Kolej na lotnisko centralne będzie droższa niż samo lotnisko

Ministerstwo Infrastruktury

Około 40 miliardów złotych będzie kosztować rozbudowa sieci kolejowej, która będzie przebiegać przez Centralny Port Komunikacyjny – mówi pełnomocnik rządu do spraw CPK Mikołaj Wild. Samo lotnisko ma kosztować około 35 miliardów złotych

– Według naszych szacunków na rozbudowę sieci kolejowej będzie potrzeba około 40 miliardów złotych. To jest kwota, która nie wchodzi w projekt realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przewidujemy pozyskanie tych środków z Unii Europejskiej. Na prace przygotowawcze z obecnego budżetu, a na realizację z kolejnych – mówi Wild.

Wild, który uczestniczył w środowym posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury, przedstawił informację o zaawansowaniu prac zapewniających realizację inwestycji. Jak mówił, trwają prace nad wskazaniem konkretnych projektów inwestycyjnych, które zostaną zrealizowane w ramach programu wieloletniego CPK.

Mówił, że w toku konsultacji z zarządcą infrastruktury kolejowej PKP PLK uzgodniono ramy niezbędnych inwestycji kolejowych: Warszawa – Olsztyn, Warszawa – Ostrołęka – Pisz – Giżycko, Warszawa – Białystok – Suwałki (Rail Baltica), Warszawa – Terespol (Brześć), Warszawa – Lublin – Zamość – Hrebenne (Lwów), CPK – Kielce – Tarnów – Nowy Sącz, Warszawa – Katowice/Kraków/Bielsko-Biała, CPK – Częstochowa – Opole – Nysa, Łódź – Sieradz – Wrocław, Łódź – Sieradz – Kalisz – Leszno – Głogów – Zielona Góra, Łódź – Sieradz – Kalisz – Poznań – Szczecin, CPK – Poznań – Gorzów Wlkp., CPK – Płock – Włocławek – Bydgoszcz – Koszalin/Kołobrzeg.

Uzgadniane są jeszcze relacje: CPK – Radom – Rzeszów i CPK – Gdańsk. – Jeśli chodzi o rozbudowę sieci kolejowej, to założenie jest takie, że rozbudowa sieci kolejowej będzie realizowana przez wyspecjalizowany podmiot. Co wynika m.in. z tego, że są spory, czy po 1989 roku wybudowano 23 kilometry czy 43 kilometry nowych torów – dodał. – To są kompetencje, które trzeba zgromadzić w jednym podmiocie i z nich korzystać.

Wiceminister powiedział posłom, że na podstawie analizy stwierdzono, że w pierwszym etapie budowy CPK trzeba się liczyć z kosztem w wysokości do 35 mld złotych. W tym 16-19 mld złotych na lotnisko, 8-9 mld złotych na kolej, co oznacza nowe połączenie Warszawa – Łódź i wpięcie w Centralną Magistralę Kolejową, a także 7 mld złotych na infrastrukturę drogową.

Źródło: www.kurier.pap.pl

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Zegarek Casio – najlepszy towarzysz podczas podróży

Otaczający nas świat stale się zmienia. Przedmioty codziennego użytku stają się szybsze, dokładniejsze, inteligentniejsze, ...

PKP Cargo obsłużą turystów w pociągach retro

PKP Cargo chcą wozić starymi pociągami turystów między Chabówką a Kasiną Wielką w Małopolsce ...

Jarosław Kałucki, Travelplanet.pl

Egzotyczne wakacje w cenie, mimo koronawirusa

Zagrożenie koronawirusem nie wywołało większych obaw wśród turystów, którzy wcześniej wybrali Azję Południowo-Wschodnią, i wyjazdy odbywają ...

Antalya bije rekord w turystyce

85 205 pasażerów przyleciało do Antalyi 8 czerwca. To rekordowa liczba. Statystyki pokazują, że ...

Lufthansa chce kupić Norwegiana

Lufthansa jest zainteresowana kupieniem taniej linii lotniczej Norwegian. Informację tę potwierdził prezes Grupy Lufthansa ...

Latarki outdoor: wybieramy najlepszy model

Planując weekendowy wypad za miasto, by spędzić czas na łonie natury, należy pamiętać o ...