Enter Air: Przygotowania do sezonu przyniosły nam straty

W pierwszym kwartale 2018 r. czarterowa linia lotnicza Enter Air wykonała o 23,7 procent przewozów więcej niż przed rokiem. Jej przychody wzrosły o 23,2 procent, do 126,5 miliona złotych

Publikacja: 01.06.2018 09:17

Enter Air: Przygotowania do sezonu przyniosły nam straty

Foto: Filip Frydrykiewicz

Przewoźnik zanotował stratę operacyjną 1,9 mln złotych i stratę netto 4 mln złotych, wobec 17,2 mln zł zysku przed rokiem. Niekorzystnie na wynik wpłynął wzrost kosztów przeglądów technicznych samolotów, wynikający wprost ze zwiększenia floty i skumulowania większości przeglądów w pierwszych miesiącach roku – podaje przewoźnik. Chodziło o to, żeby samoloty były w tym roku gotowe wcześniej, ze względu na większe zapotrzebowanie rynku i wcześniejsze rozpoczęcie sezonu – dodaje.

Poza tym przed rokiem pozytywnie na wynik pierwszego kwartału wpływała transakcja wykupu samolotu z leasingu operacyjnego, która jest w tym roku przesunięta na kolejny kwartał.

Niekorzystnie na wynik wpłynęły też różnice w kursach walut. – W ostatnich miesiącach obserwujemy wzrost cen paliwa lotniczego, jednak ze względu na rozliczenie realnego kosztu paliwa z klientami nie będzie to miało wpływu na nasze wyniki. Pod koniec roku zaczniemy latać na pierwszych boeingach MAX, co da nam nowe możliwości i umożliwi wejście na kolejne rynki – zapowiada członek zarządu Enter Aira Grzegorz Polaniecki, cytowany w komunikacie firmy.

Enter Air współpracuje z największymi biurami podróży w Polsce: Itaką, TUI Poland, Rainbow. Łączna wartość umów na 2018 rok podpisanych na rynku polskim i za granicą, ma wartość ponad miliarda złotych. Istotnym krokiem w rozwoju działalności Enter Air było rozpoczęcie w pierwszym kwartale tego roku działalności firmy Enter Air Services, która będzie się zajmowała obsługą techniczną samolotów przewoźnika. Własna firma ma pozwolić uniezależnić się od usług zewnętrznych podmiotów i przynieść istotne oszczędności.

Flota przewoźnika to aktualnie 18 boeingów 737-800. Dwa ostatnie samoloty zostały sprowadzone przed rozpoczęciem sezonu letniego. Dodatkowo od innych przewoźników zostały wynajęte dwa airbusy A320, dzięki czemu w szczycie sezonu wakacyjnego połączenia będą realizowane 20 samolotami.

Enter Air planuje dalsze rozszerzenie floty, do której pod koniec 2018 r. dołącza dwa samoloty Boeing 737-8 MAX. Przewoźnik ma zamówionych łącznie sześć takich maszyn.

– Marża uzyskiwana w sezonie zimowym, ze względu na ponoszone koszty przeglądów i przygotowania floty do sezonu jest naturalnie mniejsza niż w kolejnych kwartałach. Dynamiczny wzrost przewozów będzie w pełni widoczny w wynikach Enter Air po zakończeniu sezonu letniego i tak jak w III kwartale roku 2017 spółka powinna odrobić cały wynik z nawiązką – dodaje Polaniecki.

Enter Air kontynuuje politykę dzielenia się zyskiem z akcjonariuszami. Podobnie jak w 2017 roku WZA zdecydowało o podziale między akcjonariuszy 9,6 mln złotych, czyli 55 groszy na akcję.

Przewoźnik zanotował stratę operacyjną 1,9 mln złotych i stratę netto 4 mln złotych, wobec 17,2 mln zł zysku przed rokiem. Niekorzystnie na wynik wpłynął wzrost kosztów przeglądów technicznych samolotów, wynikający wprost ze zwiększenia floty i skumulowania większości przeglądów w pierwszych miesiącach roku – podaje przewoźnik. Chodziło o to, żeby samoloty były w tym roku gotowe wcześniej, ze względu na większe zapotrzebowanie rynku i wcześniejsze rozpoczęcie sezonu – dodaje.

Pozostało 81% artykułu
Przejazdy
Bruksela: Zmusić koleje do sprzedawania biletów przez agentów internetowych
Przejazdy
Lotnisko Chopina – w lipcu najlepsze wyniki od początku pandemii
Przejazdy
Wizz Air: W sierpniu będziemy latać jak przed pandemią
Przejazdy
Lotnisko Chopina: W marcu czartery rosły nam najmocniej
Przejazdy
Zakaz lotów przedłużony do końca roku