Kolej na lotnisko centralne będzie droższa niż samo lotnisko

Ministerstwo Infrastruktury

Około 40 miliardów złotych będzie kosztować rozbudowa sieci kolejowej, która będzie przebiegać przez Centralny Port Komunikacyjny – mówi pełnomocnik rządu do spraw CPK Mikołaj Wild. Samo lotnisko ma kosztować około 35 miliardów złotych

– Według naszych szacunków na rozbudowę sieci kolejowej będzie potrzeba około 40 miliardów złotych. To jest kwota, która nie wchodzi w projekt realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przewidujemy pozyskanie tych środków z Unii Europejskiej. Na prace przygotowawcze z obecnego budżetu, a na realizację z kolejnych – mówi Wild.

Wild, który uczestniczył w środowym posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury, przedstawił informację o zaawansowaniu prac zapewniających realizację inwestycji. Jak mówił, trwają prace nad wskazaniem konkretnych projektów inwestycyjnych, które zostaną zrealizowane w ramach programu wieloletniego CPK.

Mówił, że w toku konsultacji z zarządcą infrastruktury kolejowej PKP PLK uzgodniono ramy niezbędnych inwestycji kolejowych: Warszawa – Olsztyn, Warszawa – Ostrołęka – Pisz – Giżycko, Warszawa – Białystok – Suwałki (Rail Baltica), Warszawa – Terespol (Brześć), Warszawa – Lublin – Zamość – Hrebenne (Lwów), CPK – Kielce – Tarnów – Nowy Sącz, Warszawa – Katowice/Kraków/Bielsko-Biała, CPK – Częstochowa – Opole – Nysa, Łódź – Sieradz – Wrocław, Łódź – Sieradz – Kalisz – Leszno – Głogów – Zielona Góra, Łódź – Sieradz – Kalisz – Poznań – Szczecin, CPK – Poznań – Gorzów Wlkp., CPK – Płock – Włocławek – Bydgoszcz – Koszalin/Kołobrzeg.

Uzgadniane są jeszcze relacje: CPK – Radom – Rzeszów i CPK – Gdańsk. – Jeśli chodzi o rozbudowę sieci kolejowej, to założenie jest takie, że rozbudowa sieci kolejowej będzie realizowana przez wyspecjalizowany podmiot. Co wynika m.in. z tego, że są spory, czy po 1989 roku wybudowano 23 kilometry czy 43 kilometry nowych torów – dodał. – To są kompetencje, które trzeba zgromadzić w jednym podmiocie i z nich korzystać.

Wiceminister powiedział posłom, że na podstawie analizy stwierdzono, że w pierwszym etapie budowy CPK trzeba się liczyć z kosztem w wysokości do 35 mld złotych. W tym 16-19 mld złotych na lotnisko, 8-9 mld złotych na kolej, co oznacza nowe połączenie Warszawa – Łódź i wpięcie w Centralną Magistralę Kolejową, a także 7 mld złotych na infrastrukturę drogową.

Źródło: www.kurier.pap.pl

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Z LOT-em na wakacje na Korfu

LOT otworzy letnie połączenie do Grecji. Od 9 czerwca będzie latał raz w tygodniu ...

Tatry nakarmią turystów

Pierwszy mobilny punkt gastronomiczny Tatrzańskiego Parku Narodowego zostanie dziś otwarty przy najpopularniejszym szlaku turystycznym ...

Wizz Air poleci na Ukrainę i do Austrii

Wizz Air ogłasza trzy nowe połączenia: z Warszawy do Wiednia, z Gdańska do Charkowa ...

Niemcy – apetyt na rejsy wycieczkowe rośnie

Ceny rejsów statkami wycieczkowymi spadają, ale przychody z tego segmentu turystyki rosną – tak ...

Nocleg w jednej gwiazdce droższy niż w dwóch

W lipcu cena noclegu w hotelach jednogwiazdkowych zwiększyła się o 13 procent, a w ...

Focus otworzy w Lublinie czterogwiazdkowy hotel

Sieć Focus Hotels, należąca do Grupy Kapitałowej Immobile, otworzy hotel w Lublinie. Czterogwiazdkowy obiekt ...