Urzędnicy znów przestrzegają przed condohotelami

Ruszyła kampania UOKiK i KNF apelująca o ostrożność przy inwestowaniu na rozgrzanym rynku aparthoteli.

Publikacja: 20.11.2019 09:02

Urzędnicy znów przestrzegają przed condohotelami

Foto: Fot. materiały prasowe

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i Komisja Nadzoru Finansowego we współpracy z Ministerstwem Inwestycji i Rozwoju, ruszyły z kampanią Oczarowani. Urzędnicy chcą zwrócić uwagę na czynniki ryzyka związane z inwestowaniem w condo- i aparthotele.

„Brak świadomości wielu ryzyk sprawia, że osoby poszukujące atrakcyjnych możliwości inwestycyjnych, ale nieposiadające niezbędnej wiedzy, mogą łatwo zostać oczarowane możliwościami uzyskania szybkich i wysokich profitów. Inwestowanie w condohotele i aparthotele, czyli głównie apartamenty, pokoje na wynajem krótkoterminowy, oferowane jest coraz intensywniej i z wykorzystaniem różnorodnych form komunikacji. Komunikaty marketingowe często zawierają informacje o bezpieczeństwie lokaty oraz gwarancji osiągnięcia 7 czy nawet 10 procent zysków w skali roku przez kilka, a nawet w perspektywie 10 lat” – czytamy w komunikacie. Kwestie ryzyka są w takich przekazach najczęściej pomijane.

CZYTAJ TEŻ: Inwestowanie w condohotele to ryzyko. Jest ostrzeżenie

Na stronie www.oczarowani.pl można znaleźć katalog najistotniejszych wytycznych, które pomogą nieprofesjonalnym uczestnikom obrotu uzyskać większą wiedzę o czynnikach, które należy wziąć pod uwagę w planowanej inwestycji. Kampanii towarzyszą telewizyjne i radiowe spoty informacyjne.

Pod koniec września UOKiK i KNF wystosowały osobne komunikaty przestrzegające przed pochopnym inwestowaniem w condohotele. UOKiK wysłał pytania do 80 deweloperów i operatorów oraz 25 firm pośredniczących w zakupie tego typu nieruchomości lub pomagających w finansowaniu zakupu. Na podstawie otrzymanych danych wszczął dziewięć postępowań wyjaśniających, w których sprawdza między innymi sposób zawierania umów z konsumentami i przekazywane im informacje.

Kogo obejmują postępowania wyjaśniające?

– Deweloperów – mówi Agnieszka Majchrzak z biura prasowego UOKiK. – Sprawdzamy też, jak deweloperzy finansują inwestycje. Podczas analizy rynku nasze wątpliwości wzbudził brak jasnych zasad współpracy deweloperów z pośrednikami finansowymi lub domami maklerskimi, często powiązanymi z bankami, jak również brak przejrzystego wskazania, który podmiot za co odpowiada wobec konsumenta. Klienci są zachęcani do lokowania oszczędności w aparthotele lub zaciągnięcia na ten cel kredytu, a to duże ryzyko. Pośrednik finansowy powinien rzetelnie przedstawiać wady i zalety inwestycji w aparthotel, tak by nie dochodziło do nieuczciwej sprzedaży – dodaje.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i Komisja Nadzoru Finansowego we współpracy z Ministerstwem Inwestycji i Rozwoju, ruszyły z kampanią Oczarowani. Urzędnicy chcą zwrócić uwagę na czynniki ryzyka związane z inwestowaniem w condo- i aparthotele.

„Brak świadomości wielu ryzyk sprawia, że osoby poszukujące atrakcyjnych możliwości inwestycyjnych, ale nieposiadające niezbędnej wiedzy, mogą łatwo zostać oczarowane możliwościami uzyskania szybkich i wysokich profitów. Inwestowanie w condohotele i aparthotele, czyli głównie apartamenty, pokoje na wynajem krótkoterminowy, oferowane jest coraz intensywniej i z wykorzystaniem różnorodnych form komunikacji. Komunikaty marketingowe często zawierają informacje o bezpieczeństwie lokaty oraz gwarancji osiągnięcia 7 czy nawet 10 procent zysków w skali roku przez kilka, a nawet w perspektywie 10 lat” – czytamy w komunikacie. Kwestie ryzyka są w takich przekazach najczęściej pomijane.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Jak przez ćwierć wieku zmieniał się rynek leasingu
Apartamenty
Hiszpania kontroluje właścicieli apartamentów. Podejrzewa oszustwa
Apartamenty
Mieszkania turystyczne mogą wkrótce zniknąć z centrum Lizbony
Apartamenty
Mieszkanie wakacyjne bez spotkania z gospodarzem? We Włoszech z tym kończą
Materiał Promocyjny
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Apartamenty
Madryt: Miasto musi być bardziej dla mieszkańców, a mniej dla turystów
Materiał Promocyjny
Nowości dla przedsiębiorców w aplikacji PeoPay