Podniebna bitwa o Atlantyk

Bilety na trasach do Stanów Zjednoczonych są teraz wyjątkowo tanie. Na tym rynku toczy się bowiem między liniami lotniczymi wojna cenowa

Publikacja: 18.08.2017 09:16

Podniebna bitwa o Atlantyk

Foto: 123RF

Polska, ale i Europa Środkowa, zrobiły się dla zagranicznych przewoźników znacznie atrakcyjniejsze niż jeszcze kilka lat temu, bo Polacy latają coraz więcej. Nie ma już w Europie dużego kraju, w którym liczba podróży lotniczych rosłaby w tempie dwucyfrowym, jak jest to obecnie w Polsce. Wszystko wskazuje, że wreszcie w tym roku średnia lotów przypadających na jednego pasażera przekroczy magiczną „jedynkę” – w roku ubiegłym było to prawie 0,9.

Najlepiej we wtorek

Finnair, LOT, SAS, Lufthansa promują na koniec sezonu letniego tańsze bilety na rejsy z polskich miast. Ostatnio do tego cenowego wyścigu włączył się także KLM, który proponuje tanie podróże z łatwą i krótką przesiadką w Amsterdamie.

Bezkonkurencyjny cenowo jest Finnair, u którego można znaleźć najniższe ceny, nawet poniżej 1600 złotych za podróż w dwie strony za ocean z bagażem. Przy niedużym wysiłku i szczęściu w wynajdywaniu niskich taryf za taką kwotę można polecieć też z Gdańska i Warszawy.

Tanio można polecieć do Stanów Zjednoczonych także Norwegianem. Tyle że te podróże są już bardziej skomplikowane. Przy dużym szczęściu można np. trafić lot na trasie Londyn – Miami za około 400 dolarów. Za taką samą podróż Lufthansą z Warszawy z przesiadką we Frankfurcie zapłacimy przynajmniej 100 dolarów więcej.

Dla LOT-u otwarcie dwóch nowych kierunków amerykańskich zapowiada finansowe żniwa. Loty do Los Angeles mają letnie wypełnienie sięgające 90 procent. Ale nadal przy cierpliwości w wyszukiwaniu okazji można z Warszawy do Kalifornii polecieć już za 2100 złotych.

Tanio jest też na rejsach na drugie nowojorskie lotnisko, Newark, a tam łatwiej o przesiadki niż na JFK. Jeśli ktoś wie, kiedy kupować bilety (we wtorek wieczorem, na 12 tygodni przed planowaną podróżą i oczywiście zwracając uwagę na wszystkie ograniczenia tej oferty), podróż może być wyjątkowo tania.

LOT postanowił także zarobić na połączeniach atlantyckich z Węgier. Lotnisko w Budapeszcie od lutego 2012 roku nie miało bezpośrednich rejsów za Atlantyk. Od maja przyszłego roku LOT uruchomi rejsy do Chicago na nowojorskie lotnisko JFK. Ceny niskie – około 2300 złotych za podróż. Czeska CSA oferuje Węgrom loty na trasie Budapeszt – Praga – Nowy Jork z ceną zaczynającą się powyżej 3000 złotych.

Polskiemu przewoźnikowi w Budapeszcie właśnie przybył konkurent. Jak podał portal pasażer.com, również od początku maja przyszłego roku na trasie Budapeszt – Filadelfia chcą latać amerykańskie linie American Airlines, i to również dreamlinerami.

Swojej radości z kolejnego połączenia atlantyckiego z Budapesztu nie kryje prezes lotniska w stolicy Węgier, Jost Lammers. – To świetna wiadomość dla Węgrów, bo oferta staje się pełniejsza, a konkurujący przewoźnicy nie będą mieli pokusy, by podwyższać ceny – mówi „Rzeczpospolitej”.

Czy oferta jest trafiona? Wielkie wątpliwości ma prezes Wizz Aira, Josef Varadi, który LOT-owi na tych rejsach daje „kilka miesięcy”.

Bilety mogą zdrożeć

Trudno powiedzieć, czy w 2018 roku nadal będziemy mogli liczyć na tak niskie taryfy. Paliwo lotnicze zdrożało. A wielkie lotnicze joint-venture Air France KLM, Delty, Virgin Atlantic i Alitalii, w którym „krzyżowo” wykupiły udziały w liniach partnerskich, z pewnością doprowadzi do ujednolicenia cen i koordynacji rozkładów, tak by nie konkurowały ze sobą.

Takie porozumienia mają już American Airlines i British Airways, a Swiss, Lufthansa i Austrian Airlines także dbają, by nie odbierać sobie pasażerów.

Ceny, jakie oferują, nie są już tak niskie, jak w przypadku przewoźników niezależnych.

Polska, ale i Europa Środkowa, zrobiły się dla zagranicznych przewoźników znacznie atrakcyjniejsze niż jeszcze kilka lat temu, bo Polacy latają coraz więcej. Nie ma już w Europie dużego kraju, w którym liczba podróży lotniczych rosłaby w tempie dwucyfrowym, jak jest to obecnie w Polsce. Wszystko wskazuje, że wreszcie w tym roku średnia lotów przypadających na jednego pasażera przekroczy magiczną „jedynkę” – w roku ubiegłym było to prawie 0,9.

Pozostało 87% artykułu
Przejazdy
Bruksela: Zmusić koleje do sprzedawania biletów przez agentów internetowych
Materiał Promocyjny
Podróżuj ekologicznie! Program Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności
Przejazdy
Lotnisko Chopina – w lipcu najlepsze wyniki od początku pandemii
Przejazdy
Wizz Air: W sierpniu będziemy latać jak przed pandemią
Przejazdy
Lotnisko Chopina: W marcu czartery rosły nam najmocniej
Materiał Promocyjny
„Skoro wiemy, że damy radę, to zróbmy to”. Oto ludzie, którzy tworzą Izerę
Przejazdy
Zakaz lotów przedłużony do końca roku
Przejazdy
Stany Zjednoczone zezwolą na podróże z Europy?