„Linie nie kwestionują prawa do strajku, ale uważają, że Francja łamie prawo Unii Europejskiej uniemożliwiając loty w całym kraju podczas strajków. Pasażerom odmawia się podstawowej swobody w podróżowaniu między państwami członkowskimi niebiorącymi udziału w proteście” – czytamy w komunikacie biura prasowego Wizz Aira.
W tym roku liczba strajków kontrolerów ruchu lotniczego w Francji wzrosła o 300 procent w porównaniu z 2017 rokiem. W ubiegłym miesiącu francuski senat potwierdził, że Francja odpowiada za 33 procent opóźnień lotów w Europie i, że prawo do strajku należy równoważyć z obowiązkiem świadczenia usługi publicznej – podaje Wizz Air.
– Prawo do strajku powinno być zrównane z prawem do swobodnego przemieszczania się – uważa dyrektor generalny IAG Willie Walsh, cytowany w komunikacie. – Strajki we Francji i wynikające z nich opóźnienia lotów i ich zakłócenia, dotknęły nie tylko pasażerów podróżujących na trasach we francuskiej siatce połączeń, ale również osoby korzystające z lotów w przestrzeni powietrznej obejmującej Marsylię i Morze Śródziemne. Dotyczy to wszystkich linii lotniczych, ale ma zdecydowany, negatywny wpływ na turystykę i gospodarkę Hiszpanii.
Przewoźnicy lotniczy wskazują w swoich skargach, że istnieje precedens prawny w tej sprawie. W 1997 roku Hiszpanie złożyli skargę do Komisji Europejskiej po tym, jak przez wiele lat francuscy rolnicy uniemożliwiali im eksport owoców i warzyw do Unii Europejskiej. Trybunał Europejski przyznał im rację, ponieważ władze francuskie nie zapewniły swobodnego przepływu towarów.
Europejscy kontrolerzy ruchu lotniczego dochodzą do punktu krytycznego z powodu setek odwoływanych i opóźnionych codziennie lotów w wyniku strajków lub niewystarczającej liczby pracowników – dodaje prezes Ryanaira Michael O’Leary. – Przeloty odbywały się w normalnie, gdy strajki odbywały się w Grecji i we Włoszech. Dlaczego Francja nie postępuje w taki sam sposób? Kontrolerzy ruchu lotniczego (głównie w Niemczech i w Wielkiej Brytanii) tłumaczą się niesprzyjającymi warunkami pogodowymi lub używając eufemizmów takich jak „ograniczenia przepustowości”, gdy w rzeczywistości chodzi o niewystarczającą liczbę kontrolerów, aby obsłużyć wszystkie zaplanowane operacje. Te zakłócenia są niedopuszczalne i wzywamy rządy krajów europejskich i Komisję Europejską do zapewnienia wystarczającej liczby kontrolerów i braku wpływu strajków na prawidłowy przebieg przelotów.