Cracovia – nowy prom pod banderą PŻB

Polska Żegluga Bałtycka, której jednostki pływają pod marką Polferries, kupiła bułgarski prom pasażersko-samochodowy, który jako Cracovia będzie pływał ze Świnoujścia do Ystad

Publikacja: 04.04.2017 16:32

Cracovia – nowy prom pod banderą PŻB

Foto: Filip Frydrykiewicz

W marcu kupiliśmy prom, który był użytkowany przez armatora Port Bułgaria West na Morzu Czarnym – mówi prezes PŻB Piotr Redmerski. Jednostka pod nazwą Drujba pływała między portem Burgas w Bułgarii i Batumi w Gruzji. Zdarzało się, że do linii dodawano rosyjski port Noworosyjsk.

– To bardzo młody prom, został wybudowany w 2002 r. Jednorazowo będzie mógł zabrać około 64 samochodów osobowych, 124 samochodów ciężarowych oraz 650 pasażerów i 55 osobową załogę – wyjaśnia Redmerski.

Prom wciąż pływa jeszcze po Morzu Czarnym, polskie armator przejmie go 16 maja. – Transport jednostki do jednej z polskich stoczni będzie trwał około 10 dni. Remont powinien trwać nie dłużej niż trzy tygodnie. Modyfikacji ulegnie część pasażerska. Planujemy pomalowanie dziobu podobnie jak na Mazovii – dodaje prezes PŻB. Armator zapowiada, że Cracovia będzie pływać na linii Świnoujście – Ystad od końca czerwca.

Redmerski pytany o powód zakupu nowej jednostki wyjaśnia, że „nowego tonażu domagał się klient”. – Ruch samochodów ciężarowych na trasie Świnoujście – Ystad rośnie o 8 – 10 procent. To oznacza, że co dwa lata potrzebujemy nowy prom. Ostatnią jednostkę, Mazovię, wprowadziliśmy w 2015 roku – opisuje.

W szczecińskiej stoczni Gryfia powstje na zamówienie BGŻ nowy prom. Będzie oddany dopiero za trzy lata. Firma nie chce jednak czeka ć tak długo. – Musimy zająć strategiczną pozycję na linii Świnoujście – Ystad, aby stworzyć rynek pod nowy prom – wyjaśnia Redmerski.

Polska Żegluga Bałtycka obok nowej Cracovii ma jeszcze trzy promy pasażersko-samochodowe: m/f Wawel wybudowany w 1980 r., m/v Baltivię z 1981 r. i m/f Mazovię z 1996 r. Jednostki te pływają na trasach między portem w Gdańsku i szwedzką miejscowością Nynashamn oraz Świnoujściem a szwedzkim portem Ystad.

W marcu kupiliśmy prom, który był użytkowany przez armatora Port Bułgaria West na Morzu Czarnym – mówi prezes PŻB Piotr Redmerski. Jednostka pod nazwą Drujba pływała między portem Burgas w Bułgarii i Batumi w Gruzji. Zdarzało się, że do linii dodawano rosyjski port Noworosyjsk.

– To bardzo młody prom, został wybudowany w 2002 r. Jednorazowo będzie mógł zabrać około 64 samochodów osobowych, 124 samochodów ciężarowych oraz 650 pasażerów i 55 osobową załogę – wyjaśnia Redmerski.

Przejazdy
Bruksela: Zmusić koleje do sprzedawania biletów przez agentów internetowych
Materiał Promocyjny
Podróżuj ekologicznie! Program Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności
Przejazdy
Lotnisko Chopina – w lipcu najlepsze wyniki od początku pandemii
Przejazdy
Wizz Air: W sierpniu będziemy latać jak przed pandemią
Przejazdy
Lotnisko Chopina: W marcu czartery rosły nam najmocniej
Materiał Promocyjny
„Skoro wiemy, że damy radę, to zróbmy to”. Oto ludzie, którzy tworzą Izerę
Przejazdy
Zakaz lotów przedłużony do końca roku
Przejazdy
Stany Zjednoczone zezwolą na podróże z Europy?