Enter Air: Przygotowania do sezonu przyniosły nam straty

Filip Frydrykiewicz

W pierwszym kwartale 2018 r. czarterowa linia lotnicza Enter Air wykonała o 23,7 procent przewozów więcej niż przed rokiem. Jej przychody wzrosły o 23,2 procent, do 126,5 miliona złotych

Przewoźnik zanotował stratę operacyjną 1,9 mln złotych i stratę netto 4 mln złotych, wobec 17,2 mln zł zysku przed rokiem. Niekorzystnie na wynik wpłynął wzrost kosztów przeglądów technicznych samolotów, wynikający wprost ze zwiększenia floty i skumulowania większości przeglądów w pierwszych miesiącach roku – podaje przewoźnik. Chodziło o to, żeby samoloty były w tym roku gotowe wcześniej, ze względu na większe zapotrzebowanie rynku i wcześniejsze rozpoczęcie sezonu – dodaje.

Poza tym przed rokiem pozytywnie na wynik pierwszego kwartału wpływała transakcja wykupu samolotu z leasingu operacyjnego, która jest w tym roku przesunięta na kolejny kwartał.

Niekorzystnie na wynik wpłynęły też różnice w kursach walut. – W ostatnich miesiącach obserwujemy wzrost cen paliwa lotniczego, jednak ze względu na rozliczenie realnego kosztu paliwa z klientami nie będzie to miało wpływu na nasze wyniki. Pod koniec roku zaczniemy latać na pierwszych boeingach MAX, co da nam nowe możliwości i umożliwi wejście na kolejne rynki – zapowiada członek zarządu Enter Aira Grzegorz Polaniecki, cytowany w komunikacie firmy.

Enter Air współpracuje z największymi biurami podróży w Polsce: Itaką, TUI Poland, Rainbow. Łączna wartość umów na 2018 rok podpisanych na rynku polskim i za granicą, ma wartość ponad miliarda złotych. Istotnym krokiem w rozwoju działalności Enter Air było rozpoczęcie w pierwszym kwartale tego roku działalności firmy Enter Air Services, która będzie się zajmowała obsługą techniczną samolotów przewoźnika. Własna firma ma pozwolić uniezależnić się od usług zewnętrznych podmiotów i przynieść istotne oszczędności.

Flota przewoźnika to aktualnie 18 boeingów 737-800. Dwa ostatnie samoloty zostały sprowadzone przed rozpoczęciem sezonu letniego. Dodatkowo od innych przewoźników zostały wynajęte dwa airbusy A320, dzięki czemu w szczycie sezonu wakacyjnego połączenia będą realizowane 20 samolotami.

Enter Air planuje dalsze rozszerzenie floty, do której pod koniec 2018 r. dołącza dwa samoloty Boeing 737-8 MAX. Przewoźnik ma zamówionych łącznie sześć takich maszyn.

– Marża uzyskiwana w sezonie zimowym, ze względu na ponoszone koszty przeglądów i przygotowania floty do sezonu jest naturalnie mniejsza niż w kolejnych kwartałach. Dynamiczny wzrost przewozów będzie w pełni widoczny w wynikach Enter Air po zakończeniu sezonu letniego i tak jak w III kwartale roku 2017 spółka powinna odrobić cały wynik z nawiązką – dodaje Polaniecki.

Enter Air kontynuuje politykę dzielenia się zyskiem z akcjonariuszami. Podobnie jak w 2017 roku WZA zdecydowało o podziale między akcjonariuszy 9,6 mln złotych, czyli 55 groszy na akcję.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Kolejka na Szyndzielnię czeka na turystów

Turyści znów mogą wjeżdżać gondolową koleją linową na górę Szyndzielnia w Bielsku-Białej. Zakończyła się ...

Wakacje od Lidla

Niemiecka sieć dyskontowa Lidl przez 10 lat zajmowała się sprzedawaniem wycieczek organizowanych przez zewnętrzne ...

Remont pasa startowego na Lotnisku Chopina

W kwietniu warszawskie Lotnisko Chopina przeprowadzi prace konserwacyjno-remontowe na drogach startowych. Inwestycja wynika z ...

Walka agentów o klienta w turystyce wyjazdowej na nowym etapie

Zdaniem prezesa Grupy Expedia Marka Okerstroma walka agentów internetowych o klientów w turystyce przeniosła ...

DER Touristik powiększa ofertę na lato

Jeszcze więcej Grecji, Włoch, Chorwacji i kolejne hotele na Majorce na zasadzie wyłączności – ...

Net Holiday ogłasza upadłość

Nieprawidłowości zostawione przez poprzedni zarząd i konkurencja na rynku spowodowały, że nowy właściciel i ...