Holenderska turystyka nie potrzebuje promocji, tylko zarządzania

Holenderska Organizacja Turystyczna nie będzie już promować Holandii jako kierunku turystycznego, ponieważ krajowi grozi overtourism

Publikacja: 16.05.2019 07:26

Holenderska turystyka nie potrzebuje promocji, tylko zarządzania

Foto: Filip Frydrykiewicz

Wedle szacunków w ciągu najbliższej dekady liczba turystów odwiedzających Holandię wzrośnie do 29 milionów rocznie, na co władze wcale nie patrzą z optymizmem (kraj liczy około 17 milionów mieszkańców). Z obawy, że zarówno miasta, jak i atrakcje staną się zbyt zatłoczone, Holenderska Organizacja Turystyczna przestanie promować kraj.

Czytaj też: "Touroperatorzy mogą zatrzymać overtourism".

"Żeby kontrolować przepływ odwiedzających i wykorzystać szanse, które daje turystyka, musimy zacząć działać już teraz" - napisano w strategii HOT na najbliższe 10 lat. Innymi słowy, przyszedł czas na zarządzanie ruchem turystów, a nie na ich pozyskiwanie. Celem jest zachęcenie gości do odwiedzania mniej popularnych części kraju.

Problem overtourismu (termin oznaczający nadmierną liczbę turystów) najbardziej dotyka obecnie Amsterdam, który w ostatnich 10 latach zyskał na popularności wśród gości z całego świata. Podczas gdy jeszcze w 2005 roku przyjechało tam 11 milionów turystów, to w 2017 roku było ich już 17,8 miliona. Mieszkańcy (jest ich około 800 tysięcy) narzekają na ceny wynajmu mieszkań i nieporządek. W zeszłym roku władze miasta podniosły do 7 procent podatek turystyczny, który wcześniej wahał się od 4 do 6 procent ceny noclegu, w zależności od miejsca. Na ten rok planowane są kolejne podwyżki.

Czytaj też: "Wstęp do Wenecji płatny dopiero po wakacjach".

Przez masową turystykę cierpi nie tylko Amsterdam, na przykład słynne ogrody Keukenholf czy wiatrak Kinderdijk są w sezonie tak zatłoczone, że trudno się do nich dostać.

Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek