Reklama
Rozwiń

Airbus: Przybędzie 35 tysięcy nowych samolotów

Światowy popyt na nowe samoloty wzrośnie w ciągu najbliższych 20 lat o 6 procent, do 34899, o wartości 5,3 biliona dolarów — przewiduje Airbus w długoterminowej prognozie

Publikacja: 12.06.2017 11:19

Airbus: Przybędzie 35 tysięcy nowych samolotów

Foto: Bloomberg

Liczba ludzi korzystających z samolotów zwiększy się trzykrotnie dzięki wzrostowi klasy średniej do 5 miliardów ludzi, zwłaszcza w regionie Azji i Pacyfiku. Powstanie też ponad milion miejsc pracy dla pilotów i mechaników. Chiny wyprzedzą Stany Zjednoczone w transporcie lotniczym — stwierdził szef działu sprzedaży John Leahy podczas briefingu w Tuluzie, przeprowadzonego w ramach przygotowań do salonu pod Paryżem (19-25 czerwca).

Europejski producent obniżył jednocześnie prognozę wzrostu ruchu lotniczego w tym okresie z 4,5 do 4,4 procent rocznie, wykazując większą ostrożność wobec obu Ameryk i wierząc w Bliski Wchod, mimo obecnego kryzysu z powodu Kataru. Airbus podkreślił, że taka korekta była nieuchronna dla tak długiego okresu. — To tyrania dużych liczb — powiedział Leahy.

Wzrost prognozy do 34899 samolotów z 33070 sprzed roku wynika po części z trzykrotnego wzrostu liczby ludzi korzystających z transportu lotniczego na świecie dzięki podwojeniu się liczebności klasy średniej. W tym okresie ruch lotniczy w regionie Azji i Pacyfiku będzie rosnąć średnio o 5,6 procent roczne i dojdzie do 38 procent transportu światowego.

Zdaniem Airbusa w dalszym ciągu będą dominować na rynku samoloty wąskokadłubowe — z rodziny A320neo i B737 MAX. Airbus dostarczy ich, głównie tanim liniom, 24807 sztuk, a wartości tych maszyn sięgnie 2,4 biliona dolarów. Leahy ocenia, że przewoźnicy tej kategorii mogą dojść do połowy udziału rynkowego i że odniosą sukces w realizacji planów oferowania lotów transkontynentalnych. — Low-cost dalekiego zasięgu będzie funkcjonować — zapowiedział.

Airbus mocno zwiększył prognozę dostaw małych samolotów szerokokadłubowych, a obniżył oczekiwania rynku wobec największych (A380). Obniżona prognoza zakłada 1184 sztuki, ale już dzisiaj wiadomo, że ten wynik trudno będzie osiągnąć. Europejczycy przygotowują się do zmniejszenia od 2018 roku tempa produkcji superjumbo do jednego miesięcznie, wykluczyli premierę A380neo, ale podtrzymali możliwość ulepszeń obecnej wersji, np. skrzydeł, które otrzymałyby pionowe końcówki.

Firma chce od końca 2018 roku produkować 10 sztuk A350 miesięcznie i od polowy 2019 roku 60 sztuk A320 miesięcznie.

Tymczasem pojawiło się nowe pole walki — segment pośredni rynku samolotów na 220-270 miejsc. Amerykanie doszlifowują swe projekty, stwarzając potencjalne zagrożenie dla europejskiego koncernu. Leahy starał się je jednak minimalizować.

W związku z coraz bardziej konkurencyjnym rynkiem i z napięciami wynikającymi ze zwiększania rytmu produkcji przez obu największych graczy, Airbus uprzedził, że będzie bardzo stanowczy wobec dostawców. — Dostawca, który np. nie będzie dotrzymywać terminów dla Airbus Helicopters, nie może mieć podstaw do oczekiwań, że będzie pracować dla Airbus Commercial — oświadczył szef Airbusa Fabrice Brégier.

Dyrektor programów Didier Evrard potwierdził oficjalne plany dostawy w tym roku 700 samolotów, ale stwierdził, że liczba 720 podana przez dyrektora finansowego Haralda Wilhelma jest też możliwa do realizacji.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Przejazdy
Lotnisko w Gdańsku zyska parking i farmę fotowoltaiczną w jednym
Przejazdy
Bruksela: Zmusić koleje do sprzedawania biletów przez agentów internetowych
Przejazdy
Lotnisko Chopina – w lipcu najlepsze wyniki od początku pandemii
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Przejazdy
Wizz Air: W sierpniu będziemy latać jak przed pandemią
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku