Elementem, który nie jest podnoszony w dyskusji publicznej, a ma istotne znaczenie dla bezpieczeństwa kraju jest fakt, że względnie upośledzona siatka drogowa na wschodzie Polski (w szczególności na kierunku wschód–zachód) stanowi utrudnienie szybkiego przemieszczania się nie tylko ludzi i towarów, ale również, w przypadku wojny, wojsk nieprzyjaciela. Pomimo rozwoju techniki wojskowej nadal prowadzenie szybkich pełnoskalowych działań wojennych wymaga dostępu do dobrej infrastruktury drogowej. Widać to na przykładzie konfliktu na Ukrainie gdzie postęp wojsk separatystów (tzw. zielonych ludzików) warunkowany był zdobywaniem dostępu do kluczowych wysokoprzepustowych dróg. To nie stanowi argumentu za nieinwestowaniem na wschodzie kraju, ale powinno być uwzględnianie w całościowych strategicznych rozważaniach.
Obecna liczba i położenie portów lotniczych w Polsce są wystarczające dla pokrycia potrzeb rynku. Kluczowe jest zapewnienie im warunków do rozwoju. Temu służyć będzie poprawa infrastruktury drogowej i kolejowej wokół portu oraz połączenie jej z krajową siecią transportową, która skróci podróż do lotniska z rejonów jego oddziaływania. Czas potrzebny do skutecznego dostania się do lotniska lokalnego powinien być na tyle krótki, aby potencjalny pasażer nie wybrał opcji wylotu np. z Warszawy lub innego większego portu. Obecnie nie jest to oczywiste. Tylko wówczas porty regionalne będą w stanie realizować swoje podstawowe zadanie, jakim jest aktywizacja gospodarcza i społeczna regionów, w których są zlokalizowane. Dalsza rozbudowa ilości portów regionalnych jest ryzykowna, bo może doprowadzić, tak jak to miało miejsce np. w Hiszpanii, do powstania lotnisk widm – kosztownych pomników nietrafionego wydatkowania funduszy publicznych i unijnych.
Rozwój pasażerskiego transportu lotniczego może następować w Polsce jedynie w warunkach dobrej koordynacji siatek lokalnych połączeń realizowanych z lotnisk regionalnych do siatki połączeń większych lotnisk oraz niektórych bliskich lotnisk zagranicznych. Istotnym jest również opracowanie stałej siatki połączeń międzynarodowych realizowanych z lotnisk lokalnych. Wszystko to powinno być organizowane tak, aby cena płacona przez pasażera za bilet była względnie konkurencyjna wobec alternatywnych środków transportu. Jedynie odpowiedni mix dobrej ceny, komfortu i czasu podróży może sprawić, że porty lotnicze, których bardzo duża część operacji to loty krajowe, spowoduje, iż będą mogły funkcjonować.
Polska jako kraj średniej wielkości może być skutecznie pokryta siecią dróg szybkiego ruchu i szybką siecią kolejową, które stanowić będą bardzo poważną konkurencję dla transportu lotniczego. Obecnie przy znaczącym upośledzeniu kolei oraz nadal nie do końca dobrym skomunikowaniu drogowym wielu regionów transport lotniczy ma istotną przewagę nad innymi środkami transportu, jednak w przyszłości, kiedy kolej osiągnie zakładany standard, sytuacja może być bardzo wymagająca dla transportu lotniczego. Zysk z korzystania z samolotu w porównaniu z szybkim pociągiem na trasach do 300–500 km nie zawsze znajduje uzasadnienie kosztowe, ale i czasowe (dworce kolejowe z reguły są lokalizowane w centrach miast, brak jest czasochłonnej odprawy, co powoduje, iż pomimo mniejszej prędkości pociągu realny czas podróży od wyjścia z domu czy biura do momentu dotarcia do celu jest podobny).
Transport lotniczy jest droższy niż inne tradycyjne formy transportu (kolejowy, drogowy itp.) jednak ma niezaprzeczalne zalety (szybkość dostawy). Oprócz przewozów pasażerskich istotną częścią biznesu lotniczego są operacje realizowane na rzecz nowoczesnego przemysłu. Nie chodzi o transport surowców, wielkich maszyn i urządzeń, ale o dostarczanie stosunkowo niewielkich komponentów o wysokiej wartości dodanej. W przypadku realizowania planu unowocześniania gospodarki Polski w kierunku rozwoju nowoczesnego przemysłu opartego na wysokich technologiach znaczenie transportu lotniczego będzie rosło. Jednocześnie wzrost zamożności społeczeństwa i rozwój handlu internetowego również będą powodowały rozwój branży.
Oprócz rosnącego zapotrzebowania na usługi transportowe innym kluczowym elementem wspierającym branżę będzie poprawa infrastruktury lotniskowej, co umożliwi szybsze dotarcie na miejsce (zmniejszenie strat czasu, zwiększenie komfortu). Polski system transportowy nie odbiega co do filozofii od systemów z Europy Zachodniej. Główna różnica to jakość infrastruktury i zaawansowanie techniczne. Jakkolwiek infrastruktura drogowa dokonała w ostatnich latach istotnego skoku jakościowego, to transport kolejowy i jego infrastruktura są nadal mocno przestarzałe.