Centralny Port Lotniczy – projekt cywilizacyjny

Centralny Port Lotniczy może być komunikacyjnym sercem Polski, a jego realizacja dużym projektem rozwojowym – mówi wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki. – To będzie projekt cywilizacyjny

Publikacja: 15.03.2017 16:02

Centralny Port Lotniczy – projekt cywilizacyjny

Foto: Bloomberg

Na konferencji prasowej w Ministerstwie Finansów Morawiecki przypomniał, że we wtorek Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów przeprowadził podsumowującą debatę dotyczącą Centralnego Portu Lotniczego i pozytywnie zaopiniował projekt. – Jednogłośnie wszyscy bardzo zdecydowanie określiliśmy, że jest to potrzebne – zaznaczył.

Morawiecki zapewnił, że decyzja została podjęta na podstawie wieloletnich analiz. – Te analizy sprowadzają się do tego, że tu, w tym miejscu, między Warszawą a Łodzią powinno być duże lotnisko międzynarodowe, które ma szanse nie tylko obsługiwać loty, nazwijmy to, lokalne czy regionalne, ale również być wielkim hubem międzynarodowym” – powiedział Morawiecki.

– Zaczynamy to nazywać centralnym portem komunikacyjnym, ponieważ to nie jest tylko port lotniczy, choć rzeczywiście, jak pokazują analizy, w pierwszej fazie 10 – 15 lat przez lotnisko przewinie się nawet 50 milionów pasażerów rocznie – dodał.

Jak zauważył, analizy oceniają, że lotnisko mogłoby obsługiwać region zamieszkany przez 180 milionów mieszkańców takich państw jak Ukraina, Białoruś, część Rosji, kraje nadbałtyckie, kraje graniczące z Polską od południa.

– Może łączyć Polskę z Jedwabnym Szlakiem, może rzeczywiście być wielką jednostką, ośrodkiem, który stanowi na szlaku wschód – zachód bardzo ważne miejsce – mówił wicepremier. – Również na szlaku północ – południe. Wczoraj te drogi były analizowane od Gdańska. Terminal w Gdańsku staje się jednym z bardziej liczących się nad Bałtykiem – dodał.

Według niego, CPL może stać się „współczesnym dużym projektem infrastrukturalnym, logistycznym, rozwojowym”.

Wskazuje też, że finansowanie projektu ma opierać się na inżynierii finansowej, bez środków budżetowych lub z bardzo niewielkim udziałem środków budżetowych, żeby zapewnić inwestycji profil komercyjny. – Co do finansowania, będziemy w najbliższych miesiącach nad tym pracować. Ale jestem spokojny, że podołamy temu wysiłkowi finansowemu – podkreśla Morawiecki.

W rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w działaniach do 2020 r. przewidziano „prowadzenie analiz dotyczących Centralnego Portu Lotniczego i ewentualne podjęcie decyzji o jego budowie lub zaadresowanie jego funkcji na podstawie rozbudowy już istniejącej infrastruktury portów lotniczych”.

Z kolei w ramach działań do 2030 r. zapisano „podejmowanie działań wspierających rozwój sektora transportu lotniczego w zakresie: polepszenia przepustowości nawigacyjnej, ochrony i bezpieczeństwa ruchu lotniczego, wskazanie sposobu powiązania z transportem publicznym (drogowym i kolejowym) portów lotniczych z miastami oraz ich obszarami funkcjonalnymi”.

W 2015 r. polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 30 mln pasażerów. Według szacunków Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2030 r. będzie to już 60 mln ludzi.

Na konferencji prasowej w Ministerstwie Finansów Morawiecki przypomniał, że we wtorek Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów przeprowadził podsumowującą debatę dotyczącą Centralnego Portu Lotniczego i pozytywnie zaopiniował projekt. – Jednogłośnie wszyscy bardzo zdecydowanie określiliśmy, że jest to potrzebne – zaznaczył.

Morawiecki zapewnił, że decyzja została podjęta na podstawie wieloletnich analiz. – Te analizy sprowadzają się do tego, że tu, w tym miejscu, między Warszawą a Łodzią powinno być duże lotnisko międzynarodowe, które ma szanse nie tylko obsługiwać loty, nazwijmy to, lokalne czy regionalne, ale również być wielkim hubem międzynarodowym” – powiedział Morawiecki.

Przejazdy
Bruksela: Zmusić koleje do sprzedawania biletów przez agentów internetowych
Przejazdy
Lotnisko Chopina – w lipcu najlepsze wyniki od początku pandemii
Przejazdy
Wizz Air: W sierpniu będziemy latać jak przed pandemią
Przejazdy
Lotnisko Chopina: W marcu czartery rosły nam najmocniej
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Przejazdy
Zakaz lotów przedłużony do końca roku
Materiał Promocyjny
Problem sukcesji w polskich firmach będzie narastał