Rząd myśli, co dalej z Lotniskiem Centralnym

W sprawie projektu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego trwają uzgodnienia dotyczące m.in. sieci komunikacyjnej – podaje szef Komitetu Stałego Rady Ministrów Henryk Kowalczyk

Publikacja: 11.10.2017 10:18

Minister Henryk Kowalczyk, szef Komitetu Stałego Rady Ministrów

Minister Henryk Kowalczyk, szef Komitetu Stałego Rady Ministrów

Foto: Wikipedia

Minister Kowalczyk pytany na antenie radia Plus, dlaczego projekt budowy CPK dotąd nie stanął na posiedzeniu Rady Ministrów, odpowiedział, że „stanął na posiedzeniu rządu jako decyzja kierunkowa”. – W tej chwili trwają uzgodnienia; bardziej może te uzgodnienia dotyczą sieci komunikacyjnej – powiedział Kowalczyk.

Dopytywany, czy minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk chce zablokować ten projekt, Kowalczyk odparł, że „nie chce zablokować absolutnie tego projektu”. – Jeśli w tym projekcie jest mowa o bardzo szczegółowych rozwiązaniach kolejowych w całym kraju, to wszystko wymaga uzgodnień – zaznaczył. Dodał, że „potrzeba na to czasu”.

Jak mówił, niektóre rozwiązania kolejowe wymagają „wpisania tego i skorelowania z Krajowym Programem Kolejnictwa, z funduszami unijnymi”. Ocenił, że to perspektywa tygodnia-dwóch.

28 września Adamczyk podkreślał, że w rządzie nie ma rozbieżności odnośnie realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. – Nie ma żadnych, to nieprawdziwe informacje się pojawiły – mówił minister, komentując medialne doniesienia dotyczące możliwego sporu w rządzie związanego inwestycjami dotyczącymi CPK.

Dwa dni wcześniej rząd miał zająć się koncepcją Centralnego Portu Komunikacyjnego, ale ostatecznie punkt ten nie znalazł się w porządku obrad. W mediach pojawiły się informacje o tym, że Adamczyk ma się nie zgadzać na to, aby rozbudową sieci kolejowej, która ma powstać przy okazji budowy CPK, miała zająć się specjalnie powołana do tego spółka. Według mediów, zdaniem Adamczyka powinna to robić nadzorowana przez niego spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, która jest zarządcą infrastruktury kolejowej.

Centralny Port Komunikacyjny – port „Solidarność” – miałby powstać w miejscowości Stanisławów w gminie Baranów, w powiecie grodziskim. Koszt budowy CPK wyniesie ok. 31-35 mld złotych, jego budowa ma potrwać 10 lat. Według pełnomocnika rządu ds. CPK Mikołaja Wilda pierwszy samolot miałby odlecieć z Centralnego Portu Komunikacyjnego w połowie 2027 roku.

Najbliższe dwa lata mają być okresem przygotowawczym do inwestycji. Zgodnie z przyjętym w kwietniu rozporządzeniem w tej sprawie, CPK ma być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym oraz kolejowym.

Minister Kowalczyk pytany na antenie radia Plus, dlaczego projekt budowy CPK dotąd nie stanął na posiedzeniu Rady Ministrów, odpowiedział, że „stanął na posiedzeniu rządu jako decyzja kierunkowa”. – W tej chwili trwają uzgodnienia; bardziej może te uzgodnienia dotyczą sieci komunikacyjnej – powiedział Kowalczyk.

Dopytywany, czy minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk chce zablokować ten projekt, Kowalczyk odparł, że „nie chce zablokować absolutnie tego projektu”. – Jeśli w tym projekcie jest mowa o bardzo szczegółowych rozwiązaniach kolejowych w całym kraju, to wszystko wymaga uzgodnień – zaznaczył. Dodał, że „potrzeba na to czasu”.

Przejazdy
Bruksela: Zmusić koleje do sprzedawania biletów przez agentów internetowych
Przejazdy
Lotnisko Chopina – w lipcu najlepsze wyniki od początku pandemii
Przejazdy
Wizz Air: W sierpniu będziemy latać jak przed pandemią
Przejazdy
Lotnisko Chopina: W marcu czartery rosły nam najmocniej
Przejazdy
Zakaz lotów przedłużony do końca roku