Vietnam Airlines w czasie pandemii dostał 4 biliony dongów (157 milionów dolarów) pomocy w postaci tanich pożyczek od banków komercyjnych. W 2021 roku były one refinansowane przez bank centralny przy zerowej stopie procentowej. Mimo to przewoźnik boryka się z trudnościami finansowymi, wynikającymi ze skutków pandemii.

Czytaj więcej

Lotnicze Oskary 2024. Poznaliśmy najlepsze linie lotnicze świata. Degradacja LOT-u

W oświadczeniu rząd podaje również, że spółka nie dokończyła działań refinansujących, takich jak restrukturyzacja inwestycji niezwiązanych z podstawową działalnością i sprzedaż nowych akcji – tu przeszkodą okazał się brak zgody organów regulacyjnych. Zdaniem rządu, w wypadku nieprzedłużenia spłaty kredytu, Vietnam Airlines może narazić się na procesy sądowe i utratę reputacji. W związku z tym postanowił zezwolić na przedłużenie spłaty kredytu do końca 2027 roku, by dać przewoźnikowi czas na dokończenie restrukturyzacji. „To tylko jedno z rozwiązań mogących pomóc Vietnam Airlines przezwyciężyć trudności, ale obecnie najbardziej wykonalne i właściwe” – napisano w oświadczeniu.

Flota Vietnam Airlines składa się z niemal stu samolotów – zarówno boeingów, jak i airbusów. W zeszłym roku linia przewiozła 24,1 miliona pasażerów, o 16,4 procent więcej niż rok wcześniej. W rankingu Skytrax uznana została za czterogwiazdkowego przewoźnika, a w ocenie AirlineRatings.com znalazła się wśród 25 najlepszych linii lotniczych na świecie, zajmując 11 miejsce.