Egipt traci turystów, Hiszpania zyskuje

Polacy ciągle gotowi są płacić więcej, za lepsze warunki wypoczynku. Last minute znowu w modzie. Liderem sprzedaży Itaka. Takie dane przynosi raport Enovatisa

Publikacja: 15.12.2011 07:46

Egipt traci turystów, Hiszpania zyskuje

Foto: Fotorzepa, Filip Frydrykiewicz F.F. Filip Frydrykiewicz

Według raportu Enovatisa, właściciela największych internetowych portali EasyGo.pl i Wakacje.pl, w listopadzie średnia wartość rezerwacji wzrosła z 4753 zł do 5367 zł w porównaniu do tego samego miesiąca sprzed roku.

W dodatku na oferty kosztujące powyżej 5 tys. zł zdecydowało się aż 43 proc. klientów, o 11 punktów  procentowych więcej. Jednocześnie słabiej sprzedawały się wszystkie wycieczki tańsze.

Spadki zainteresowania notują oferty z przedziałów cenowych 4 - 5 tys. zł oraz 3 - 4 tys. zł za jedną rezerwację. Te pierwsze osłabiły się względem listopada 2010 o 2 punkty procentowe (listopad 2011 - 16 proc.; listopad 2010 – 18 proc.), a te drugie spadły o 4 punkty procentowe ( listopad 2011 - 16 proc.; listopad 2010 –20 proc.).

Oferty za 2 – 3 tys. zł wybierało 11 proc. wyjeżdżających (rok temu – 15 proc.), a te w cenach poniżej 2 tys. zł – 14 proc. (15 proc. w 2010 r.).

Mocno wzrosło zainteresowanie wyjazdami do Hiszpanii, której udział w wycieczkach sprzedawanych przez oba portale wzrósł dwukrotnie. Zwiększył się także popyt na urlopy w Turcji i Grecji, a także w Austrii.

Mocno spadła natomiast popularność Egiptu. W minionym miesiącu odsetek osób planujących urlop w tym kraju spadł z 50 proc. przed rokiem do 37 proc. To efekt niedawnych zamieszek i napięć związanych z wyborami – uważa Enovatis.

Spadek zainteresowania Egiptem wśród Polaków jest jednak znacznie mniejszy niż wśród zachodnich turystów.

Za to w Polsce atrakcyjne stały się wyjazdy egzotyczne. Wycieczkę do Kenii można kupić już za 2,6 tys. zł, a do Wenezueli polecieć za niecałe 3 tys. zł. – Niskie ceny to efekt kontraktowania oferty przez touroperatorów dużo wcześniej i przy niższych kursach euro i dolara – wyjaśnia dyrektor sprzedaży Enovatis Iwona Sokołowska.

Należy przypuszczać, że wskutek osłabienia złotego ceny wkrótce ruszą w górę.

Enovatis notuje też ogromne zwiększenie zainteresowania ofertami las minute. Aż 29 procent wycieczek sprzedawało się właśnie na tej zasadzie. To o 9 procent więcej niz rok temu.

Jeśli chodzi o to, które biura podróży sprzedawały najwięcej wyjazdów za pośrednictwem agentów internetowych, jakimi są EasyGo.pl i Wakacje.pl, to na pierwszym miejscu uplasowała się Itaka (12 proc., rok temu trzecie miejsce i 10 pc.). Na dkolejnych znalazły sie: Triada (10 proc., rok temu nie było jej w pierwszej piątce), Sky Club i Alfa Star (po 6 proc.), Neckermann, TUI, Sun&Fun (po 7 proc.), Wezyr i Exim Tours (po 6 proc.). Te biura sprzedały razem 71 procent wszystkich ofert.

Według raportu Enovatisa, właściciela największych internetowych portali EasyGo.pl i Wakacje.pl, w listopadzie średnia wartość rezerwacji wzrosła z 4753 zł do 5367 zł w porównaniu do tego samego miesiąca sprzed roku.

W dodatku na oferty kosztujące powyżej 5 tys. zł zdecydowało się aż 43 proc. klientów, o 11 punktów  procentowych więcej. Jednocześnie słabiej sprzedawały się wszystkie wycieczki tańsze.

Pozostało 84% artykułu
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek