Spółka Centralny Port Komunikacyjny rozpoczęła konsultacje z podmiotami zainteresowanymi projektem budowy Portu Lotniczego Solidarność. W pierwszym spotkaniu (w ciągu najbliższych tygodni spółka planuje kolejne) wzięło udział ponad 60 przedstawicieli firm i instytucji, między innymi LOT-u, Rady Przedstawicieli Linii Lotniczych w Polsce BARIP, Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, Poczty Polskiej, Orlenu, Lotosu, Straży Granicznej, Welcome Airport Services, Krajowej Administracji Skarbowej, Polskiego Holdingu Hotelowego, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, FedExu i DHL-u.
Jak podaje CPK w komunikacie, to pierwsze w Polsce tak szerokie forum uczestników lotniskowego procesu inwestycyjnego. Każdy z nich mógł zgłosić swoje potrzeby dotyczące infrastruktury planowanego lotniska.
– Powstanie bezcenna baza wiedzy, która posłuży nam do przygotowania planu generalnego Portu Lotniczego Solidarność z uwzględnieniem potrzeb operacyjnych naszych partnerów branżowych. Lotniska nie da się wybudować bez wsłuchiwania się w głos tych, którzy będą z niego korzystać i świadczyć dla niego usługi – mówi pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild, cytowany w komunikacie.
Podczas spotkania spółka zaprezentowała wstępną definicję portu lotniczego Programu CPK (model systemowy lotniska). W zakresie tak zwanej infrastruktury airside uwzględniono w nim między innymi układ równoległych dróg startowych (dwóch w ramach pierwszego etapu oraz kolejnych, dodawanych w zależności od zapotrzebowania), dróg kołowania i płyt postojowych. Wśród elementów tak zwanej infrastruktury landside znalazły się terminale pasażerski, cargo i general aviation, stacja kolejowa połączona z terminalem pasażerskim, parkingi i drogi wewnętrzne. Definicja portu lotniczego uwzględnia też infrastrukturę utrzymania technicznego, paliwową, odladzania samolotów, Lotniskowej Straży Pożarnej, utrzymania pojazdów, a także przyłącza: energetyczne, gazowe i kanalizacyjne.