Kolej na lotnisko centralne będzie droższa niż samo lotnisko

Ministerstwo Infrastruktury

Około 40 miliardów złotych będzie kosztować rozbudowa sieci kolejowej, która będzie przebiegać przez Centralny Port Komunikacyjny – mówi pełnomocnik rządu do spraw CPK Mikołaj Wild. Samo lotnisko ma kosztować około 35 miliardów złotych

– Według naszych szacunków na rozbudowę sieci kolejowej będzie potrzeba około 40 miliardów złotych. To jest kwota, która nie wchodzi w projekt realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przewidujemy pozyskanie tych środków z Unii Europejskiej. Na prace przygotowawcze z obecnego budżetu, a na realizację z kolejnych – mówi Wild.

Wild, który uczestniczył w środowym posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury, przedstawił informację o zaawansowaniu prac zapewniających realizację inwestycji. Jak mówił, trwają prace nad wskazaniem konkretnych projektów inwestycyjnych, które zostaną zrealizowane w ramach programu wieloletniego CPK.

Mówił, że w toku konsultacji z zarządcą infrastruktury kolejowej PKP PLK uzgodniono ramy niezbędnych inwestycji kolejowych: Warszawa – Olsztyn, Warszawa – Ostrołęka – Pisz – Giżycko, Warszawa – Białystok – Suwałki (Rail Baltica), Warszawa – Terespol (Brześć), Warszawa – Lublin – Zamość – Hrebenne (Lwów), CPK – Kielce – Tarnów – Nowy Sącz, Warszawa – Katowice/Kraków/Bielsko-Biała, CPK – Częstochowa – Opole – Nysa, Łódź – Sieradz – Wrocław, Łódź – Sieradz – Kalisz – Leszno – Głogów – Zielona Góra, Łódź – Sieradz – Kalisz – Poznań – Szczecin, CPK – Poznań – Gorzów Wlkp., CPK – Płock – Włocławek – Bydgoszcz – Koszalin/Kołobrzeg.

Uzgadniane są jeszcze relacje: CPK – Radom – Rzeszów i CPK – Gdańsk. – Jeśli chodzi o rozbudowę sieci kolejowej, to założenie jest takie, że rozbudowa sieci kolejowej będzie realizowana przez wyspecjalizowany podmiot. Co wynika m.in. z tego, że są spory, czy po 1989 roku wybudowano 23 kilometry czy 43 kilometry nowych torów – dodał. – To są kompetencje, które trzeba zgromadzić w jednym podmiocie i z nich korzystać.

Wiceminister powiedział posłom, że na podstawie analizy stwierdzono, że w pierwszym etapie budowy CPK trzeba się liczyć z kosztem w wysokości do 35 mld złotych. W tym 16-19 mld złotych na lotnisko, 8-9 mld złotych na kolej, co oznacza nowe połączenie Warszawa – Łódź i wpięcie w Centralną Magistralę Kolejową, a także 7 mld złotych na infrastrukturę drogową.

Źródło: www.kurier.pap.pl

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Brytyjczycy ufają agentom turystycznym

Ułatwiony proces rezerwacji, większa pewność, że wyjazd się odbędzie, i oszczędność czasu – to ...

Hiszpania: Turystów więcej niż oczekiwaliśmy

Hiszpania zanotowała w 2016 roku niewidzianą wcześniej liczbę zagranicznych turystów oraz rekordowe wpływy z ...

Oferty Seeplaces.com już w MerlinX

Agenci korzystający z systemu rezerwacyjnego MerlinX mogą oferować już swoim klientom wycieczki lokalne i ...

USA – obcokrajowcy zatrzymywani na lotniskach

Ogromne zamieszanie na amerykańskich lotniskach wprowadził piątkowy dekret Donalda Trumpa. Dokument ogranicza przyjazd uchodźców ...

Exim Tours motorem wzrostu DER Touristik

Obroty Grupy DER Touristik za zeszły rok wyniosły 6,7 miliarda euro i były o ...

Anglicy pomogą sfinansować CPK. Dają 100 mln funtów

Brytyjski rząd ma finansową zachętę dla tamtejszych firm chcących wziąć udział w budowie Centralnego ...