Pasażer w kontenerze

Lotnisko Chopina zrezygnowało z odnowienia terminalu Etiuda na Euro 2012. Zamiast tego powstanie terminal kontenerowy, a obok niego miasteczko dla kibiców

Publikacja: 11.12.2011 23:45

Pasażer w kontenerze

Foto: Fotorzepa, Ryszard Waniek Rys Ryszard Waniek

W tym roku z Lotniska Chopina skorzystało już dziewięć milionów pasażerów. To drugi wynik w historii tego portu. W przyszłym roku prawdopodobnie uda się pobić rekord z 2008 r. kiedy to przez port przewinęło się  9,4 mln osób.

Na Okęciu ruszyły już spotkania koordynacyjne w sprawie obsłużenia pasażerów podczas Euro 2012. W grudniu lotniskowy koordynator zbiera zapotrzebowanie od linii rozkładowych, a w styczniu organizuje dogrywkę na tzw. ad hoki?(specjalnie na Euro).

– Wycofaliśmy się z pomysłu adaptowania dawnego terminalu Etiuda i przeniesienia tam części odpraw – ujawnia  rzecznik Portów Lotniczych Przemysław Przybylski. – W razie potrzeby obsłużymy część pasażerów w tymczasowym terminalu kontenerowym – zapowiada.

Scenariusz z ustawieniem kontenerów przygotowuje też budowane dla tanich linii lotnisko w Modlinie. Jak mówi prezes spółki Port Lotniczy Modlin Piotr Okienczyc, lotnisko zaopatrzyło się już w kontenerowy terminal do kontrolowania bezpieczeństwa i obsługi pasażerów małych samolotów biznesowych, którymi mają przylecieć na przykład bogaci Rosjanie.

Maksymalna przepustowość Lotniska Chopina to 3,6 tys. osób na godzinę na odlotach i 5,6 tys. na przylotach. Porty Lotnicze planują zwiększyć ją na  Euro 2012, stosując kontrolę przyspieszoną (jak w 2008 r. podczas Euro w Austrii i Szwajcarii). To może wystarczyć, ale tylko na fazę eliminacyjną, kiedy w Warszawie rozegrają mecze Polska, Rosja i Grecja. Tymczasem zarządca lotniska spodziewa się rekordowej frekwencji podczas rozgrywanych na Stadionie Narodowym meczów ćwierć- i półfinału.

W przygotowaniu jest wydzielenie strefy buforowej na parkingu przy dawnej Etiudzie. To będzie lotniskowa Strefa Kibica z telebimami i cateringiem, w której pasażerowie będą oczekiwać przed odprawą, jeśli terminal się zapcha.

Dużą niewiadomą stanowi budowany przez PKP?Polskie Linie Kolejowe podziemny dwukilometrowy łącznik kolejowy terminalu ze stacją PKP Służewiec (i dalej z centrum Warszawy i Stadionem Narodowym). Inwestycja miała być ukończona w ubiegłym roku, ale opóźniła ją przebudowa podziemnej przepompowni. Według koordynatora remontów Wiesława Witka, kłopoty udało się pokonać i pociągi powinny ruszyć przed Euro 2012.

Od przyszłego roku w Warszawie ma się pojawić nowy przewoźnik. W Urzędzie Lotnictwa Cywilnego leży wniosek o zarejestrowanie nowej polskiej linii czarterowej – Bingo Airways.

W tym roku z Lotniska Chopina skorzystało już dziewięć milionów pasażerów. To drugi wynik w historii tego portu. W przyszłym roku prawdopodobnie uda się pobić rekord z 2008 r. kiedy to przez port przewinęło się  9,4 mln osób.

Na Okęciu ruszyły już spotkania koordynacyjne w sprawie obsłużenia pasażerów podczas Euro 2012. W grudniu lotniskowy koordynator zbiera zapotrzebowanie od linii rozkładowych, a w styczniu organizuje dogrywkę na tzw. ad hoki?(specjalnie na Euro).

Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej
Lotniska
Tadeusz Syryjczyk: Rozbudowa lotniska w Radomiu to wyrzucanie pieniędzy
Turystyka
Sun & Fun - stara marka, nowy właściciel
Materiał Promocyjny
Nowe miejsce spotkań dla biznesu i kultury w Krakowie. W kwietniu otwarcie unikalnego konceptu Stradom House
Materiał Promocyjny
Politechnika Śląska uruchamia sieć kampusową 5G
Turystyka
Travelbay - polski startup, który wkrótce podbije Europę
Turystyka
Prezes Portów Lotniczych: Biura podróży muszą się wynieść z Lotniska Chopina