Rząd oceni projekt o „Portach Lotniczych”

PAP

Na jutrzejszym posiedzeniu Komitetu Stałego RM rząd przyjmie stanowisko w sprawie poselskiego projektu ustawy o przedsiębiorstwie państwowym „Porty Lotnicze” – zapowiada wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit

Wczoraj w Sejmie odbyło się drugie czytanie poselskiego projektu ustawy autorstwa Prawa i Sprawiedliwości o Przedsiębiorstwie Państwowym „Porty Lotnicze”. Za jego przyjęciem opowiedziało się PiS i koło poselskie Wolni i Solidarni. Projekt skrytykowali: PO, Kukiz’15, Nowoczesna i PSL, wskazując m.in. na to, że uchwalenie przez Sejm nowych przepisów będzie szkodliwe dla przedsiębiorstwa. PO wniosło o odrzucenie projektu w całości.

Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” zarządza największym w Polsce portem, czyli warszawskim Lotniskiem Chopina. Ma też udziały w portach regionalnych, np. w Krakowie, Rzeszowie, Modlinie i Poznaniu.

Zgodnie z ustawą z 1987 roku o Przedsiębiorstwie Państwowym „Porty Lotnicze” organami PPL są: naczelny dyrektor, zebranie delegatów i rada pracownicza. Naczelny dyrektor zarządza i reprezentuje PPL.

Posłowie PiS w nowej ustawie chcą „profesjonalizacji nadzoru nad działalnością PPL poprzez rezygnacje z organów pracowniczych na rzecz rady nadzorczej powoływanej przez ministra właściwego do spraw transportu z osób spełniających standardowe wymagania stawiane członkom rad nadzorczych spółek Skarbu Państwa”. Jak zapisano w uzasadnieniu do projektu, równocześnie zachowana zostanie dotychczasowa forma działalności, czyli przedsiębiorstwo państwowe, „co pozwoli na utrzymanie funkcji nadzoru sprawowanego przez ministra właściwego do spraw transportu”.

– Projekt ustawy jest projektem poselskim. Stanowisko rządu jest w trakcie przygotowywania. Jest planowane, że 14 września na posiedzeniu Komitetu Stałego Rady Ministrów takie stanowisko zostanie przyjęte. Projekt był przeglądany i opiniowany przez poszczególnych ministrów – powiedział w Sejmie wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit.

W jego ocenie rozwiązania, które są proponowane w projekcie, umożliwiają ministrowi właściwemu do spraw transportu, bezpośredni wpływ na pracę prezesa i na wskazywanie jego zastępców. Jak mówił, w radzie nadzorczej „zagwarantowana” jest też reprezentacja załogi.

– Tak naprawdę mamy jedynie do czynienia ze zmianą sposobu zarządzania. Porty Lotnicze nadal pozostaną państwowym przedsiębiorstwem – powiedział. Dodał, że proponowane zapisy zapewnią m.in. elastyczność podejmowania decyzji i jednocześnie „twardy i jednoznacznie określony nadzór”.

– W PPL działa kilka organizacji związkowych i ich stanowisko – co do tego projektu – jest zróżnicowane. Nie można powiedzieć, że wszystkie związki zawodowe są jemu przeciwne. Jest część związków, która ten projekt popiera – powiedział wiceminister.

Jak napisano w uzasadnieniu projektu, uchwalenie nowej ustawy o Przedsiębiorstwie Państwowym „Porty Lotnicze” jest niezbędne przede wszystkim ze względu na konieczność zaktualizowania podstaw prawnych działania tego przedsiębiorstwa i wprowadzi przejrzyste zasady nadzoru i zarządzania.

„Utrzymana zostaje forma prawna działalności PPL jako przedsiębiorstwa państwowego, posiadającego osobowość prawną, działającego jako samodzielna i samofinansująca się jednostka organizacyjna. PPL po zmianie ustawy będzie kontynuował swoją dotychczasową działalność, utrzymane zostają wszystkie przepisy regulujące podstawy działalności PPL, tak w zakresie uczestniczenia w obrocie gospodarczym, odpowiedzialności za swoje zobowiązania oraz wyłączenia odpowiedzialności za zobowiązania Skarbu Państwa, przy zachowaniu braku odpowiedzialności Skarbu Państwa za zobowiązania PPL” – czytamy w uzasadnieniu.

Jak napisano, dotychczasowe organy zarządzania czyli naczelny dyrektor, zebrania delegatów i rada pracownicza – zostaną zastąpione prezesem PPL oraz radą nadzorczą. Ma to zbliżyć PPL pod względem struktury organizacyjnej do współczesnych regulacji.

Autorzy proponują, aby rada nadzorcza była organem kolegialnym, o precyzyjnie określonych kompetencjach, w tym między innymi sprawowania nadzoru nad gospodarką finansową PPL. Zachowany został nadzór ministra właściwego do spraw transportu nad działalnością PPL. Utrzymane zostały dotychczasowe regulacje dotyczące uprawnień nadzorczych ministra, w tym kontroli i oceny działalności PPL, nakładania obowiązku wprowadzenia do planów określonych zadań oraz wstrzymywania decyzji prezesa „Portów Lotniczych”.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

La Mer – nowa plaża Dubaju

Ponad 130 sklepów, dwa i pół kilometra piaszczystego wybrzeża, place zabaw, wypożyczalnie sprzętu sportowego ...

Condor zmienia ceny przewozu bagażu

Biura, które współpracują z Condorem przy pakietowaniu dynamicznym, muszą stosować nowe taryfy. Przewoźnik ograniczył ...

Travelist świętuje szóste urodziny

Przez sześć lat działalności serwis rezerwacyjny Travelist.pl zdobył ponad 5 milionów użytkowników i miejsce ...

Nowa strategia LOT-u: Więcej portów przesiadkowych, pasażerów i pracowników

LOT pracuje nad planem rozwoju na lata 2020-2027. Wszystko wskazuje, że obecna strategia zostanie ...

Z KLM-em do Kostaryki

Od jesieni KLM rozpoczną rejsy z Amsterdamu do stolicy Kostaryki San José. Razem z ...

Sztormowa pogoda w USA sparaliżowała komunikację

Silny wiatr połączony z opadami śniegu paraliżuje drogi i lotniska na północnym wschodzie USA ...