Kolej robi kolejny krok w stronę wspólnego biletu na pociągi różnych firm przewozowych. Do obejmującego PKP InterCity, Polregio i Szybką Kolej Miejską w Trójmieście tzw. Pakietu Podróżnika dołącza dziś Łódzka Kolej Aglomeracyjna (ŁKA). W rezultacie pasażerowie mogą teraz kupić jeden bilet na trasy obsługiwane przez czterech przewoźników.
Wprowadzony we wrześniu 2017 roku Pakiet Podróżnika ma ograniczać niedogodności związane z koniecznością kupowania różnych biletów na kolejne odcinki podróży. Rozszerzenie go o łódzką kolej ma być wstępem do włączenia się innych przewoźników samorządowych. W niedługim czasie w pakiecie mają się znaleźć także bilety Kolei Wielkopolskich i Kolei Dolnośląskich. Swój akces do projektu zapowiedziały również Koleje Śląskie i Koleje Małopolskie. – To dobrze, że coś się w tej sprawie wreszcie dzieje – twierdzi Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej. Jego zdaniem projekt wymaga jednak dopracowania informatycznego. – Korzystający odnoszą wrażenie, że jest to nienowoczesne, za mało intuicyjne – uważa Majewski.
Ministerstwo Infrastruktury koordynujące prace nad wspólnym biletem zakłada, że rozwijanie zakresu jednego blankietu, poprzez uproszczenie formalności, będzie przyciągać do kolei nowych pasażerów.
Finał w grudniu
Takie rozwiązania funkcjonują w wielu krajach Europy, gdzie wspólne bilety dotyczą nawet kilku rodzajów transportu publicznego, a przewoźnicy rozliczają się pomiędzy sobą, co już nie interesuje pasażera. Według zapowiedzi kierownictwa PKP wspólny bilet w pełnej formule będzie obowiązywać w grudniu 2018 roku. Do tego czasu projekt obejmie pozostałych przewoźników. Ustalone zostaną także zasady ich wzajemnych rozliczeń oraz kształt wspólnej taryfy.
Projekt wspólnego biletu pilotowany przez PKP to niejedyne tego rodzaju przedsięwzięcie. W sierpniu zeszłego roku, na przeszło miesiąc przed uruchomieniem Pakietu Podróżnika, jeden bilet wprowadziło siedmiu przewoźników samorządowych wraz z jednym prywatnym. To Wspólny Bilet Samorządowy, który obowiązuje w Kolejach Mazowieckich, Warszawskiej Kolei Dojazdowej, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, Kolejach Wielkopolskich, Małopolskich, Śląskich, Dolnośląskich oraz Arrivie RP. Kosztuje 38 złotych i jest ważny przez 24 godziny. Mankamentem projektu jest jednak mocno ograniczony zasięg. Choć obejmuje linie z ponad 950 stacjami w 12 województwach, to ogranicza podróże na dłuższych dystansach. Z biletu można bowiem korzystać na 62 liniach, które jednak bardzo rzadko się łączą. Np. trasy obsługiwane przez Koleje Dolnośląskie nie łączą się z liniami pozostałych przewoźników. W podobnej sytuacji są korzystający z Kolei Śląskich.