Lotnisko w Krakowie – nowy pas startowy to nasze być albo nie być

Ponad 5,2 miliona pasażerów zamierza obsłużyć w tym roku Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice. Będzie to o 5 procent więcej niż w 2016 roku, kiedy przez lotnisko przewinęło się 5 mln ludzi

Publikacja: 12.01.2017 14:58

Lotnisko w Krakowie – nowy pas startowy to nasze być albo nie być

Foto: materiały prasowe

PAP

– To jak najbardziej realna prognoza – ocenia w czwartek podczas konferencji prasowej prezes lotniska Radosław Włoszek. Według niego do wzrostu liczby pasażerów przyczynią się nowe kierunki, ogłoszone już przez przewoźników. Wśród najważniejszych jest powrót bezpośrednich lotów transatlantyckich wykonywanych przez LOT – od początku lipca do Chicago, a także wznowienie połączeń do Tel Awiwu przez izraelskie linie El-Al.

W sumie w 2017 roku przewoźnicy uruchomią 12 nowych połączeń z Krakowa: LOT do Chicago, El-Al do Tel Awiwu, Eurowings do Dusseldorfu, Ryanair do Chanii, Porto, Lourdes, Pescary, Wenecji, Walencji, Lamezii, SAS do Sztokholmu, a Jet2.com do Birmingham.

Jak zaznaczył prezes, jeśli chodzi o inwestycje najważniejszym zadaniem będą dalsze przygotowania do budowy nowej drogi startowej. Jest to najważniejszy element przyjętego w ubiegłym roku przez zgromadzenie wspólników planu inwestycyjnego do 2023 r. Trwają analizy środowiskowe, a następnie rozpoczną się konsultacje społeczne. – Budowa nowego pasa startowego to być albo nie być dla lotniska – podkreślił prezes.

W 2017 r. rozpocznie się też przebudowa najstarszej, południowo-zachodniej, części miejsca postojowego. Zaplanowano wyburzenie nawierzchni betonowej i budowę nowej o zwiększonej nośności. Budowa będzie prowadzona etapami, aby w jak najmniejszym stopniu wpłynąć na operacje lotnicze. Wartość projektu to 18,4 mln złotych. Inwestycję w formule „zaprojektuj i wybuduj” realizuje firma Budimex Budownictwo.

Kraków Airport w tym roku planuje też wybudować łącznik między hotelem a kładką, tak by jego goście mogli przejść do terminalu, bez konieczności wychodzenia na zewnątrz.

W 2017 r. w rozbudowanym w zeszłym roku terminalu pasażerskim wprowadzone zostaną kolejne udogodnienia dla pasażerów – m.in. dwa dodatkowe punkty kontroli bezpieczeństwa, przechowalnia bagażu oraz stanowiska samodzielnego nadawania bagażu – pierwsze w Polsce urządzenia pozwalające na samodzielne nadawanie bagażu przez pasażera. Docelowo uruchomionych zostanie 10 takich stanowisk.

W pierwszej połowie roku zaplanowano również uruchomienie Centrum Edukacji Lotniczej – programu skierowanego dla dzieci i młodzieży. Zajęcia w formie wycieczek, warsztatów, teatrzyków będę dopasowane do różnych grup wiekowych. Centrum Edukacji Lotniczej powstanie w dawnym Terminalu T2, który zostanie wyposażony i zaadaptowany na ten cel w drodze konkursu ogłoszonego przez Kraków Airport.

Kraków Airport jest drugim lotniskiem w Polsce pod względem liczby obsłużonych pasażerów i największym portem regionalnym. W tegorocznym sezonie zimowym lotnisko oferuje 65 połączeń regularnych do 57 portów w 17 krajach i współpracuje z 21 przewoźnikami, zrzeszonymi w trzech największych sojuszach lotniczych na świecie.

– To jak najbardziej realna prognoza – ocenia w czwartek podczas konferencji prasowej prezes lotniska Radosław Włoszek. Według niego do wzrostu liczby pasażerów przyczynią się nowe kierunki, ogłoszone już przez przewoźników. Wśród najważniejszych jest powrót bezpośrednich lotów transatlantyckich wykonywanych przez LOT – od początku lipca do Chicago, a także wznowienie połączeń do Tel Awiwu przez izraelskie linie El-Al.

W sumie w 2017 roku przewoźnicy uruchomią 12 nowych połączeń z Krakowa: LOT do Chicago, El-Al do Tel Awiwu, Eurowings do Dusseldorfu, Ryanair do Chanii, Porto, Lourdes, Pescary, Wenecji, Walencji, Lamezii, SAS do Sztokholmu, a Jet2.com do Birmingham.

Przejazdy
Bruksela: Zmusić koleje do sprzedawania biletów przez agentów internetowych
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Przejazdy
Lotnisko Chopina – w lipcu najlepsze wyniki od początku pandemii
Przejazdy
Wizz Air: W sierpniu będziemy latać jak przed pandemią
Przejazdy
Lotnisko Chopina: W marcu czartery rosły nam najmocniej
Przejazdy
Zakaz lotów przedłużony do końca roku