Szwedzi: Latanie jest obciachowe

Coraz więcej Szwedów bojkotuje podróże lotnicze. Powodem jest negatywny wpływ samolotów na środowisko. W szwedzkim słowniku pojawiły się nawet nowe słowa określające wstyd z powodu latania – flygskam i smygflyga

Publikacja: 25.04.2019 21:31

Szwedzi: Latanie jest obciachowe

Foto: Bloomberg

W 2018 roku Swedavia AB, operator dziesięciu lotnisk w Szwecji, w tym w Sztokholmie i Göteborgu, przez siedem miesięcy z rzędu tracił pasażerów, rejestrując ostatecznie na koniec roku wzrost ich całkowitej liczby, ale najsłabszy od dekady.

Z kolei szwedzkie koleje państwowe SJ Aktion Bolaget obsłużyły rekordowe 32 miliony podróżnych. Przedsiębiorstwo przypisuje ten bezprecedensowy wzrost rozprzestrzeniającej się w Szwecji, a także poza jej granicami, modzie na nielatanie – opisuje „London Evening Standard”.

Szwedzi przejęli się zmianą klimatu. Jedną z jej przyczyn jest niszczenie ozonu przez gazy wydzielane między innymi przez samoloty. Szwedzi przesiadają się do pociągów, które są bardziej przyjaznym dla środowiska środkiem transportu. Ukuli nawet nowe słowa na określenie wstydu i wyrzutów sumienia z powodu latania – flygskam i smygflyga, oraz dumy z podróżowania pociągiem – tagskryt. Ich śladem podążają inne nacje – na przykład Holendrzy wymyślili słowo vliegschaamte, a Niemcy flugscham.

Bojkot podróży lotniczych szerzy się również w mediach społecznościowych. Na Twitterze i Instagramie mnożą się posty opatrzone hasztagiem #StayOnTheGround (zostań na ziemi). Anonimowe konto na szwedzkim Instagramie potępiające influencerów, którzy chwalą się podróżami do odległych miejsc, zgromadziło ponad 60 tysięcy obserwatorów.

Jak przypomina „London Evening Standard”, problem zmian klimatycznych zyskał w Szwecji większy rozgłos po akcji zainicjowanej w sierpniu zeszłego roku przez uczennicę Gretę Thunberg. Nastolatka przestała chodzić do szkoły i codziennie w pojedynkę zasiadała przed szwedzkim parlamentem z transparentem z napisem „Skolstrejk för klimatet” (Szkolny strajk na rzecz klimatu), domagając się od rządu zmniejszenia emisji dwutlenku węgla i respektowania postanowień porozumienia paryskiego z 2016 roku w sprawie zmian klimatu. Na zeszłoroczny szczyt klimatyczny ONZ w Katowicach Thunberg udała się pociągiem, podczas gdy tysiące delegatów przyleciały prywatnymi samolotami.

Czytaj: „15-latka ze Szwecji: Światowi przywódcy zachowują się jak dzieci”.

Akcja Szwedki zapoczątkowała serię protestów młodzieży w wielu krajach na rzecz przeciwdziałania zmianom klimatu, znanych jako School Strike for Climate (szkolny strajk na rzecz klimatu). Podjęcia działań w tym zakresie domaga się również brytyjska grupa Extinction Rebellion (bunt przeciw wymieraniu), która w połowie kwietnia okupowała Oxford Circus, Marble Arch, Waterloo Bridge i Parliament Square w Londynie, grożąc blokadą kolei i metra.

Tymczasem londyńskie lotnisko Heathrow, które jest największym pojedynczym źródłem emisji dwutlenku węgla w Wielkiej Brytanii, planuje budowę trzeciego pasa startowego. Przyczyniłby się on do wzrostu emisji gazów o 4,9 miliona ton do 2030 roku.

W 2018 roku Swedavia AB, operator dziesięciu lotnisk w Szwecji, w tym w Sztokholmie i Göteborgu, przez siedem miesięcy z rzędu tracił pasażerów, rejestrując ostatecznie na koniec roku wzrost ich całkowitej liczby, ale najsłabszy od dekady.

Z kolei szwedzkie koleje państwowe SJ Aktion Bolaget obsłużyły rekordowe 32 miliony podróżnych. Przedsiębiorstwo przypisuje ten bezprecedensowy wzrost rozprzestrzeniającej się w Szwecji, a także poza jej granicami, modzie na nielatanie – opisuje „London Evening Standard”.

Pozostało 81% artykułu
Przejazdy
Bruksela: Zmusić koleje do sprzedawania biletów przez agentów internetowych
Przejazdy
Lotnisko Chopina – w lipcu najlepsze wyniki od początku pandemii
Przejazdy
Wizz Air: W sierpniu będziemy latać jak przed pandemią
Przejazdy
Lotnisko Chopina: W marcu czartery rosły nam najmocniej
Przejazdy
Zakaz lotów przedłużony do końca roku