozja paliwa, maszyna stanęła w ogniu. Straż pożarna szybko ugasiła pożar.

Wśród ofiar katastrofy jest 23-letni syn prezydenta Tatarstanu Rustama Minnichanowa, Irek. Śmierć poniósł też szef zarządu Federalnej Służby Bezpieczeństwa (FSB) w Tatarstanie generał Aleksandr Antonow. Nie ma informacji, by wśród ofiar byli cudzoziemcy.

Lotnisko w Kazaniu zostało zamknięte do poniedziałku. Samoloty lecące do stolicy Tatarstanu są kierowane na lotniska zapasowe - do Ufy, Niżnego Nowogrodu i Nabierieżnych Czełnów.

Tragedia wydarzyła się o godz. 19.25 czasu moskiewskiego (16.35 czasu polskiego). Boeing leciał z Moskwy. Wystartował o godz. 18.25 z lotniska Domodiedowo. W Kazaniu był spodziewany o 19.40. Upadł między pasem startów i lądowań a drogą kołowania.

Pasażerowie, którzy rano przylecieli tą maszyną z Kazania do Moskwy, utrzymują, że już wtedy przy lądowaniu miała ona problemy techniczne. "Pasażerowie byli wystraszeni silną wibracją przy lądowaniu. Samolotem rzucało" - relacjonowała jedna z pasażerek.

Rzecznik Komitetu Śledczego FR Władimir Markin poinformował, że śledczy rozważają różne wersji przyczyn katastrofy, jak błąd w pilotowaniu, usterka techniczna i niekorzystne warunki pogodowe. Wszelako śledztwo zostało wszczęte z punktu 3. artykułu 263. Kodeksu Karnego FR ("naruszenie przepisów bezpieczeństwa w ruchu i eksploatacji transportu powietrznego").

Warunki pogodowe na lotnisku w Kazaniu w chwili katastrofy były trudne - padał deszcz ze śniegiem, wiał silny wiatr.

Rozbity Boeing 737-500 był eksploatowany od ponad 23 lat. Po raz pierwszy wzbił się w powietrze w czerwcu 1990 roku. W barwach linii Tatarstan latał od grudnia 2008 roku. Wcześniej był użytkowany m.in. przez Bulgaria Air, Blue Air (Rumunia), Uganda Airlines, Rio Sul (Brazylia) i Air France.

Agencja Interfax poinformowała, że maszyna ta już raz lądowała awaryjnie w Kazaniu - 26 listopada 2012 roku. Przyczyną było rozhermetyzowanie samolotu. Maszyna zawróciła na lotnisko po 20 minutach. Na pokładzie było wówczas 78 osób. Nikt nie ucierpiał.

Rosyjskie media podały, że samolot ten uległ także wypadkowi 17 grudnia 2001 roku na lotnisku w Belo Horizonte w Brazylii. Lądując w trudnych warunkach meteorologicznych, w silnym deszczu, maszyna ze 102 pasażerami i 6 członkami załogi przyziemiła przed progiem pasa startów i lądowań, po czym podskoczyła i z siłą uderzyła w pas. W efekcie w Boeingu złamało się lewe podwozie. Samolot wyhamował po przebyciu 1,7 km z oparciem na lewym silniku. W wypadku tym nikt nie ucierpiał. Maszyna wymagała jednak poważnego remontu.

Linie Tatarstan to narodowy przewoźnik lotniczy Tatarstanu. Na rynku działa od 1999 roku. Obsługuje regularne połączenia lotnicze na terytorium Rosji. Lata też do niektórych stolic państw WNP (Baku, Duszanbe, Erewan i Taszkient) oraz kilku miast europejskich (Praga, Stambuł). Wykonuje również loty czarterowe. W swoim parku ma samoloty Boeing 737-500 i Boeing 737-400, Airbus A319 oraz TU-154.

Według Interfaxu, rodziny ofiar dostaną po 2 mln rubli (około 200 tys. zł) odszkodowania zgodnie z prawem lotniczym Federacji Rosyjskiej. Pieniądze ma wypłacić ubeczyciel.

W Rosji rocznie dochodzi do kilkudziesięciu katastrof samolotów pasażerskich. W kwietniu 2012 roku na lotnisku w Tiumieni rozbił się pasażerski samolot ATR 72. Zginęły wtedy 33 osoby.

We wrześniu 2011 samolot Jak-42 uległ katastrofie zaraz po starcie na lotnisku Tunoszna w Jarosławiu. Na pokładzie samolotu znajdowało się 45 osób, w tym ekipa klubu Łokomotiw wraz z drużyną, udająca się do Mińska na inauguracyjny mecz ligi KHL. Poza dwoma osobami wszyscy zginęli.

10 kwietnia 2010 roku doszło do katastrofy polskiego samolotu rządowego w Smoleńsku. Zginęło w niej 96 osób, wśród nich: prezydent RP Lech Kaczyński z małżonką.

Według danych Międzypaństwowego Komitetu Lotniczego (MAK) do listopada 2013 roku na terenie Rosji i byłego ZSRR doszło do ponad 30 cywilnych katastrof lotniczych. Dzisiejsza tragedia dopełni tą smutną statystykę.

Mimo to niespełna dwa miesiąca temu przewodnicząca MAK Tatiana Anodina za „wybitne" osiągnięcia w lotnictwie międzynarodowym została uhonorowana Narodowym Orderem Legii Honorowej, najwyższym odznaczeniem nadawanym przez państwo francuskie.

Według przedstawicieli władz lotnictwa cywilnego samolot utracił wysokość i uderzył w płytę lotniska przy próbie odejścia na drugi krąg. Po zderzeniu z ziemią nastąpiła eksplozja paliwa, maszyna stanęła w ogniu. Straż pożarna szybko ugasiła pożar.

Wśród ofiar katastrofy jest 23-letni syn prezydenta Tatarstanu Rustama Minnichanowa, Irek. Śmierć poniósł też szef zarządu Federalnej Służby Bezpieczeństwa (FSB) w Tatarstanie generał Aleksandr Antonow. Nie ma informacji, by wśród ofiar byli cudzoziemcy.

Pozostało 88% artykułu
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek