Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i Komisja Nadzoru Finansowego we współpracy z Ministerstwem Inwestycji i Rozwoju, ruszyły z kampanią Oczarowani. Urzędnicy chcą zwrócić uwagę na czynniki ryzyka związane z inwestowaniem w condo- i aparthotele.
„Brak świadomości wielu ryzyk sprawia, że osoby poszukujące atrakcyjnych możliwości inwestycyjnych, ale nieposiadające niezbędnej wiedzy, mogą łatwo zostać oczarowane możliwościami uzyskania szybkich i wysokich profitów. Inwestowanie w condohotele i aparthotele, czyli głównie apartamenty, pokoje na wynajem krótkoterminowy, oferowane jest coraz intensywniej i z wykorzystaniem różnorodnych form komunikacji. Komunikaty marketingowe często zawierają informacje o bezpieczeństwie lokaty oraz gwarancji osiągnięcia 7 czy nawet 10 procent zysków w skali roku przez kilka, a nawet w perspektywie 10 lat” – czytamy w komunikacie. Kwestie ryzyka są w takich przekazach najczęściej pomijane.
CZYTAJ TEŻ: Inwestowanie w condohotele to ryzyko. Jest ostrzeżenie
Na stronie www.oczarowani.pl można znaleźć katalog najistotniejszych wytycznych, które pomogą nieprofesjonalnym uczestnikom obrotu uzyskać większą wiedzę o czynnikach, które należy wziąć pod uwagę w planowanej inwestycji. Kampanii towarzyszą telewizyjne i radiowe spoty informacyjne.
Pod koniec września UOKiK i KNF wystosowały osobne komunikaty przestrzegające przed pochopnym inwestowaniem w condohotele. UOKiK wysłał pytania do 80 deweloperów i operatorów oraz 25 firm pośredniczących w zakupie tego typu nieruchomości lub pomagających w finansowaniu zakupu. Na podstawie otrzymanych danych wszczął dziewięć postępowań wyjaśniających, w których sprawdza między innymi sposób zawierania umów z konsumentami i przekazywane im informacje.