Unia chce uczciwej konkurencji na niebie

Unia Europejska zaproponowała nowe przepisy do walki z nieuczciwą konkurencją, by chronić europejskie linie lotnicze na światowym rynku

Publikacja: 12.06.2017 10:47

Unia chce uczciwej konkurencji na niebie

Foto: AFP

Do tej inicjatywy doszło po wielokrotnych skargach niektórych linii europejskich, zwłaszcza Lufthansy i Air France-KLM, na przewoźników znad Zatoki, Emirates, Etihad i Qatar Airways, że wbrew zaprzeczeniom korzystają oni z nielegalnych subsydiów rządowych.

Propozycja, którą muszą zatwierdzić Parlament Europejski i kraje Unii, daje Komisji Europejskiej uprawnienia do wszczęcia wobec linii lotniczej albo grupy linii śledztwa na podstawie skargi jednego z krajów członkowskich albo z własnej inicjatywy, a potem do dochodzenia rekompensat finansowych. Jeśli Komisja uzna, że postępowanie kraju trzeciego albo linii lotniczej przyczyniło się do strat albo wywołuje samą groźbę strat, to linie europejskie będą mogły domagać się finansowego wyrównania albo zawieszać obsługę linii zagranicznej.

Propozycja nie przewiduje zawieszenia praw do lotów, nie będzie też ingerować w dwustronne porozumienia krajów o usługach lotniczych.

Kilka krajów UE było zdecydowanie przeciwne nowym regułom, bo ich zdaniem mogą zaszkodzić umowom dwustronnym i zmniejszyć łatwość połączeń w Europie. Wiele z nich widziało w tych regułach posunięcie protekcjonistyczne dla ochrony niekonkurencyjnych przewoźników europejskich.

Komisja zaprzecza temu. — Nie jesteśmy po to, by chronić te linie, jeśli nie wdrożyły dobrego modelu biznesowego. W lotnictwie nie będzie nigdy jednakowych warunków działania — stwierdził pewien unijny urzędnik.

Komisja opublikowała także wytyczne wyjaśniające stosowanie przepisów o prawie własności i kontroli, które ograniczają udziały inwestorów spoza Unii w europejskich liniach lotniczych do 49 procent. Inwestycje linii zagranicznych z ostatnich lat, np. kupno przez Etihad 29 procent w Air Berlin, wzbudziły podejrzenia, że kontrolę nad tą linią sprawują inwestorzy spoza Unii.

Do tej inicjatywy doszło po wielokrotnych skargach niektórych linii europejskich, zwłaszcza Lufthansy i Air France-KLM, na przewoźników znad Zatoki, Emirates, Etihad i Qatar Airways, że wbrew zaprzeczeniom korzystają oni z nielegalnych subsydiów rządowych.

Propozycja, którą muszą zatwierdzić Parlament Europejski i kraje Unii, daje Komisji Europejskiej uprawnienia do wszczęcia wobec linii lotniczej albo grupy linii śledztwa na podstawie skargi jednego z krajów członkowskich albo z własnej inicjatywy, a potem do dochodzenia rekompensat finansowych. Jeśli Komisja uzna, że postępowanie kraju trzeciego albo linii lotniczej przyczyniło się do strat albo wywołuje samą groźbę strat, to linie europejskie będą mogły domagać się finansowego wyrównania albo zawieszać obsługę linii zagranicznej.

Przejazdy
Bruksela: Zmusić koleje do sprzedawania biletów przez agentów internetowych
Materiał Promocyjny
Mity i fakty - Czy to prawda, że elektryczne auta palą się częściej niż spalinowe?
Przejazdy
Lotnisko Chopina – w lipcu najlepsze wyniki od początku pandemii
Przejazdy
Wizz Air: W sierpniu będziemy latać jak przed pandemią
Przejazdy
Lotnisko Chopina: W marcu czartery rosły nam najmocniej
Przejazdy
Zakaz lotów przedłużony do końca roku
Przejazdy
Stany Zjednoczone zezwolą na podróże z Europy?