Loty na krótkich trasach trzeba znieść, ale nie zakazami

Komisarz unijny Frans Timmermans chciałby ograniczyć przeloty na trasach poniżej 600 do 800 kilometrów. By nakłonić pasażerów do zrezygnowania z nich, trzeba rozwinąć szybkie, nocne połączenia kolejowe – uważa.

Publikacja: 25.05.2021 08:51

Loty na krótkich trasach trzeba znieść, ale nie zakazami

Foto: Fot. AFP

Unijny komisarz do spraw klimatycznych Frans Timmermans mówi w wywiadzie udzielonym gazetom należącym do Funke Mediengruppe, że w Europie trzeba rozbudować sieć atrakcyjnych cenowo połączeń kolejowych i zachęcić podróżnych do korzystania z nich – pisze niemiecki portal branży turystycznej Reisevor9. Żeby zrealizować cel, Timmermans chciałby wykorzystać takie narzędzia jak poszerzenie europejskiego handlu emisjami w przewozie lotniczym i podatki od paliwa lotniczego. – Chcemy się uwolnić od lotów na krótkich trasach, ale nie poprzez stosowanie zakazów – mówi.

CZYTAJ TEŻ: Bilety lotnicze nie mogą być tańsze od opłat lotniskowych

Dobre i przystępne cenowo połączenia kolejowe realizowane szybkimi pociągami czy pociągami nocnymi mają być na tyle atrakcyjne, żeby nie opłacało się latać dlatego, że zajmie to więcej czasu. Timmermans ma na myśli podróżne na trasach poniżej 600 do 800 kilometrów. Jak tłumaczy, przelot turystyczny na Majorkę nie jest tu problemem, bo jeśli ktoś wybiera się w podróż raz w roku, nie stanowi to zagrożenia ani dla klimatu, ani dla jego portfela.

14 lipca Komisja Europejska ma przedstawić projekt dla klimatu „Fit for 55” z szeregiem rozwiązań, które mają pomóc obniżyć do 2030 roku emisję gazów cieplarnianych o co najmniej 55 procent w porównaniu z 1990 rokiem. Porozumienie w tej sprawie zostało osiągnięte między krajami członkowskimi a Parlamentem Europejskim pod koniec kwietnia. – Musimy przebudować naszą gospodarkę, ale w taki sposób, żeby wszyscy zachowali swoją pracę lub znaleźli nową – mówi komisarz i dodaje, że największe wyzwania stoją przed trzeba sektorami: budowlanym, rolnictwem i transportem.

ZOBACZ TAKŻE: Certyfikat covidowy uwolni transport lotniczy

W kwietniu decyzję o zakazie obsługiwania krótkich krajowych połączeń lotniczych przegłosował francuski parlament. Ten zakaz będzie obowiązywał w wypadku wszystkich kierunków, które można pokonać innymi środkami transportu w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny.

Unijny komisarz do spraw klimatycznych Frans Timmermans mówi w wywiadzie udzielonym gazetom należącym do Funke Mediengruppe, że w Europie trzeba rozbudować sieć atrakcyjnych cenowo połączeń kolejowych i zachęcić podróżnych do korzystania z nich – pisze niemiecki portal branży turystycznej Reisevor9. Żeby zrealizować cel, Timmermans chciałby wykorzystać takie narzędzia jak poszerzenie europejskiego handlu emisjami w przewozie lotniczym i podatki od paliwa lotniczego. – Chcemy się uwolnić od lotów na krótkich trasach, ale nie poprzez stosowanie zakazów – mówi.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Linie Lotnicze
Enter Air: Mamy rekordowe wyniki. Rośnie popyt, załatwiamy więc nowe samoloty
Linie Lotnicze
LOT zaczął wozić narciarzy do austriackiego Tyrolu
Linie Lotnicze
Jet2.com lata na jarmark bożonarodzeniowy do Gdańska. „Bezkonkurencyjny program”
Materiał Promocyjny
Świąteczne prezenty, które doceniają pracowników – i które pracownicy docenią
Linie Lotnicze
Branża lotnicza oburzona ograniczeniami w Hiszpanii. "To przerażająca decyzja"