Wild: Otwarcie megalotniska oznacza zamknięcie portu w Warszawie

Budowa i otwarcie Centralnego Portu Komunikacyjnego jest równoznaczne z zamknięciem portu lotniczego im. Chopina na Okęciu – mówi pełnomocnik rządu ds. budowy CPK Mikołaj Wild.

Publikacja: 13.07.2017 23:03

Wild: Otwarcie megalotniska oznacza zamknięcie portu w Warszawie

Foto: Bloomberg

– Budowa i otwarcie CPK jest równoznaczne z zamknięciem portu lotniczego na Okęciu dla takiego ruchu, jaki jest z niego obecnie wykonywany. Decyzja, czy będzie na nim realizowana inna działalność lotnicza, na przykład związana z obronnością, jeszcze przed nami – mówił Wild.

Dodał, że budowa CPK nie wpłynie na funkcjonowanie lotniska w Modlinie, ponieważ „jest ono przeznaczone do obsługiwania linii niskokosztowych i operuje na prostej infrastrukturze”.

– Jeszcze w lipcu, przed wakacjami sejmowymi, przedstawię rządowi projekt uchwały, która będzie podstawą do rządowego programu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego – dodał.

Jak wyjaśnił, umożliwi to zmianę rządowych dokumentów określających „na przykład strategię w zakresie transportu, przyjęcie projektu ustawy, która będzie mogła przyspieszyć proces inwestycyjny, oraz wszelkich innych działań, które maksymalnie usprawnią i przyspieszą inwestycje. Abyśmy mogli ten ambitny cel w 10 lat zrealizować”.

Wild powiedział po wystąpieniu na polsko-chińskim Forum Pasa i Szlaku ds. współpracy infrastrukturalnej: Zaprezentowaliśmy warunki, na jakich współpraca z chińskimi partnerami przy budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego mogłaby mieć miejsce.

Dodał, że podstawowym warunkiem jest dążenie do równowagi pomiędzy nakładami i korzyściami dla obu stron. – Oczekujemy, że zyski będą dzielone w tym samym stopniu, co nakłady na to przedsięwzięcie – wskazał.

Wild podkreślił, że mówi o projekcie, który czeka dopiero na zatwierdzenie przez Radę Ministrów. – Dopiero wówczas odpowiemy na zaproszenia, które dostajemy ze strony naszych potencjalnych chińskich partnerów. Na razie byłoby niepoważne, gdybyśmy zapraszali niektórych, bądź wszystkich zainteresowanych, nie prezentując im koncepcji przyjętej przez rząd – wyjaśnił Wild.

Jak mówił do końca roku, być może jeszcze na jesieni „planuje przedłożenie specjalnej ustawy, która będzie się częściowo opierała na rozwiązaniach przyjętych już w innych tego rodzaju aktach, częściowo będzie wprowadzała rozwiązania nowatorskie”.

Pytany o lokalizację CPK Wild odpowiedział: Mamy kilka kryteriów. Z badań porównawczych dotyczących innych portów lotniczych wynika, że port lotniczy nie powinien być zlokalizowany dalej niż 50 km od aglomeracji. Kolejnym założeniem, które przyjmujemy w projekcie uchwały jest lokalizacja między Warszawą a Łodzią.

Następnym kryterium, które należy brać pod uwagę jest bliskość sieci kolejowej. – Ponieważ nie mówimy o budowie lotniska znakomicie połączonego z Warszawą linią kolejową, ale mówimy o węźle kolejowym połączonym z węzłem lotniczym. Jest to unikalna szansa zintegrowania polskiego transportu zbiorowego, krajowego i międzynarodowego – wskazał.

Pełnomocnik rządu ds. budowy CPK powiedział, że oszacowanie kosztów inwestycji zależy od metody, jaka zostanie przyjęta. – Jeżeli kierujemy się wskaźnikami dotyczącymi kilometrów tras kolejowych, kosztów podobnych inwestycji lotniskowych, to mówimy o koszcie 30 mld złotych, z którymi inwestorzy będą musieli zmierzyć się w ciągu najbliższych 10 lat. Oznacza to koszt rzędu 3 mld złotych rocznie – wyliczał.

– Jesteśmy otwarci na różne formy współpracy zarówno z chińskimi partnerami, jak i partnerami z innych regionów. Pieniądze nie są kluczowym i decydującym elementem, który wpływa na decyzję przy wyborze partnerów. Chodzi nam o stworzenie otoczenia gospodarczego i instytucjonalnego, które zapewni sukces przedsięwzięciu – podkreślił.

– Budowa i otwarcie CPK jest równoznaczne z zamknięciem portu lotniczego na Okęciu dla takiego ruchu, jaki jest z niego obecnie wykonywany. Decyzja, czy będzie na nim realizowana inna działalność lotnicza, na przykład związana z obronnością, jeszcze przed nami – mówił Wild.

Dodał, że budowa CPK nie wpłynie na funkcjonowanie lotniska w Modlinie, ponieważ „jest ono przeznaczone do obsługiwania linii niskokosztowych i operuje na prostej infrastrukturze”.

Pozostało 87% artykułu
Przejazdy
Bruksela: Zmusić koleje do sprzedawania biletów przez agentów internetowych
Przejazdy
Lotnisko Chopina – w lipcu najlepsze wyniki od początku pandemii
Przejazdy
Wizz Air: W sierpniu będziemy latać jak przed pandemią
Przejazdy
Lotnisko Chopina: W marcu czartery rosły nam najmocniej
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Przejazdy
Zakaz lotów przedłużony do końca roku